Gå til innhold

Jeg vil formatere


hiva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-18 18:42, hiva skrev:

Men det vil ikke XP.. jeg lager en oppstartsdisket og skrive format c: men får opp ugyldig filnavn... hva skal jeg gjøre?


 

Feilmelding du får skyldes at du mangler filen FORMAT.COM på disketten din. Kopier filen til disketten fra Win 9x/ME mappen din (jeg tror den er windowscommand).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-18 21:02, Ardie skrev:



Feilmelding du får skyldes at du mangler filen FORMAT.COM på disketten din. Kopier filen til disketten fra Win 9x/ME mappen din (jeg tror den er windowscommand).



Hei.. Ardie.. Du tar grundig feil..

 

XP har et filsystem som heter NSTF..

Dos vet ikke hva det er, så den finner ikke c:

 

Hvis du har IBM eller western er dette lett..

HAr gjor samma mange ganger, du MÅ slette allt du har da,,

Mail om du har en av de .. mail på sia mi http://www.torkil.cjb.net

 

[ Denne Melding var redigert av: AmaZed_xxx på 2001-12-18 21:27 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: AmaZed_xxx på 2001-12-18 21:27 ]

Lenke til kommentar

...kremt...

_egentlig_ så kan win Xp bruke både fat og ntfs.

 

Jeg vet ikke om feilen du opplever kommer av at du ikke har format.com på disketten eller om harddisken din er formatert som ntfs..

 

Jeg ville prøvd å kopiere over format.com(finnes den i nyere versjoner av windows?) fra windows eller hvor du enn kan finne den, men det enkleste ville kanskje vært å innstallere windows XP på nytt, siden den automatisk kan formatere, partisjonere osv.. for deg!

Bare pass på at biosen er stillt til å boote på cd'n først og smekk i cd'n så burd d funke!

 

plz..correct me if I'm wrong:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-18 21:26, AmaZed_xxx skrev:

Hei.. Ardie.. Du tar grundig feil..


 

Det var et krass utsagn.

 

Quote:


XP har et filsystem som heter NSTF..

Dos vet ikke hva det er, så den finner ikke c:


 

XP KAN bruker NTFS, men den kan OGSÅ bruke FAT16, FAT32. Hiva nenver ingenting om hvilken filsystem han bruker. Dersom Hiva bruker NTFS, vil det, som du sier, ikke partisjonen dukke opp når du bruker en Win 9x/ME oppstartdiskett. Dette fører til at man ikke kan formatere partisjonen.

 

Tilbake til innlegget il Hiva, som sier bla: "Men det vil ikke XP.. jeg lager en oppstartsdisket og skrive format c: men får opp ugyldig filnavn...". Dette tyder på at et program mangler/program navnet er stavet feil, og det har ingenting med formatering av NTFS å gjøre i det hele tatt.

 

Quote:


Hvis du har IBM eller western er dette lett..

HAr gjor samma mange ganger, du MÅ slette allt du har da,,

Mail om du har en av de .. mail på sia mi


 

Nå synes jeg det sklir ut....

 

Å formatere en NTFS er like "enkelt" UANSETT hvilken diskmerke du har. Det er bare å slette partisjonen, lage en/flere nye, formatere partisjonene. Du vil selvfølgelig miste alle data som ligger i partisjonen når de sletter og opprette nye.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke FDISK.

 

Lag en win98 startup disk, og boot fra den. Kjør så FDISK, og slett partisjonen XP ligger på. Deretter gjennoppretter du en ny partisjon av den ledige plassen du fikk, og vips vil XP plutselig formatere alikevel når du setter inn installasjons cd'n! :smile:

 

Husk at FDISK er et veldig krafig verktøy! Sletter du feil partisjon blir alt du hadde av data der borte, og du får det ikke tilbake!

 

Husk også at alt du gjør er på eget ansvar!!

Lenke til kommentar

Quote:


bluescreen skrev (2001-12-18 22:24):


Husk at FDISK er et veldig krafig verktøy! Sletter du feil partisjon blir alt du hadde av data der borte, og du får det ikke tilbake!



Du kan faktisk få dataene tilbake ved å velge nøyaktig lik partisjonering som du hadde fra før. Dette funker ikke på ntfs med fdisk for win9x, siden den ikke klarer å lage ntfs. Men med fat32 eller andre partisjonstyper som fdisk støtter går det fint.

Det kan derfor være en fordel å skrive opp partisjonstabellen hver gang man gjør noe i fdisk. Jeg vet ikke helt hvordan man får skrevet dette ut, men i linux er det vertfall enkelt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-18 22:11, Ardie skrev:

Quote:


On 2001-12-18 21:26, AmaZed_xxx skrev:

Hei.. Ardie.. Du tar grundig feil..


 

Det var et krass utsagn.

 

Quote:


XP har et filsystem som heter NSTF..

Dos vet ikke hva det er, så den finner ikke c:


 

XP KAN bruker NTFS, men den kan OGSÅ bruke FAT16, FAT32. Hiva nenver ingenting om hvilken filsystem han bruker. Dersom Hiva bruker NTFS, vil det, som du sier, ikke partisjonen dukke opp når du bruker en Win 9x/ME oppstartdiskett. Dette fører til at man ikke kan formatere partisjonen.

 

Tilbake til innlegget il Hiva, som sier bla: "Men det vil ikke XP.. jeg lager en oppstartsdisket og skrive format c: men får opp ugyldig filnavn...". Dette tyder på at et program mangler/program navnet er stavet feil, og det har ingenting med formatering av NTFS å gjøre i det hele tatt.

 

Quote:


Hvis du har IBM eller western er dette lett..

HAr gjor samma mange ganger, du MÅ slette allt du har da,,

Mail om du har en av de .. mail på sia mi


 

Nå synes jeg det sklir ut....

 

Å formatere en NTFS er like "enkelt" UANSETT hvilken diskmerke du har. Det er bare å slette partisjonen, lage en/flere nye, formatere partisjonene. Du vil selvfølgelig miste alle data som ligger i partisjonen når de sletter og opprette nye.

 

 

 

 

**** KREMT 2k****

 

 

Det jeg mente var det at PÅ IBM og WESTERN er det et program du kan laste ned FRA SIDEN DERES.. jeg har WESTERN og da ver det lett fordi da lastet jeg ned fra en anne maskin og boota den fra den.. :razz: :roll:

 

Jeg vet oxo at XP kan bruke FAT32, men jeg syntes det tilgfellet her var et got exemplar av NTFS partisjon..

 

Jeg har selv XP på FAT32 fordi da slepper jeg dette problemet

 

:razz:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-19 14:03, Ithron skrev:


Du kan faktisk få dataene tilbake ved å velge nøyaktig lik partisjonering som du hadde fra før. Dette funker ikke på ntfs med fdisk for win9x, siden den ikke klarer å lage ntfs. Men med fat32 eller andre partisjonstyper som fdisk støtter går det fint.

Det kan derfor være en fordel å skrive opp partisjonstabellen hver gang man gjør noe i fdisk. Jeg vet ikke helt hvordan man får skrevet dette ut, men i linux er det vertfall enkelt.


 

Når du lager en ny partisjon blir fil-indextabellen sletta. Hvis du oppretter en ny partisjon med nøyaktig samme verdier, er fortsatt dataene "borte", fordi fil-indextabellen ikke finnes lenger. (Det finnes jo verktøy for å finne tilbake alle filene igjen, men det er jo ikke gjort i en håndvending)

 

Det er nok kanskje litt for tidkrevende å skrive opp hele fil-indextabellen manuelt. Det er ofte en DEL tusen filer, og ikke veit jeg om det funker på hverken ntfs eller fat heller... Har aldri hørt om noen som har gjort det med en windowsinstallasjon.

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-19 14:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


bluescreen skrev (2001-12-19 14:25):

Quote:


On 2001-12-19 14:03, Ithron skrev:


Du kan faktisk få dataene tilbake ved å velge nøyaktig lik partisjonering som du hadde fra før. Dette funker ikke på ntfs med fdisk for win9x, siden den ikke klarer å lage ntfs. Men med fat32 eller andre partisjonstyper som fdisk støtter går det fint.

Det kan derfor være en fordel å skrive opp partisjonstabellen hver gang man gjør noe i fdisk. Jeg vet ikke helt hvordan man får skrevet dette ut, men i linux er det vertfall enkelt.


 

Når du lager en ny partisjon blir fil-indextabellen sletta. Hvis du oppretter en ny partisjon med nøyaktig samme verdier, er fortsatt dataene "borte", fordi fil-indextabellen ikke finnes lenger. (Det finnes jo verktøy for å finne tilbake alle filene igjen, men det er jo ikke gjort i en håndvending)

 

Det er nok kanskje litt for tidkrevende å skrive opp hele fil-indextabellen manuelt. Det er ofte en DEL tusen filer, og ikke veit jeg om det funker på hverken ntfs eller fat heller... Har aldri hørt om noen som har gjort det med en windowsinstallasjon.

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-19 14:29 ]

Jeg har aldri prøvd det med windows-partisjoner, men jeg antok at det funket, min feil.

Med linux ext2 gjorde jeg dette enkelt på en harddisk. Det var bare en partisjon på denne harddisken og etter at partisjonstabellen ble slettet, lagde jeg bare en partisjon som tok opp hele disken og all dataen var der fremdeles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...