Gå til innhold

En 2x20w forsterker som vi bygger på skolen! :D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går første året på elektro (vg1) og nå holder vi på å bygge en forsterker på 2x20w som vi blir ferdig med i morgen antageligvis...

 

På skolen så har vi ordentlige høytalere som vi skal teste forsterkeren med. Men det vi kommer til å spille av lyden fra er nok de bærbare pcene vår med "ikke bra lydkort".

 

Så da lurer jeg på hvor mye har dette å si på lydkvalitet? Vurderer å drasse me meg min stasjonære og prøve lyden på den. :p Der sitter det et Creativ xfi-extreme music (ikke akkurat topp kort det heller men).

 

Bountyhunter

 

ps.Har endel andre spørsmål også som jeg kommer med senere i tråden om litt modifisering/inbygging av høytalere :thumbup:

 

Edit: Leif was here :ph34r:

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er svært interessert i detaljer om designet. :) Skjema hadde vært kos. Har dere gjort alt selv, eller har dere basert dere på noe spesielt? Byggesett?

Umulig å si noe om lydkortene vil begrense lydkvaliteten betraktelig, da andre faktorer også spiller mye inn. Høytalere, akustikk i rommet, og selvfølgelig forsterkeren. Kanskje mest rom for trøbbel der, no offence :p

Lenke til kommentar

hehe, jeg har også laget en sånn en.. Den er helt grei, men det er ikke verdt å dra med seg hele pc boksen for å teste. Da kan du like greit vente til du kommer hjem ;)

 

Jeg brukte den hjemme en liten stund, til jeg fikk kjøpt meg forsterker. Og kan si det sånn at jeg merka for forskjellen på den jeg lage og den som var ferdig laget :p

Var lyd forskjell der..

 

Men vil nok ikke tro at lydforskjellen ved bytte av lydkort har noe å si, iforhold til den forsterkern.

Lenke til kommentar
Jeg er svært interessert i detaljer om designet. :) Skjema hadde vært kos. Har dere gjort alt selv, eller har dere basert dere på noe spesielt? Byggesett?

Umulig å si noe om lydkortene vil begrense lydkvaliteten betraktelig, da andre faktorer også spiller mye inn. Høytalere, akustikk i rommet, og selvfølgelig forsterkeren. Kanskje mest rom for trøbbel der, no offence :p

7679510[/snapback]

 

Det er vel ikke et byggesett. Når jeg laget det for drøye 4 år siden så lagde faglærer brettene og vi måtte selv kjøpt transformator.. (hvis jeg ikke husker feil :p) Også fikk vi de resterende delene fra skolen. Også var det bare å følge skjemaet til læreren..

Lenke til kommentar
Hei!

 

Går første året på elektro (vg1) og nå holder vi på å bygge en forsterker på 2x20w som vi blir ferdig med i morgen antageligvis...

 

På skolen så har vi ordentlige høytalere som vi skal teste forsterkeren med. Men det vi kommer til å spille av lyden fra er nok de bærbare pcene vår med "ikke bra lydkort".

 

Så da lurer jeg på hvor mye har dette å si på lydkvalitet? Vurderer å drasse me meg min stasjonære og prøve lyden på den. :p Der sitter det et Creativ xfi-extreme music (ikke akkurat topp kort det heller men).

 

Bountyhunter

 

ps.Har endel andre spørsmål også som jeg kommer med senere i tråden om litt modifisering/inbygging av høytalere  :thumbup:

 

Edit: Leif was here  :ph34r:

7677749[/snapback]

 

 

Få målt hvor mange amper den klarer å gi ut, de lissom 2*20w forsterkerene tar knekken på mange høytallere grunnet de ikke levere nok strøm men høy spenning bare :(

Lenke til kommentar

Strøm og spenning går hånd i hånd. Synker strømmen er det pga. at spenningen synker. Ved små/underdimensjonerte strømforskyninger synker spenningen mye fortere og gir raskere opphav til klipping av signalet til høytaleren. Det er denne klippingen som er skummel, spesielt for diskant-elementet.

 

Det er uansett for høy strøm gjennom et høytalerelement som tar knekken på elementet. Enten pga. varmgang eller pga. for stor fysisk vandring av membran/oppheng/spole.

 

space

Lenke til kommentar

Har prøvd disse i dag på skolen med to høtalere med:

 

1 stk. 12" bass elment.

2 stk. ?" diskant elementer.

 

Spilte av musikken fra bærbar pc gjennom forsterkern og ut på høytalerne... De hørte både i etasjen under og over :p og kunne ikke høre noe til "klipping".

 

Strømmen som ble trukket fra to serie koblete strøm forskyninger var 0.05 ampere fra hver. (25 volt)

 

I databladet står det oppgitt at denne forsterker ic'en har en 0.008% forvrengning av lyden, er dette bra?

 

Kommer noen updates etter vært, skal snakke endel med læreren min i morgen.

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...