Gå til innhold

Adresseliste håndtering! excel? duplikater...

dale

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, firmaet jeg jobber for har en adresseliste på ca 6000 kontakter de 4-5 ganger i året sender en DM til. Hver måned kommer det ca 100 nye abn og problemet med dupliserte og "nesten like" oppføringer øker og øker.

Per idag ligger listen i excel og min bror har gått manuelt igjennom den et par ganger. Da klarer vi luke ut en del feil, men prosessen er i mine øyne alt for tidkrevende.

Jeg har brukt funksjoner i excel som fjerner 100% idektiske oppføringer men da det er navn - adresse - postnummer og poststed som da må være helt identiske er ikke den metoden særlig effektiv.

Er det funksjoner jeg kan bruke i excel, evt andre programmer vi kan skaffe oss som kan hjelpe oss med denne listen?

Jeg vil ha et program som søker og gir forslag til "dupliserte" oppføringer som ligner på hverandre, samt setter stor bokstav og fjerner dobble linjer og lignende.

Jeg skulle også har fjernet tomme "mellomrom" i før teksten i en celle.

Anyone?

På forhånd stor takk!

Endret av dale
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Ligner på" er veldig vrient for en datamaskin å håndtere. Kan du si litt mer om de avvikene dere pleier å finne ?

Stor Forbokstav og liknende er forklart her:

http://itpro.no/art/9413.html

-tilsvarende kode er lett å lage for å fjerne ekstra mellomrom etc.

Edit Sånn:

Sub FjernMellomrom()

Dim cel As Range

For Each cel In Intersect(Selection, ActiveSheet.UsedRange)

cel.Formula = Trim$(cel.Formula)

cel.Formula = Replace$(cel.Formula, " ", " ")

Next

End Sub

HTH. beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Skrevet (endret)

Som det blir sagt over er ikke dette noe man uten videre kan "automatisere" og mye må gjøres manuelt. Jeg har jobbet en del med "vasking" av ulike typer registre og vet hvor mye arbeid det kan være.

Jeg tror jeg hadde begynt med å korrigere/vaske postnummer, postnummer og ev. gateadresser. Deretter, ved å gruppere/sortere på disse feltene samt firmanavn burde det være en relativt grei jobb å finne/fjerne eventuelle dubletter.

Postnummerliste med stedsnavn (og en del gatenavn for større byer) kan du laste ned fra posten: http://epab.posten.no/Norsk/Nedlasting/NedlastingMeny.htm

Jeg for min del ville ha brukt Access til jobben både fordi Access har bedre funskjoner for slike oppgaver og fordi jeg kjenner Access bedre, men det finnes sikkert tilsvarende muligheter med Excel for den som er ekspert i det.

Endret av trn100
Skrevet

takk for tilbakemeldinger,

i ren desperasjon søkte jeg nettet rundt etter software som gjør jobben,

Jeg fant et program som heter,

WinPure List Cleaner Pro

Lastet ned en trial versjon og det programmet gjør en tilfredsstillende jobb.

Først vaskes listen mtp, storebokstaver, rare tegn, dobble mellomrom osv.

Så vises duplikater som er 100% identiske, også vises alle like navn, adresser, postnummer og poststeder.

Deretter vises dette oversiktlig og greit og da går det fort for meg å gå igjennom og merke det som skal slettes.

Alt i alt en program som gjør jobben jeg trenger kjapt og greit. Det blir kanskje ikke 100%, men godt nok.

Takk igjen for hjelpen! :)

Skrevet
Jeg for min del ville ha brukt Access til jobben både fordi Access har bedre funskjoner for slike oppgaver og fordi jeg kjenner Access bedre, men det finnes sikkert tilsvarende muligheter med Excel for den som er ekspert i det.

7634813[/snapback]

Jepp, ville også anbefalt Access istedet for Excel til slike oppgaver. Der er det enkelt å automatisere data slik at du ungår dupliserte verdier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...