Gå til innhold

Kjøling av athlon


the_dOle

Anbefalte innlegg

Det nærmeste jeg kom overklokking i gamle pc'en min var tweaking av ram handlinga i bios. Så jeg er litt out of date for å si det sånn..

 

Det jeg lurer på er hvordan varmeutviklingen til xp/mp prossessorene er i forhold til t-bird/duron. Når en kjøler er anbefalt for t-bird opptil 1,5Ghz vil det si samme klokkefrekvensområde med xp core? Eller utvikler xp mindre varme pr.Hz for å si det sånn?

 

Noen erfaringer med Noise control silverado kjøleren? Er den verdt prisen?

Eller holder Taisol cgk760 med originalvifta til en xp 1600+ selv om man kunne finne på å "jage på den litt"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal vi se.

 

Når det gjelder varme på Xp/Mp sp lager de vel 10/15% mindre varme en tbird duron på samme _Mhz_

ikke se paa den idiotiske pr ratingen til amd.

 

Valg av kjøle ribbe i mellom de to skal ikke vere så vanskelig, noise controll kjøleren er helt oki og stille, _men_ den er ekstremt tung. Den er såpass tung at en anbefales på det sterkeste og ta av kjøleren hver gang en skal flytte på nmaskina, så hvis du skal på lan eller noe slikt da så har du jo en stor jobb med det. der er taisolen mye mere praktisk. den bråker litt mere (ca 30db) men så kjøler den også mye bedre.

Jeg har selv to taisol ribber på min dual athlon Mp 1800+ og det synes jeg i alle fell virker skikkelig bra, systemet mitt ligger vel på ca 50C maks load.

og da skal det jo vere rom for litt overklokking.

skal du oce en del så kan det vere lurt og bruke litt mere tid og resusrser på og faa bort all den jevla pastaen som kommer med og kanskje planslipe kjøleren litt. da vil en nok få et litt bedre resultat.

eventuelt kjøpe en fan adapter og en 80mm vifte i fra microplex.

Lenke til kommentar

cgk760 er godkjent for athlon xp opptil 1.533mhz...

Anbefaler forøvrig anna vifte på cgk´n. Medfølgende vifte er lita og går på høy omdreiningshastighet. Kjøler ok, men kan fint få høyere kjøleeffekt og lavere støynivå med anna vifte.

 

Selv har jeg 60x60x15mm Y.S Tech vifte på CGK760-ribba, men har litt lyst på ei større vifte (kanskje 80mm med adapter) med et støynivå på rundt 20dB... Men tror ikke jeg gidder bruke penger på det nå.

 

mvh

Lenke til kommentar

Noise control silverado'en er herved glemt og den originale tanken om en cgk 760 med 80mm vifte er igjen førstevalg men jeg ble veldig nysgjerrig etter å ha lest en test av Kanie Hedgehog 294M hos Tweaktown kunne kanskje denne være noe å satse på...? Er ikke sikker på hva prisen ligger på for denne da, men i og med at hele saken er laget av kobber er den vel neppe noe "røverkjøp"..

Lenke til kommentar

Noise control silverado'en er herved glemt og den originale tanken om en cgk 760 med 80mm vifte er igjen førstevalg men jeg ble veldig nysgjerrig etter å ha lest en test av Kanie Hedgehog 294M hos Tweaktown kunne kanskje denne være noe å satse på...? Er ikke sikker på hva prisen ligger på for denne da, men i og med at hele saken er laget av kobber er den vel neppe noe "røverkjøp"..

Lenke til kommentar

Vil også legge til at hvis man skal ha skikkelig kjøler så kjøper man Alpha PAL8045! Ribba er like bra (bedre) enn Swiftech's verste monsterkjøler.. Den Alpha'en koster 700,-kr med en Papst 80x80x25mm (37dB) + rheostat (regulerbar motstand). Rheostaten er koblet i serie med vifta, slik at ved å stille på den kan man endre volte'n til vifta 12V ~ 8,5V. Jo lavere volt, jo saktere går vifta (og desto mindre kjøler den). Poenget er at man da ganske så lett finner et støynivå man synes er akseptabelt, samtidig som man får god nok kjøling! :smile: Personlig kjøper jeg den kjøleren til min kommende PC! Man finner den på www.microplex.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...