Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp... Deler internett med leieboer


Anbefalte innlegg

Har Telenor ADSL 4.5Mbit linje. Problemet er at min leieboer "stjeler" 95% av båndbredden :mad:

Ifra uttaket i veggen går kabelen inn i ett modem som heter Speedtouch 510i. Defra går kabelen inn til en trådløs router som heter Sparklane Wirwless Soho router på linje LAN2.

Min linje går ut fra LAN1 på overnevnte router.

 

Men jeg forstår ikke hvorfor han skal ha såååå mye båndbredde :hmm: Det var jo meningen vi skulle dele denne linjen, men det virker som om han pc står på konstandt download :no: Han er polsk og går ut fra at han laster ned polske filmer eller noe annet lurt.

 

Men hva gjør jeg, kan jeg kontrollere båndbredden på ett enkelt hvis? Hvis leietaker setter igang sin download mens jeg laster ned, så forsvinner også min båndbredde, så hvorfor er det slik??

 

Er ikke inne på dette med nettverk, så vær snill å forklar meg stille og rolig steg for steg, begynner å bli drittlei dette problemet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Rykk ut nettverkskabelen hvis han ikke bedrer seg.

 

Sannsynligvis laster han ned med bittorrent eller DC++.

Har han bittorrent må du be han redusere hastigheten i programmet til 50% på upload og download. I tillegg ber du han redusere antall connections (globalt) til 40 i bittorrentprogrammet.

 

Bruker han DC++ kan han laste ned netlimiter (netlimiter.com) og begrense hastighet til 50% ut og inn.

Lenke til kommentar
Blokk portene som bittorrentprogrammer bruker og det er ikke et problem lenger. (Hvis han laster da).

7635020[/snapback]

 

 

Er ikke inne på dette med nettverk, så vær snill å forklar meg stille og rolig steg for steg, begynner å bli drittlei dette problemet nå.

 

 

Forklar nærmere :blush:

 

Kan jeg ikke "styre" hans båndbredde fra min maskin da? Det er jo jeg som sitter med routere og inntaket til huset?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Informasjon som skal inn og ut av PC'n din "reiser" gjennom porter. Ved å blokkere de portene som bittorrentprogrammer bruker, (på routeren) hindrer du han og laste ned med slike programmer. Da kan han ikke laste ned i det hele tatt (med slike programmer).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Informasjon som skal inn og ut av PC'n din "reiser" gjennom porter. Ved å blokkere de portene som bittorrentprogrammer bruker, (på routeren) hindrer du han og laste ned med slike programmer. Da kan han ikke laste ned i det hele tatt (med slike programmer).

7635136[/snapback]

 

 

Vel og bra det, MEN hvordan gjør jeg dette? Har nevnt det tidligere... Jeg er helt grønn på dette, så vær vennlig å forklar meg hvordan.

Hvordan vil leieboer "merke" dette? Får han beskjed om at disse portene er blokkert?

Lenke til kommentar
Hvis du setter en router som denne etter modemet (speedtouch 510i) og kontrollere hastigheten på nettet.

 

http://www.mamoz.no/produkt/BIPAC%2D7300GB...ss_ADSL_2+.html

 

F.eks 50% garantert hastighet til hver, ledighastighet tildeles automatisk hvis ingen andre bruker båndbredden.

7635210[/snapback]

 

Og denne "50 - 50" fordelingen skjer automatisk? Det må vel gå ann å kontrollere denne Wireless routeren som jeg allerede har vel?

Synes 750,- + porto blir litt mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Informasjon som skal inn og ut av PC'n din "reiser" gjennom porter. Ved å blokkere de portene som bittorrentprogrammer bruker, (på routeren) hindrer du han og laste ned med slike programmer. Da kan han ikke laste ned i det hele tatt (med slike programmer).

7635136[/snapback]

Hvordan vil leieboer "merke" dette? Får han beskjed om at disse portene er blokkert?

7635199[/snapback]

Han vil merke det på den måten at det rett og slett ikke funker å laste ned. Stille og rolig, uten balluba.

Lenke til kommentar
Informasjon som skal inn og ut av PC'n din "reiser" gjennom porter. Ved å blokkere de portene som bittorrentprogrammer bruker, (på routeren) hindrer du han og laste ned med slike programmer. Da kan han ikke laste ned i det hele tatt (med slike programmer).

7635136[/snapback]

Hvordan vil leieboer "merke" dette? Får han beskjed om at disse portene er blokkert?

7635199[/snapback]

Han vil merke det på den måten at det rett og slett ikke funker å laste ned. Stille og rolig, uten balluba.

7635370[/snapback]

 

Er ikke det ganske lett og bytte port i torrent programmet da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ikke sikkert polakken er så smart.

7635454[/snapback]

 

 

Hvis han laster ned 24/7 så er han nok det..

7635473[/snapback]

Why? Du trenger ikke være spesielt smart for å laste ned 24/7.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Ikke sikkert polakken er så smart.

7635454[/snapback]

 

 

Hvis han laster ned 24/7 så er han nok det..

7635473[/snapback]

Why? Du trenger ikke være spesielt smart for å laste ned 24/7.

7635480[/snapback]

 

 

Men, er det ingen som kan forklare meg hvordan man gjør dette da? Blokkere for nedlastninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
For å være sikra, så må du jo faktisk blokke alle utenom port 80. Og for alt jeg vet kan han jo fortsatt laste ned.

7635636[/snapback]

Men hva hvis han kjører standar porter og ikke har utrolig mye peiling? Er det ikke vært et forsøk?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...