Gå til innhold

Hvilket objektiv er best til 30D?


Anbefalte innlegg

Har fått meg et Canon EOS 30D kamerahus. Men jeg er på mange måter helt grønn i faget. Lurer på om noen kan anbefale meg hvilket objektiv jeg bør skaffe meg og hvorfor?? Blir ikke alltid klok på tester da mange har forskjellig resultat. I hovedsak kommer det til å taes endel natur- og landkapsbilder, men også familiebilder. Er kit-objektivene som følger med noe å ha?? Setter pris på alle svar. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på mere detaljeret hvad du skal tage billeder af. Kiten er fin til at starte med og bliver bedre hvis du blænder ned til f/8. prøv dig lidt frem med den, så skal du nok se hvad du mangler.

 

Hvis det skal være lysstærkt (til billeder uden blitz) skal du ned på f1,8-2,8.

 

hvis du med natur mener dyr og fugle skal du op på - eller over - 300 mm

Lenke til kommentar

En god start er å anskaffe seg Canon EF 50mm f 1.8. Den er svært god, billig og har høy lysstyrke. Den fungerer fint til portrett/halvportrett, men er noe trang til gruppebilder inne og landskapsfotografering.

 

Når du ser hvor bra dette objektivet yter, så vil du ha bedre grunnlag for å vurdere andre objektiver når neste innkjøp står for tur. Da vet du bedre om du verdsetter fastoptikkens gode egenskaper, zoomens fleksibilitet, høy lysstyrke, e.l.

 

Noen sverger til fastoptikk, andre til zoomer. Jeg kan ikke si hva som fungerer best for deg, men 50mm er i alle fall altfor billig og god til å ikke anskaffe seg.

Lenke til kommentar

Nesten lyst å være litt frekk nå, på det tråd-spørsmålet.

En kan nesten like gjerne spørre:

HVOR LANG ER EN BANAN??

 

Vel, det til side.

Hvilket objektiv som egner seg best? Landskap- og naturbilder kan være så mangt, noen ønsker å få med mest mulig, andre vil bare he med detaljer.

Jeg vil tro at et vidvinkel-objektiv er mest egnet. Du kan alltid komme nærme nok, men litt kjedelig å måtte sprenge en vegg for å få tatt bilde 8 personer i et lite rom.

Det nevnte TAMRON 17-50 vil dekke de fleste opptakene dine. Som supplement ville anskaffet meg en 70-200/f4 eller f2.8. Det skulle dekke det meste.

 

Ser du på mine konsertbilder på nettsidene mine (Baråtti-knappen), så bruker jeg nesten bare 10-22 mm - 17-50 mm og 70-200 mm.

 

Til portrett og noe landskap brukes en Canon 85/f1.8.

 

IS-objektiver ser jeg ikke store hensikten i, da det er som regel objektet (personene) som ikke er i ro.

_________

 

Tendensen jeg ser her på forumet er mange SKAL ha det det beste og nyeste kamerahuset, mens optikken skal være så billig som mulig. Om kamera har 8 eller 10 Mp, er vel ikke avgjørende om bildet er blir skarpt eller har det rette perspektivet.

SÅ FOLKENS! Sats litt mer energi på objektivene og brukermanualene, så blir gleden også større.

 

Så lykke til med å lete etter den riktige lengden!

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

om du har råd, angrer du ikkje om du kjøper EF-S 17-55 2.8 IS

 

Eg kjøpte dette og er kjempefornøyd. Husk å kjøpe solblender og.

 

Les diverse omtaler av dette objektivet, og kjenn etter kor tung lommeboka er..

 

Mvh, Erlend

7709329[/snapback]

 

Støtter denne.

Har nettopp fått dette jeg også, og det ser ut til å være like bra som det blir sagt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...