Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamoproblem, hjelp hva skjer?


Anbefalte innlegg

For å komme til poenget, gå til pkt. 2.

 

1. Det startet med at dynamoen på min Hyundai Sonata 93 hadde varierende spenning (flimret mellom 13 - 15 V). Jeg tok derfor den ut, forsøkte å åpne, men kom rett og slett ikke inn i dynamoen. Satte den tilbake, startet opp og spenningen lå stødig på 12,5 volt. Jeg trodde ting var fint og brukte bilen, men den gang ei; spenningen sank i løpet av et par mil, altså dynamoen ladet ikke. Tilbake i motorrommet målte jeg spenning og rengjorde alle kontaktene, spraket faktisk litt der nede, deretter var spenningen tilbake - og hvor høy??

 

2. Dynamoen leverer 17-18 volt og øker med økende turtall. Regulatoren gjør vel ikke jobben sin?

 

Spørsmål:

- Jeg skulle gjerne dratt til Trondheim om to dager (17 mil kjøring), hva risikerer jeg ved å kjøre med så høy spenning?

- Hva gjør jeg? Bør jeg ta ut dynamoen og få den fiksa av noen som har peiling? Eller skal jeg rett og slett bestille meg en byttedynamo fra bruktbildeler.com?

- Er et huggeri her i nærheten, åssn i huleste skal jeg finne ut hvilke andre dynamoer som også kan passe?

 

Mvh.

Øystein :hmm:

Endret av oystlars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om spenningen er 17-18V på 12V-kursene i bilen, så er det batteriet eller koblingen til batteriet som ikke gjør jobben sin. Batteriet vil aldri oppnå en spenning på 17-18V.

 

17-18V sprenger fort pærer og andre uregulerte deler. Anbefales ikke.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Måler du direkte på batteriet?

 

Batteriet i seg selv er en regulator, og vil aldri følge spenningen til laderen veldig kjapt om det fungerer som det skal. Når spenningen går opp mot 15V begynner går en evt. ladestrøm over til varme istedet for kapasitet i batteriet, og derfor stabiliseres spenningen rundt 15V selv om man prøver å overlade det.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Anbefaler at du får sjekket både dynamoen og batteriet på et verksted, eller annet sted med utstyr til å teste dette. Her er det noe som ikke er som det skal være, og det anbefales ikke å kjøre noe særlig langt uten å fikse dette. Kan ødelegge mye av elektronikken isåfall, noe som selfølgelig blir endel dyrere.

 

Verken batteriet eller laderen skal klare å få spenningen opp til 17V, men om laderen ikke gjør jobben sin, så vil det gå ut over batteriet, og dette kan bli resultatet. I vertfall ødelegges batteriet rimelig fort om spenningen er så høy.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket spenningen på bare dynamoen, den er nærmere 50 V, øker selvsagt med økende turtall. Dette kan vel også være grunnen til at den var nærmere 17 V med batteriet tilkoblet. Satte også på den doble ledningen merket S/L uten at dette gjorde noen forskjell (er vel input til regulatoren).

 

Har tatt ut dynamoen nå, får ikke åpnet den fordi jeg ikke får av drivhjulet (22 mm mutter, men klarer ikke å holde selve hjulet, se bildene nedenfor).

 

Må vel levere den inn i morgen, men det er kansjke like greit å bare gi opp hele dynamoen og kjøpe en ny brukt en.

 

Se bildene her:

 

dyn.jpg

dyn2.jpg

 

 

/øystein

Lenke til kommentar
Nå har jeg sjekket spenningen på bare dynamoen, den er nærmere 50 V, øker selvsagt med økende turtall. Dette kan vel også være grunnen til at den var nærmere 17 V med batteriet tilkoblet.

 

 

/øystein

7620459[/snapback]

 

 

Om dynamoen brukes UTEN tilkoblet batteri, har du hatt jæv... flaks om ikke noe har tatt kvelden (regulator).

Man skal aldri, jeg gjentar ALDRI, kjøre dynamoen uten batteri tilkoblet.

Lenke til kommentar

Her var det mange rare svar! For det første så leverer en dynamo vekselstrøm som går over en likeretterbro(inne i dynamoen). Regulatoren Må regulere spenning og strøm ut, alt etter forbruk. Dynamoene leverer jo gjerne opp til 50-100 ampere på nye biler. De tar lett knekken på et batteri og koker det tørt. Denne type dynamo uten utenpåliggende regulator har jeg ikke sett før... :)

Glemte dette: Spenningen skal helst ligge på 14,4 Volt ved batteriet. :thumbup:

Glemte også dette: mulig du har en regulator som sitter i motorrommet! sjekk d!

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...