1King Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Noen spørsmål fra en nybegynner. Er det mulighet for å legge informasjonen fra et skjema inn i et excel dokument? Eventuelt er det mulig å tilordne unike nummre for hver ny linje i excel dokumentet? scripte jeg har nå, presenterer informasjonen i en tabell. men denne informasjonen vil jeg lagre i et excel dokument også. <?php IF(isset($_POST['submit'])) { $kunde_nr = $_POST["kunde_nummer"]; $kunde_navn = $_POST["kunde_navn"]; $kontakt_navn = $_POST["kontakt_navn"]; $kontakt_telefon = $_POST["kontakt_telefon"]; $kontakt_epost = $_POST["kontakt_epost"]; $produkt = $_POST["produkt"]; $tilbake = "<a href=\"javascript:history.back();\">Tilbake for å rette</a>"; IF (empty($kunde_nr)||empty($kunde_navn)||empty($kontakt_navn)||empty($kontakt_telefon)||empty($kontakt_epost)||empty($produkt)) { Print 'Du må fylle ut alle feltene.'.$tilbake; } else { $prosjekt_nr = '111'; Print ' <center> <table border="1" width="50%" id="table2"> <tr> <td>Prosjekt nummer</td> <td>Produkt</td> <td>Kunde nummer</td> <td>Kunde navn</td> <td>Kontakt person</td> <td>Kontakt telefon</td> <td>Kontakt E-post</td> </tr> <tr> <td>'.$prosjekt_nr.'</td> <td>'.$produkt.'</td> <td>'.$kunde_nr.'</td> <td>'.$kunde_navn.'</td> <td>'.$kontakt_navn.'</td> <td>'.$kontakt_telefon.'</td> <td>'.$kontakt_epost.'</td> </tr> </table> </center> '; } } Else { PRINT ' <html> <head> <meta http-equiv="Content-Language" content="no-bok"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252"> <title>Ordreforespørsel</title> </head> <body> <center> <form method="post" action=""> <table width="30%"> <tr> <td>Kunde navn:</td><td><input type="text" name="kunde_navn"></td> </tr> <tr> <td>Kunde nummer:</td><td><input type="text" name="kunde_nummer"> </td> </tr> <tr> <td>Kontakt navn:</td><td><input type="text" name="kontakt_navn"></td> </tr> <tr> <td>Kontakt telefon:</td><td><input type="text" name="kontakt_telefon"> </td> </tr> <tr> <td>Kontakt E-post:</td><td><input type="text" name="kontakt_epost"> </td> </tr> <tr> <td>Produkt:</td><td><input type="text" name="produkt"> </td> </tr> </table> <input type="submit" name="submit" value="Registrer"> </form> </center> </body> </html>'; } ?> Håper noen har noen tips eller kan gi meg et enkelt script. NB! er grønn innen php.
gather Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 (endret) Tror jeg ville gjort det på følgende måte.. 1. lagre informasjonen fra skjemaet i database. 2. Lage ei side som eksporterer hele skjemaet til excel. Desverre sitter jeg ikke på skripts til sistnevnte, men den første finner du garantert mange tutorials på nettet for. Endret 5. januar 2007 av gather
ventle Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 (endret) du kan få scriptet til å lagre informasjonen i en csv-fil, og deretter åpne denne i excel (excel forstår ganske mange former for csv-filer). for eksempel kan hver oppføring fra skjemaet lagres i ei linje i csv-fila i følgende format: "kundenr","kundenavn","telefon","kontaktnavn" og så videre, om du åpner excel og velger å importere fra csv-fil vil da kundenr, kundenavn, telefon osv bli plassert i hver sin kolonne automatisk. Endret 5. januar 2007 av ventle
1King Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Skrevet 5. januar 2007 du kan få scriptet til å lagre informasjonen i en csv-fil, og deretter åpne denne i excel (excel forstår ganske mange former for csv-filer). for eksempel kan hver oppføring fra skjemaet lagres i ei linje i csv-fila i følgende format: "kundenr","kundenavn","telefon","kontaktnavn" og så videre, om du åpner excel og velger å importere fra csv-fil vil da kundenr, kundenavn, telefon osv bli plassert i hver sin kolonne automatisk. 7647862[/snapback] Jeg skal ikke bruke noe form for database. CSV-fil, hvordan får jeg lagret informasjonen i en slik fil?
ventle Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 (endret) tar bare med de tre første feltene i dette eksempelet, resten klarer du sikkert å tenke deg til selv. PHP <?php $line = "\"$kunde_nr\",\"$kunde_navn\",\"$kontakt_navn\"\n\r"; $fp = fopen("kunderegister.csv"); fwrite($fp,stripslashes($line)); fclose($fp); ?> edit: der det står & #092; skal det være en backslash ( \ ), men forumet gjør om dette automatisk Endret 5. januar 2007 av ventle
1King Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Skrevet 5. januar 2007 tar bare med de tre første feltene i dette eksempelet, resten klarer du sikkert å tenke deg til selv. PHP <?php $line = "\"$kunde_nr\",\"$kunde_navn\",\"$kontakt_navn\"\n\r"; $fp = fopen("kunderegister.csv"); fwrite($fp,stripslashes($line)); fclose($fp); ?> edit: der det står & #092; skal det være en backslash ( \ ), men forumet gjør om dette automatisk 7648366[/snapback] Takk, lurer på en ting til Hvordan kan jeg sende filen til en mail adresse? [email protected]
ventle Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 du kan bruke mail()-funksjonen om serveren er konfigurert for det. Å sende vedlegg ved hjelp av denne funksjonen er for viderekomne, men å sende innholdet som ren tekst burde være enkelt. http://no2.php.net/manual/en/function.mail.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå