Gå til innhold

Gitar til nybegynner


raid2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spurte om dette i "den uoffisielle gitar-tråden" men jeg fikk veldig få svar.

 

Altså, jeg er på utkikk etter en god gitar til en nybegynner med lavt budsjett. Jeg vil ikke gå noe særlig over 4000, og jeg vil heller bruke de penga jeg har på en bra gitar som holder en stund.

 

De jeg har sett på er:

Ibanez RG-350 DX wh

Ibanez GRG-170DX

Ibanez GSA-60

evt en annen i SA serien

Jackson JS30

 

Forsterkeren jeg har sett på er en Roland Cube 30/30X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg spurte om dette i "den uoffisielle gitar-tråden" men jeg fikk veldig få svar.

 

Altså, jeg er på utkikk etter en god gitar til en nybegynner med lavt budsjett. Jeg vil ikke gå noe særlig over 4000, og jeg vil heller bruke de penga jeg har på en bra gitar som holder en stund.

 

De jeg har sett på er:

Ibanez RG-350 DX wh

Ibanez GRG-170DX

Ibanez GSA-60

evt en annen i SA serien

Jackson JS30

 

Forsterkeren jeg har sett på er en Roland Cube 30/30X

7619719[/snapback]

 

Jeg er i samme situasjon... Men jeg har allerede bestil en forsterker.

Jeg vil anbefale en av Line 6 spider III-modellene :thumbup: Noe av det beste du kan få, med UTALLIGE muligheter!

 

Jeg bestillte en Line 6 Spider III 75...

Jeg betalte ca 3500 hos sound1.no

HERKan du se en video hvor de demonstrerer den. Og Her er det noen av lydene du kan få ;)

Lenke til kommentar
Wow! Det der så helt ekstremt ut! Med alle de låtene jeg har lyst til å lære meg (Metallica, Satriani, Vai)  :dribble:

7621311[/snapback]

 

Ja, det er igrunn det!

Den inneholder også modellen mesa/boogie, som John Petrucci i Dream Theater (Min favoritt :D ) bruker i live-riggen sin...

Lenke til kommentar
Styr laaa-hangt unna Line 6 Spider. Fy flate for noe skit, ikke bit på sånn reklame som det der. Skal du ha Line 6 burde du se på Flextone II eller noe...

7621567[/snapback]

 

Morsom du :D

 

Line 6 er et strålende merke med god kvalitet, og Spider III er ikke akkurat noen sinke i trafikken...

Lenke til kommentar

Heilt enig med mister Halvdan her. Line6 har ein del bra, men langt fra alt dei produserer er verdt plasten det er støpt i. Inni der finner du Spider-serien. Ganske kjip transistor-amp med innebygd POD2, som heller ikkje akkurat er innehavar av dei mest vellåtande effektane.

Lenke til kommentar

Så det er det er en nybegynner er en grunn til å betale for mye for en rett ut kjip forsterker? Ser ikke helt logikken...

 

Hva de sier hos den lokale musikkforretningen er forøvrig ett fett, faktisk har musikkbutikker en tendens til å anbefale den værste driten til intetanende folk, rett og slett fordi det er den værste driten som har høyest avanse. Trist men sant, instrumentforhandlerbransjen i Norge er rimelig kynisk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger ansatte i instrumentsjapper har tatt meg for å være helt blå når jeg spør om hjelp, og prøvd å selge meg regelrett skit. Så f.eks på røramper i 7000 kr +++ (eller noe slikt) klassen hos riff i Oslo for en stund sia. Fikk klar beskjed om at det var en mye bedre idè å gå for et Behringer Vamp-halfstack til samme prisen. Herregud for en gjeng kjøtthuer.

Lenke til kommentar

Billige RG-modeller er nettopp det. Billige. Og det preger gitaren veldig. Alle deler som er brukt er av generelt lav kvalitet. Du bør littegrann opp i pris i RG-serien for få noko bra. Spør du meg så er RG470 den billigaste RG-en ein bør satse på. Kjøpte denne sjølv som min første "dyre og skikkelige" gitar og har no hatt glede av den i mange år.

Lenke til kommentar

Mulig, Kaptein. Men har du lest den siste utgaven av Tunes? Ta en titt på testen der du :)

 

Edit: I Testen var det med 11 forsterkere under 5000 kr. Der ble det foreslått i konklusjonen hvilken forsterker man burde velge til forskjellige ting. Men som han som utførte testene sa: Skulle jeg valgt far øverste hylle, ville jeg valg Line 6 Spider III.

Endret av snurre-sprett
Lenke til kommentar

Blir mykje det samme, dessverre. Billig Jackson er skrap. Generelt er slike "superstrats" i den prisklassen veldig dårlig fordi dei har ein del element som f.eks tremolo som trekker opp prisen. Derfor må dei benytte billige deler slik at dei trekker prisen ned igjen. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Blir mykje det samme, dessverre. Billig Jackson er skrap. Generelt er slike "superstrats" i den prisklassen veldig dårlig fordi dei har ein del element som f.eks tremolo som trekker opp prisen. Derfor må dei benytte billige deler slik at dei trekker prisen ned igjen. Om du skjønner?

7622419[/snapback]

Jo, skjønner. En kamerat av meg sa nesten akkurat det samme, at den hadde et supert tremolosystem, men det andre holdt ikke like god kvalitet.

Lenke til kommentar
Hah. Det han mente var at dersom en såpass billig gitar har slike finesser som tremolosystem også videre, så går det ut over det generelle kvalitetsnivået, også tremoloen.

7622510[/snapback]

Jaja, blir jo nesten det samme :p

Så konklusjonen er: billig=crap med andre ord? :p

Lenke til kommentar

Ja, det kan stemme dette. :) Men det kan da ikke være sånn at for å få noe som er litt ordentlig , så må man betale mange tusen kroner... Alle har jo ikke slike fete kontoer.

Gjelder dette spesielt de billige gitarene med tremolosystem og sånt?

 

Min første gitar, som jeg bar enda, er en morgan som kostet nesten 2000 kr... Den går jo kjempefint å spille på. Har hatt den ett år nå, og den viser ingen svakhetstegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...