Gå til innhold

Skal til Thailand,trenger hjelp til objektiv


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal til Thailand i mai og har nå skaffet meg EOS 400D.

 

Jeg ønsker følgende:

 

- Teleobjektiv, hvor stor er forskjellen på 70-200/300/400 ? Hvor mye har 2.8 kontra 3,5 i F verdi å si ?

 

- Makro objektiv; Her har jeg sett på 60mm, og vet at 100mm er bedre, da man slipper å gå nærmere motivet man skal ta. Kan man ikke skaffe konverter som gjør at man kan "zoome" mer ?

 

- "Hverdags objektiv" som er bra til "standardbruk", som innebilder, naturbilder m.m.

 

Takk for svar :-) :thumbup:

 

Hadde vært fint med noen forslag i forskjellige prisklasser, for en har jo ikke ubegrenset med penger heller :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal selv på et halvt års tur til sør-øst asia. Det jeg har kjøpt inn på forhånd er polafilter og et skikkelig vidvinkel obj. (10-20mm)

Tror faktisk jeg får mer bruk for et slik objektiv enn tele...

Det jeg også kunne tenkt meg var et godt objektiv til portrett bilder.

Fks. Nikon 85mm f/1.8 eller tamron 90mm. macro.

Nikonen er jo et nydelig stykke objektiv, men tamronen kan jo i tillegg ta macro bilder, noe som jo er kjekt...Ikke lett dette her...

 

Uansett så tror jeg ikke at jeg kan få bedre bilder ved å kjøpe masse stæsj, det det dreier seg om er å ha øye for motiver, skape spennende bilder, og kunne det grunnleggende innenfor fotografi. Har man alt dette i orden, så burde det være rimelig greit med kun et kit objektiv å klare seg med...

Lenke til kommentar
Prisen er et godt poeng. Jeg ville ikke ha brydd meg om macro, men heller valgt et objektiv med god bruk for forskjellige områder, altså en normal zoom. Har du kit-objektivet fra før av?

7642196[/snapback]

 

Jeg har kit-objektivet fra før av. Jeg vil gi maks 10000,- kr til dette.

Lenke til kommentar
Skal selv på et halvt års tur til sør-øst asia. Det jeg har kjøpt inn på forhånd er polafilter og et skikkelig vidvinkel obj. (10-20mm)

Tror faktisk jeg får mer bruk for et slik objektiv enn tele...

Det jeg også kunne tenkt meg var et godt objektiv til portrett bilder.

Fks. Nikon 85mm f/1.8 eller tamron 90mm. macro.

Nikonen er jo et nydelig stykke objektiv, men tamronen kan jo i tillegg ta macro bilder, noe som jo er kjekt...Ikke lett dette her...

 

Uansett så tror jeg ikke at jeg kan få bedre bilder ved å kjøpe masse stæsj, det det dreier seg om er å ha øye for motiver, skape spennende bilder, og kunne det grunnleggende innenfor fotografi. Har man alt dette i orden, så burde det være rimelig greit med kun et kit objektiv å klare seg med...

7642485[/snapback]

 

Polarfilter, hva gjør det ?

Hvor mye ligger prisen på 10-20mm på ? Og hvorfor vidvinkel kontra tele ?

Lenke til kommentar
Polarfilter, hva gjør det ?

7647235[/snapback]

Pola-filter, ikke pola*r*-filter, kort for "antipolariseringsfilter" :)

 

Et polafilter, dersom brukt riktig, vil ta bort solrefleksjoner og lysspredning bl.a i vann/sjø. Det vil også gjøre himmelen mere blå og skyene hvitere.

Et sirkulært polafilter kan dreies for å fjerne lysspredning og refleksjoner. Et morsomt eksempel, er hvis du prøver å fotografere regnbuen med polafilter. Ved å dreie på filteret, kan du fremheve fargene, eller få regnbuen til å forsvinne helt. :cool:

Vær også klar over at et slikt filter "stopper ned" med 1-2 verdier. Altså, du må kompensere med kortere lukkertid/større blenderåpning, evt høyere ISO.

[edit]Forandret "polarisasjonsfilter" til mere riktig "antipolariseringsfilter"[/edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Polarfilter, hva gjør det ?

7647235[/snapback]

Pola-filter, ikke pola*r*-filter, kort for "antipolariseringsfilter" :)

 

Et polafilter, dersom brukt riktig, vil ta bort solrefleksjoner og lysspredning bl.a i vann/sjø. Det vil også gjøre himmelen mere blå og skyene hvitere.

Et sirkulært polafilter kan dreies for å fjerne lysspredning og refleksjoner. Et morsomt eksempel, er hvis du prøver å fotografere regnbuen med polafilter. Ved å dreie på filteret, kan du fremheve fargene, eller få regnbuen til å forsvinne helt. :cool:

Vær også klar over at et slikt filter "stopper ned" med 1-2 verdier. Altså, du må kompensere med kortere lukkertid/større blenderåpning, evt høyere ISO.

[edit]Forandret "polarisasjonsfilter" til mere riktig "antipolariseringsfilter"[/edit]

7647342[/snapback]

 

Takk, et slikt filter høres veldig bra ut å ha i sin sekk :D

Lenke til kommentar

Kig evt. på de billeder du har taget - er der mange med fuld vidvinkel er det nok rigtigt at du vil have glæde af en fisheye - Jeg selv ville aldrig undvære en tele :thumbup:

 

Den tunge halvproffe løsning:

Men tamron 28-75 f2,8 eller 18-50 f2,8 ville være udmærkede til almindelige billeder. 70-200 f4 er en rigtig fin tele og den kan fås brugt til omkring 4 kilo. 28-75 f2,8 og 70-200 f4 er imidlertid ikke ligefrem letvægtsoptik, så du skal slæbe noget :( samlet omkring 7-8000.

 

Den lette og rimeligt billige:

jeg har megen glæde af mit sigma 18-200 som er let og meget allround. Det er temmelig udskældt, men jeg er fint tilfreds nok ikke mindst fordi jeg altid bruger det på f/8. Jeg har samtidig et 50 mm f1,8 med til når lyset svigter. Det kunne evt. suppleres med sigmas 70-300 apo macro II, så har du stadig 3-4000 til godt macro objektiv.

 

Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Blænden læses som en brøk, så derfor er f/2,8 større og tillader dobbelt så meget lys som f/4. Blændetrinene er f/1- f/1,4-f/2- f/2,8-f/4, f/5,6, f/8, f/11, f/16, f/22 osv. For hvert trins nedblænding - f.eks. fra f/2,8 til f/4 - halveres lysåbningen og dermed skal lukkeren være åben længere, så lukketiden fordobles f.eks. 1/400 til 1/200. forskellen på f/4 og f/2,8 er en masse billeder du kan tage ved naturligt lys, hvor du med f/4 eller højere er nødt til at bruge blitz.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Skal selv ut på tur til Thailand. Jeg skal reise "lett", tar med kun min Canon 17-85 IS med pola-filter. Muligens jeg slenger med min Canon 50 1.4 til kveldsfotografering.

Om Sigma kommer med sin 18-200 OS så hadde den kanskje blitt med isteden for Canon 17-85 IS. Støv, sand og lort samler seg fort i sensoren om man bytter hele tiden på tur... Hadde med teleobj på sist Thailand tur men det ble for stort synes jeg... en 70-300 DO IS er av passe størrelse men prisen litt for høy...

Lenke til kommentar
Skal selv ut på tur til Thailand.  Jeg skal reise "lett", tar med kun min Canon 17-85 IS med pola-filter.  Muligens jeg slenger med min Canon 50 1.4 til kveldsfotografering. 

Om Sigma kommer med sin 18-200 OS så hadde den kanskje blitt med isteden for Canon 17-85 IS. Støv, sand og lort samler seg fort i sensoren om man bytter hele tiden på tur...  Hadde med teleobj på sist Thailand tur men det ble for stort synes jeg... en 70-300 DO IS er av passe størrelse men prisen litt for høy...

7648103[/snapback]

 

Hvor bra er et 17-85 mot et kit objekiv som er 18-55 ? (hvis vi ikke tenkerp på IS funksjonen da)

Lenke til kommentar
Hadde med teleobj på sist Thailand tur men det ble for stort synes jeg... en 70-300 DO IS er av passe størrelse men prisen litt for høy...

 

Har dette selv. Enig i at prisen er noe for høy, men størrelsen gjør at den blir brukt, og det mye.

For meg er det faktisk det eneste zoom teleobjektivet jeg føler meg vel med å bruke i bymiljøer. Hadde bl.a. 70-200 f4 og f2.8 før (ikke samtidig); fantastiske objektiver i skog og mark, men syntes alltid de ble for store og ruvende når jeg brukte de i byer.

Dårlig lysstyrke har 70-300 DO'en, men veldig bra IS.

Kompromiss ja, men likefullt et objektiv å anbefale hvis reiser og bymiljø er hovedbruksområde.

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Kan jo kjøpe objektiv i Thailand også hvis du finner at du trenger det. Husk å kjøpe på et sted som har 'taxfree'-ordning (så får man tilbakebetalt MVA). Når du skal reise og kommer på flyplassen så registrer inn utstyr som du skal ha tilbake MVA på FØR du går gjennom sikkerhetskontrollen! Ellers får du ikke noe tilbake. (Var i Bangkok med noen venner som kjøpte objektiver der, og de gjorde tabben å gå gjennom sikkerhetskontrollen først. Men ble endel billigere enn i Norge likevel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...