Gå til innhold

Anbefaling av deler til ny maskin.


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg å bygge en pc selv. Men siden jeg ikke har gjort dette før, så trenger jeg anbefalinger av hvilke deler jeg skal kjøpe meg.

 

- Jeg skal ha minimum 2GB i minne.

- Hadde også tenkt å ha AMD, men ikke et krav. Trodde det er billigst.

- Jeg har windows xp pro som jeg skal bruke på maskinen

- Hadde hvert fint om det hadde hvert en usb port på fremsiden av kabinettet.

- Jeg må ha muligheten til å bygge videre på den. Tenker da på å sette i flere harddisker og oppgradering av minne senere.

- Prisklasse blir vel rundt 10.000kr.

 

Noe annet dere trenger å vite så skrik ut.

 

Edit: Trenger ikke tenke på skjerm, tastatur/mus.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var denne plassen som passet best å plasser dette, men det kan være at det var feil plassert.

Jeg bruker pcen til det meste. Film, musikk, litt spilling + mye annet, kommer ikke på alt i farten. Men trenger ikke tenke på at jeg skal ha noe surround anlegg. Så trenger sikkert ikke noe ekstra lydkort enn det som er integrert i hovedkortet. Det hadde jo hvert greit om jeg kunne koblet til antennen, men det er ikke noe must. Det jeg sliter med er at jeg ikke skjønner så mye av alle verdiene som står oppgitt. F.eks. På et minnekort skjønner jeg ikke hva PC4200 betyr. Og så er jeg litt usikker på om alt passer sammen.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom Intel maskin så kjøp Core 2 Duo CPU (f.eks E6300 el E6600).

 

PCnnnn indikerer minnets hastighet. Du bør ha PC6400 (DDR2-800 mhz).

 

Ellers ville jeg valgt en Mist PSU (eller Seasonic).

 

Ellers ser det greit nok ut.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det noen som vett om det er nødvendig å ha flere vifter?

 

Prøv uten xtra først, blir det for høy temp så sett inn flere vifter (eller bytt ut eksisterende med kraftigere). Kjøp Papst vifter, best kvalitet.

 

Anbef. også Artic Silver 5 som goop mellom CPU og kjøler istedenfor den som følger med CPU. Bare pass på TYNT lag (ellers lukker den varmen inne i CPU)!

Lenke til kommentar

Ja, kommer til å prøve uten ekstra først. Men jeg kommer også til å trenge en router/hub eller hva det kalles. Det er 2 pcer som skal ha internett tilgang.

 

Jeg har en skriver som er koblet i usb porten til den ene maskinen. Det hadde hvert fint om jeg kunne brukt skriveren på begge pc er. Det gjør meg ingen ting om jeg må slå på den andre maskinen for at jeg skal kunne printe ut noe.

 

Er det en spesiel hub jeg trenger hvis jeg vil kunne styre det slik at den ene maskinen har 6Mb og den andre har 4Mb hastiget tilgang til internett?

Detter spørsmålet hører jo egentlig til under et annet emne, men ser ikke vits i å lage en ny tråd hvis jeg kan få svar i denne. Ønsker fortsatt innspill til min "Handleliste"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ja, kommer til å prøve uten ekstra først. Men jeg kommer også til å trenge en router/hub eller hva det kalles. Det er 2 pcer som skal ha internett tilgang.

 

Switch. Som denne fra 3Com. Det finnes også trådløse switcher, men unngå det hvis du kan.

 

brukt skriveren på begge pc er.

 

Det går fint. Den må bare deles ut (gjøres i windows)

 

styre det slik at den ene maskinen har 6Mb og den andre har 4Mb hastiget tilgang til internett?

 

Har du 10Mb/s linje?

Hmmm... Dette går litt utenom mitt område... Det eneste jeg har vært borti er switch med støtte for QOS (Quality Of Service), men det fordeler trafikken etter hva du holder på med (prioritering av forskjellig type trafikk), ikke prioritering ettersom hvem (hvilken pc) du er.

Lenke til kommentar

Den ene pcen kommer til å stå rett innenfor inntaket så den kan være på kabel men, den andre pcen skal stå endel lengre fra. Så gammlingen vil ikke at jeg skal klamre kabel rundt om i huset. Den må antageligvis være tråløst. Så hva er å anbefale hvis den ene pc en skal være tråløst?

 

Det blir sikkert 10Mbit linje når jeg får en til data. Prioritering for hvilke programmer som har høyest prioritet blir sikker litt feil, for da vil mine programmer på min pc fått høyest prioritet og de andre som bruker den andre pcen ville ikke blitt så glad i meg når det går tregt for de. I såfall måtte det blitt ligt fordelt 5Mbit til hver pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor unngå det?

Det jeg lurer også på er om når det er tråløst er nettet stabilt da?

 

Tråløst er ikke stabilt (dessuten treigt). Ser på det som et nødvendig onde. Dersom du ikke har mulighet for kabel mellom PC og Switch så er det en siste utvei med en tråløs switch i tillegg til en kabel switch.

 

Til vanlig 'internett surfing' er trådløst akseptabelt, men ikke stabilt nok til lokalt LAN (mister forbindelse i kortere perioder (noen sek.) flere ganger i timen). Ved surfing merker du bare at det ter lang tid å få opp sidene innimellom, ved et LAN hvor du f.eks deler ut disker/skrivere etc. skaper det langt større problemer.

Lenke til kommentar

Okei, da får det bli kabel, vil ikke ha noe ustabilt og tregt. Men hvis noen vett hvordan man kan styre det styre det slik at en pc får 6Mbit og den andre 4, så si i fra.

 

Men det har hvert lite respons på oppsettet til maskinen. Jeg redigerte litt, byttet ut Intel Core 2 Duo E6300 med E6600, ville ha mere Hz, vett ikke helt hvor mye det betyr.

Hvis noen har anbefalinger så tar jeg fortsatt godt i mot. Kom også på, følger det nødvendige kabler med. Er det noen ekstra jeg vil trenge?

Handleliste 05.01.07

 

Edit: Er det noen som vet om det skjermkortet er bra? Vil det f.eks. være noe problem å spille Splinter Cell DA?

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Edit: Er det noen som vet om det skjermkortet er bra? Vil det f.eks. være noe problem å spille Splinter Cell DA?

7649857[/snapback]

 

Skjermkortet ligger nok sånn ca midt på treet på kvaliteten og du vil sannsynligvis kunna dra de fleste spill som ikke har übersære krav, men fra nå av og utover vil spillene kreve mer av maskinen både på kraft og grafkkort så å vurdere et litt dyrere kort kan være en mulighet.

et annet problem med kortet du har valgt er at det ikke kommer inn på lager hos komplett før 16. januar, så hvis du bestiller maskinen nå vil den ikke ble sendt før tidligst den 16.

 

et pluss med kortet er at de har fått gode kritikker av flere som har kjøpt det før. dette er en veldig god funksjon komplett har lagt inn på alle sine varer. nå er det ikke allt varene som har blitt "anmeldt", men du ser raskt om varen er noe å satse på eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...