Gå til innhold

Japan photos SuperSikring og rensing av CCD-brikke


Anbefalte innlegg

Well, I can tell you that we had many many really strange cases.

 

The funniest was a customer who came in with only the neck strap of a compact camera. "My dog has eaten the rest" was all he could explain.

 

The insurrance has not made any problem out of it, the customer got a new camera same day. The "traktor" that Afseth mentioned would not be any problem either. With water damage it is quite clear: If you hold the SLR open without a lens in the rain until it is ful of water, it could theorethically give a problem. In practice we have never seen the insurrance refusing to pay. If you forget it on a table and it starts raining or you drop it in the ocean or you put Coca Cola on it while drinking, it is no doubt that the insurrance pays.

 

But of course it is right what Wildbill says. In the end it is a calculation for the Insurrance company of how many contracts are sold and how many cases came in. So far we have not gotten any warning or price raise...let`s hope it stays that way ;-)

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har man ikke tabbeforsikring, reseforsikring, og alt det der, så er det lurt å ha JPs forsikring.
Nå regner vi JP sin superforsikring som tabbeforsikring. Det vil si, hvis du er uheldig og du ikke selv har oppført deg uansvarlig med tanke på utstyret, så er du forsikret.
Har man tabbeforsikring så trenger man ikke supersikringen, har man ikke tabbeforsikring eller noen slags forsikring som kan dekke tyveri og evt. tabber så bør en kjøpe supersikring.
Jeg mener det er feil å påstå det. Personlig hadde jeg tapt flerfoldige tusen om jeg hadde fulgt ditt råd når jeg begynte å kjøpe ting som selges med forsikring som valgfritt tilbehør. Se mitt regnestykke tidligere i denne tråden. Om man bør kjøpe eller ikke, avhenger helt av hvordan man behandler utstyret.
Det som jeg lurer på er om den rensingen de tilbyr er bra, er det slik at man ikke bør gjøre dette selv? Helt i starten av tråden blir det nevnt blåsebelg, nå vet ikke jeg.. men hvis supersikringen skulle vert noe for meg så skulle det være lønnsomt å levere den inn for rens, da skal det ikke ta uker før jeg får det tilbake og det skal være noe jeg ikke kan gjøre selv, eller noe jeg ikke bør gjøre selv.

7719642[/snapback]

Rensingen du får gjennom denne forsikringen er vel utført enten ved vanlig sensor-swab i butikken eller med mer profesjonelt renseutstyr på verkstedet. Skal du ha denne verkstedsrensen, må du vente på at butikken får tilbake kameraet, men får du sensor-swab rens i butikken, regner jeg med at de utfører det mens du venter eller i løpet av en time eller to. Stort sett kan du få vekk støv fra sensoren ved hjelp av en blåsebelg til noen tiere. Det er fullstendig harmløst, og du kan trygt gjøre dette selv. Det kan du også med sensor-swab, men et slikt kit for 12 rens koster noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
The funniest was a customer who came in with only the neck strap of a compact camera. "My dog has eaten the rest" was all he could explain.
:!: Slike episoder burde dere skrive opp i en bok eller noe sånt. Man kommer ut for så utrolig mange rare tilfeller, spørsmål og forklaringer når man jobber i butikk. Å samle på disse er gull verdt.

 

Men la oss håpe at kundene deres stort sett fortsetter å være ærlige. Om man trenger en slik forsikring, er det selvsagt godt å ha muligheten.

Lenke til kommentar
We have sold arround 40.000 Supersikringer since our startup a few years ago, so there should be enough "real" opinions in the market.

 

Anybody out there? ;-)

 

Stephan

 

@ Afseth: sorry for skrivefeil, next time you write us with "f", I will not complain...(but only one time!)

7711701[/snapback]

 

Min erfaring (hittil) er at denne forsikringen gjør at ting tar svært lang tid.. Fikk til slutt en kopi av det originale beivset mitt (som fortsatt er bortevekk?) og sendte inn kameraet mitt til service og rens. Dette tok 1 1/2 måned mot et par uker som var lovet, men som erfaring så tar jeg ingenting for gitt når det gjelder slike ting lenger. Fremskaffet et eget lånekamera etter flere henvendelser og den siste uken hadde jeg et kamera i fra JP.

 

Som følge av saken (ref. link) skulle jeg få dekket mine utgifter ved full sjekk og rens på kameraet mitt av JP. Det mest overraskende ved denne servicen og rensen var at jeg fikk en melding på min mobiltelefon om følgende:

 

"Hei - Fra Nikon's verksted har vi mottatt følgende melding "CCD er ripet opp pga fremmedinngrep. Pristilbud gjelder bytte av CCD ( kr ca. 3500,00 inkl. mva) - Garanti og eller forsikring dekker ikke dette. Vennligst ta kontakt til Japan Photo butikken, eller ring 47292441 med svar på prisoverslaget. Mvh Lauritsen Result."

 

 

Mildt sagt en rystende melding jeg fikk. Tok kontakt med min lokale JP butikk og forklarte saken. Butikksjefen hadde fått videresendt informasjon i fra Interfoto og i følge Interfoto var denne CCD'en ubrukelig. Dette synes jeg var SVÆRT rart siden jeg hadde kjøpt autorisert renseutstyr i form av Sensor Swab til 499,- i denne butikken etter anbefaling fra butikken om selvrens tidligere i 2006. Ecplise kjøpte jeg sepparat på Oslo Kameraservice.

 

Butikken får igjen kameraet og butikksjef lover at han skal se på kameraet mitt. Han kan ikke finne noen riper eller lignende og renser det for meg og jeg henter det dagen etterpå. Han nevner selv at han bruker de samme kostene på sitt eget 30D og at han stilte spørsmål ved hvorfor slikt selges hvis det ikke kan brukes. Kameraet fungerer i dag.

 

 

Som sagt. Jeg føler bitterhet ovenfor denne forsikringen med tanke på at jeg har betalt 850kr for en forsikring jeg ikke engang har i original tilstand (har kopi av den), 499kr for Sensor Swab 2 som er "godkjent" og anbefalt av butikk og ikke minst et eventuelt krav på 3500kr for bytte av en CCD. Føler ikke at jeg har fått veldig mye igjen for forsikringen jeg har tegnet ennå.

 

 

Ha en flott kveld alle sammen. :)

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar

ru-barma sitt innlegg understøtter min erfaring med Interfoto. Sender du noe til de, kan du regne med at det tar minst en måned. Har som sagt i et tidligere innlegg, erfart at ingenting tar under en måned på Interfoto. Dette nektet for øvrig Stephan på Japan Photo for. Han påstår at deres rens tar kun en uke (kun reparasjoner tar lang tid, rens og service (maintenance) tar kort tid), men det kan tydeligvis ta lenger tid. ru-barma fikk forespeilet to uker i butikken, noe vi aldri tør å påstå når vi sender inn ting for kunder til Interfoto. Vi vet så alt for godt at det tar lenger tid.

 

ru-barma fikk heller ikke dekket en skade på CCD som ikke var oppstått på bakgrunn av feilbruk, da han brukte en godkjent metode for å rense CCD. Dette går også mot Stephan sin påstand om at denne supersikringen gjelder alle skader, samme om det er kundens skyld eller ikke.

 

Dette skulle i utgangspunktet ikke blitt en tråd mot Japan Photo, men et varsko mot ukritisk å tegne slike forsikringer. Men når norges leder for Japan Photo går ut og påstår at jeg lyver med tanke på Interfoto sin servicetid, at jeg er uprofesjonell, og samtidig påstår at jeg har misforstått deres supersikring, så får det så være at jeg slår tilbake nå. Jeg trakk i utgangspunktet tilbake min påstand om lang servicetid på bakgrunn av manglende bevis, og at JP kunne ha bedre avtaler enn oss, men når jeg fikk svar fra Stephan som sitert under, og nå får vite at jeg i første rekke faktisk hadde rett på ihvertfall deler av mitt innlegg, så reagerer jeg sterkt.

 

Sitat JPStoney (Stephan Stein): "Also your downtalking of the cleaning is not very professional (...) The cleaning at ie. Interfoto (Nikon) or in Bergen (Canon) takes a week, not a month. As a professional, you know that and you should not mislead others. (...) Let`s compete with prices, service, assortment, layout, competence, whatever. But not with gossiping or downtalking."

 

Håper ikke du tar dette for personlig, Stephan. Vil bare poengtere at jeg kanskje har litt peiling etter fire og et halvt år i bransjen, og etter fire og et halvt års erfaring med servicetider hos Interfoto.

Lenke til kommentar

Ikke for å tråkke på noens tær i denne saken, men det er nok ikke til å legge under en stol at Interfoto ikke er verdens raskeste verksted. Jobber selv innenfor bransjen som både selger og til daglig holder på med reparasjonssaker som sendes til Interfoto m.fl.

 

De fleste reparasjonssaker vi har hos Interfoto løper på et sted til 3-6 uker og i de værste tilfellene helt opp i 8 uker. Jeg tør aldri gi noen garanti til kunden når han/hun spør hvor lenge dette vil ta. Nettopp på grunn av tidligere erfaringer med Interfoto som verksted. Som butikk er Interfoto kanskje den aller beste butikken i Norge spør du meg.

 

Det er kun Zieger i Sverige som tar seg av reparasjoner av Konica/Konica Minolta utstyr som jeg kan snakke noe mer negativt om som verksted enn Interfoto. Hver eneste gang vi sender inn utstyr til reparasjon så tar det ca 2 måneder. Når Zieger først har fått "tid" til å reparere varen så sender de den via vanlig post og den ligger til fortolling i flere uker. Det kan være vår egen feil, men det er for jævlig uansett.

 

 

Ang. min egen sak med min "skadede" CCD-brikke så vurderer jeg muligheten for å gå direkte til Photographic Solutions og deres garanti for at utstyret som de selger (Sensor Swab). Jeg har ikke fått noen hjelp videre med denne saken etter at jeg fikk kameraet tilbake rett før jul, men jeg nekter og gi meg i en sak der butikken anbefaler "godkjent" renseutstyr til 500kr, en forsikring til 800kr jeg ikke får noe ut av og ikke minst all tiden og alle frustrasjonene jeg har hatt i mange måneder nå!

 

 

 

EDIT: Dekker supersikringen eventuelle psykologutgifter ved slike langvarige saker? :tease:

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
...så får det så være at jeg slår tilbake nå

7723031[/snapback]

 

Hei Afseth,

 

please please get your adrenalin down :cool:

 

As I said, we sold arround 40.000 Supersikkringer. Now we had one positiv and one negative example. I hope we get at least a hundred more reports from practice. If we - with every positive or negative example - jump up and down and throw knifes and "fight back", we will get a heart attack for sure.

 

The example of ru-barma shows that Interfoto needs very long for a repairment case. They classified the sensor case (stupid enough) as "repairment" case. Repairment needs extremely long, I said exactly the same, all day long.

 

About the coverage of the Sensor: If our shop manager would not have been able to clean the sensor, he would have been creative enough to get a new camera for ru-barma, I bet my last shirt on it ;-)

 

@ ru-barma: Really sorry for your experience! I`m devenitely not covering Interfoto, we have nothing to do with them...hopefully better next time...

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på, er ikke at dere får en negativ tilbakemelding, men det viser seg at det ikke var helt riktig av deg å kalle meg uprofesjonell, når det faktisk viser seg at lang servicetid kan forekomme... noe jeg også påsto.

 

Adrenalinnivået er relativt lavt... følte bare for å slå tilbake på en ellers lite hyggelig kommentar fra deg tidligere i tråden, når det viser seg at jeg hadde ihvertfall noe rett :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
..... you drop it in the ocean....

 

Stephan

7719990[/snapback]

 

Det inkluderer en svømmetur i såfall, for om du ikke har huset eller vesentlige deler av det, så har du heller ingen forsikring :D

 

JEg er storfornøyd med at jeg valgte supersikkring for min del, det gjør at jeg nøler noe mindre med å ta kamera med til fjells eller utendørs, og det er der jeg trives best og tar de bildene som for meg betyr mest, samt at et tap av kameraet for meg som student betyr nudler i ett år før jeg har råd til nytt.

Eneste som er kjipt er at det ikke dekker tyveri, men det er forståelig og jeg viste jo det da jeg valgte forsikringen.

Lenke til kommentar

litt utenom, men er det ikke slik at man ved støvrensing ikke er nær bildebrikken, men kun er nær et filter?

Dermed vil man vel aldri ødelegge ccd-brikken sålenge man ikke knuser filteret?

Jeg synes å ha plukket opp dette et sted, derfor reagerte jeg litt på at verkstedet skulle bytte ccd etter at en hadde renset filteret(?).

 

Hilsen Per Johannes

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar

Vil bare legge inn min erfaring med JP her, for jeg synes de fortjener litt skryt.

At jeg er kunde hos de har gitt meg flere goder, blandt annet så er jeg uten kamera nå pga at jeg har solgt mine kamera og venter på nytt som er bestilt.

Nå denne uken så fikk jeg er oppdrag og skulle fotografere en glamor modell i studio og var da på jakt etter et godt kamera til den bruken. Var en tur innom JP Fredrikstad og snakket litt med Christian der om problemet, og da kom det fra han. Du kan låne min EOS 5D du, null problem!

 

Det kaller jeg service det!

 

I et annet tilfelle så fikk jeg også låne et 1DIIn av Foto&Video for å dekke en fotballkamp.

 

Disse to tilfellene er mye av grunnen til at jeg benytter disse butikkene, der får man virkelig service.

 

Takk til Christian (Japan Photo Fr.stad) og Stig (Foto&Video Oslo).

 

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar

Reglene for Supersikring skal stå på innsiden av heftet hvis jeg husker rett.

 

Nå er jeg i allefall glad for at jeg ikke har noe med JP i Drammen og gjøre lenger. Der har service vært er lik null i fra dag EN, men det er nok meget sannsynlig at det har skjedd en stor forbedring når butikken (omsider) har fått en kompetent person som jobber og driver stedet!

 

Det er flere JP rundt om kring i landet som har meget hyggelige og flinke arbeidere, jeg kan skryte av: Haugesund, Oslo (flere steder) og Strømmen.

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...