Gå til innhold

Billig objektiv til 400d


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et 400d i går med kitlinsa på 18-55mm. Kommer i løp av de neste dagene til å kjøpe meg ei billig zoomlinse, får heller kjøpe noe dyrere etterhvert. Bruksområdene blir varierte og jeg lurer på om de to de har på elkjøp er av grei kvalitet. Tenker da på:

 

Sigma Canon telezoom med 70-300mm 4-5,6 og

 

Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM Zoomobjektiv.

 

På Canon objektivet star det at ved ei bilde brikke av APS-C format (noe jeg mener 400d har?) får man en brennvidde på 88-320mm, stemmer dette?

 

Vil dette også forandre brennvidden på Sigmaobjektivet?

 

Vilket av disse er mest lyssterke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Pirk]

"Linse" er ett eneste glasselement som sitter i en eller flere linsegrupper inne i et "Objektiv". :)

[/Pirk]

 

Sigma-objektivet du refererer til her er litt mere lyssterkt enn Canon sitt.

Den optiske kvaliteten i de nevnte objektiv er vel etter regelen "du får hva du betaler for". Jeg kan ikke uttale meg om Sigma her, men Canons 55-200 har jeg hatt, og for å si det slik; det blir ikke satt frempå 20D'n min noe mere..

 

Du får ikke "mere" brennvidde av å sette objektivet på en APS-C brikke, men du får en mindre bildesirkel, såkalt "crop-factor". For APS-C er denne 1.6x, hvilket vil si at du får samme bildeutsnitt/bildevinkel på 200mm APS-C som du ville fått ved 320mm 135-film, eller fullframe bildebrikke. (200x1.6)

Et 300-objektiv gir samme bildevinkel på APS-C som et 480mm ville gitt på 135-film eller fullframe. (300x1.6)

Lenke til kommentar

Beklager feilpostingen, tråden kan flyttes for min del...

 

Bikeridr: Takk for svar!

 

Er kvaliteten på disse objektivene sånn noenlunde den samme som på kit-objektivet?

 

Har dere noen anbefalinger på andre objektiv med ca samme brennvidde, i samme prisklasse? Eventuelt fra hvor?

Lenke til kommentar
Beklager feilpostingen, tråden kan flyttes for min del...

 

Bikeridr: Takk for svar!

 

Er kvaliteten på disse objektivene sånn noenlunde den samme som på kit-objektivet?

 

Har dere noen anbefalinger på andre objektiv med ca samme brennvidde, i samme prisklasse? Eventuelt fra hvor?

7636769[/snapback]

 

Tamron kan du få her

 

Jeg vil si noen hakk opp optisk sammenlignet med kit linsen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Sigma 70 - 300, og må si meg ganske fornøyd med den. At den ikke er verdens beste er helt sikkert, men for mitt bruk, ferdighetsnivå og ønsket kostnadsnivå på utstyr er den mer en god nok.

 

Har du stativ kan du til og med ta brukbare bilder av månen:

 

post-14707-1167899185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dang, er det der kun croppet?

7639454[/snapback]

 

Ingen etterbehandling på bildet nei, kun crop (+ forminsking). Lette litt etter riktige instillinger før jeg fikk et ok resultat. Har derfor mange utgaver av månen og såre knær:-)

 

Edit: Her er forøvrig en redigert ugave av bildet (gjort nedre del av månen noe mørkere):

 

post-14707-1167906616_thumb.jpg

 

 

Men....la oss nå ikke stjele denne tråden til noe helt annet enn det den var ment som:-)

Endret av znabel
Lenke til kommentar

Ser at de har 2 sigma objektiv på komplett med brennvidde 70-300mm. Det ene er merket APO og er ca 500kr dyrere enn det andre. Ut i fra spesifikasjonene komplett oppgir ser de ellers like ut. Hva er forskjellen på disse? Og hvilket av de er det de selger på elkjøp til 1.599kr, er det et av de samme de har på komplett?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329770&view=detailed

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311090&view=detailed

Lenke til kommentar
Ser at de har 2 sigma objektiv på komplett med brennvidde 70-300mm. Det ene er merket APO og er ca 500kr dyrere enn det andre. Ut i fra spesifikasjonene komplett oppgir ser de ellers like ut. Hva er forskjellen på disse? Og hvilket av de er det de selger på elkjøp til 1.599kr, er det et av de samme de har på komplett?

APO betyr en bedre overflatebehandling, men om bildekvaliteten osv blir bedre av dette vet jeg ikke så mye om. På Elkjøp/Lefdal har de det uten APO. Jeg har kjøpt et slikt, da jeg hadde behov for objektivet den samme dagen, og det tar helt greie bilder dersom forholdene ligger til rette for det. Utendørs synes jeg bildene blir skarpe og klare. Endret av xenonnet
Lenke til kommentar

Her spør vi uten å google...

 

Fant dette i en produktomtale:

APO Linse

For å beholde den høyeste kvaliteten på bildene, er en APO-linse laget av spesial lav-sprednings (SLD) glass som er designet til å minimere fargeavvikelse. Dette gjør at APO-linsene gir deg skarpere bilder enn objektiver med vanlig glass

Lenke til kommentar
Her spør vi uten å google...

 

Fant dette i en produktomtale:

APO Linse

For å beholde den høyeste kvaliteten på bildene, er en APO-linse laget av spesial lav-sprednings (SLD) glass som er designet til å minimere fargeavvikelse. Dette gjør at APO-linsene gir deg skarpere bilder enn objektiver med vanlig glass

7650961[/snapback]

Øhumm... Vel, ovenstående er vel i grunnen forklart delvis for at tante bestemor skal forstå, samtidig som det skal høres veeeldig teknisk og avansert ut.. ;)

APO, eller "Apochromatic" som det heter betyr fargebrytningsfeil, eller oppretting av sådan. Brukes mye i omtaler av refraktorer (linseteleskop). Jo lengere ut fra senter av linseglasset og/eller objektiv/okkular jo mere fargebrytningsfeil får du. Et apokromatisk linseelement er designet slik at denne fargebrytningen skal reduseres. Jo bedre reduksjon, jo dyrere..

Fant ikke noe lettforklart på norsk i farten, men se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apochromat

Bruk lenkene videre, bli opplyst :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...