Gå til innhold

Er dette beste videokvalitet?


Anbefalte innlegg

Fikk et panasonic gs180 til jul, og har filmet en del disse dagene. Har sett på det på tv'en rett fra videokameraet, men etter at jeg overførte til pc'en med usb kabelen så blir det mye dårligere kvalitet. Det er på en måte unøyaktige vannrette linjer. Har lest at dette kameraet skal kunne overføre like godt med usb som med firewire, og de har oppløsning på 720*576 piksler.

 

Her ligger en video som er i full kvalitet: http://www.mediamax.com/mokkogmobil/Hosted/MOVIE0002.avi

 

Skal kvaliteten være sånn, er det noe feil, eller går det bedre med firewire?

Evt. Hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut frå det Gspot seier om fila, so er det akkurat same resultat du ville fått med firewire: Det er DV AVI, 25fps, ca. 13GB/time, 720*576.

 

Linjene du ser er truleg ikkje eit resultat av overføringa, men måten videoen er lagra på, nemleg ved interlacing. Me seier 25 bilete i sekundet, men det er eigentleg 50 halve bilete i sekundet. Det fyrste halvbilete består av linje 1, 3, 5 osb., det andre av linje 2, 4, 6 osb.

 

Grunnen til at ein ser dette på PCen, men ikkje på TVen, er at TVen er laga for å vise interlaca video, medan PC-skjermar er laga for å vise progressiv video, at heile bilete vert skrive på ein gong, i staden for i to omgangar. Når ein viser interlaca video på progressive skjermar utan deinterlacing vil ein sjå stripene.

 

Når ein brenn på DVD skal ein ikkje trengje å tenkje på dette, ettersom det på TVar skal verte vist rett. Skal videoen på nett so bør – må – ein deinterlace, altso å gjere videoen om til progressiv video.

Lenke til kommentar
Ut frå det Gspot seier om fila, so er det akkurat same resultat du ville fått med firewire: Det er DV AVI, 25fps, ca. 13GB/time, 720*576.

 

Linjene du ser er truleg ikkje eit resultat av overføringa, men måten videoen er lagra på, nemleg ved interlacing. Me seier 25 bilete i sekundet, men det er eigentleg 50 halve bilete i sekundet. Det fyrste halvbilete består av linje 1, 3, 5 osb., det andre av linje 2, 4, 6 osb.

 

Grunnen til at ein ser dette på PCen, men ikkje på TVen, er at TVen er laga for å vise interlaca video, medan PC-skjermar er laga for å vise progressiv video, at heile bilete vert skrive på ein gong, i staden for i to omgangar. Når ein viser interlaca video på progressive skjermar utan deinterlacing vil ein sjå stripene.

 

Når ein brenn på DVD skal ein ikkje trengje å tenkje på dette, ettersom det på TVar skal verte vist rett. Skal videoen på nett so bør – må – ein deinterlace, altso å gjere videoen om til progressiv video.

7603611[/snapback]

Som jeg skrev i tråden "trenger tips.." ang USB overføring, så har jeg mine absolutt sterke tvil på at USB(2) klarer å overføre tapsfritt uten problemer.

USB2 har riktignok "480mb/s", men dette er burst, ikke jevn overføringshastighet.

Firewire 400 har 400mb/s jevnt og konstant såfremt mottaket klarer å svelge unna.

 

Bare prøv selv:

Har du en USB2 og/eller FW400 ekstern disk, så flytt over 1GB data. Såfremt HDD'ene klarer å ta imot, så skulle USB2 flytte nevnte data på 17sek og FW på 20sek. I virkeligheten så klarer FW dette (på min maskin) på rundt 25-30sek mens USB2 (samme disk, annen kabel) bruker 3-4minutter.

Så hva fabrikanten reklamerer med for å selge er en ting, virkeligheten som vi forbrukere smertelig får erfare er en helt annen ting.. :hmm:

 

Forøvrig med interlaced/progressive. Jeg kan ikke stå inne for hverken det ene eller andre. Her ute ved Falklandsøyene så har jeg begrenset bandvidde, så jeg gidder ikke å engang prøve på å laste ned filen for sjekking.

Vil bare nevne at jeg har *aldri* opplevd noen forskjell mellom PC/TV ved visning og/eller overføring av mine filmer.

Lenke til kommentar

Dette er like mye spørsmål som det er svar!!?? :dontgetit:

 

Ville det ikke være bedre å kjøpe et videokamera som er progessiv enn deinterlace videon fra kameraet? Så vidt meg bekjent så er det ikke alltid deinterlacing blir vellykket og dessuten så er det tidskrevende.

 

Alt det jeg sier forutsetter selvfølgelig at det finnes dv kameraer som tar opp i progessiv format og at det ikke er så mye dyere enn overnevnte kamera.

Lenke til kommentar
Dette er like mye spørsmål som det er svar!!??  :dontgetit:

 

Ville det ikke være bedre å kjøpe et videokamera som er progessiv enn deinterlace videon fra kameraet? Så vidt meg bekjent så er det ikke alltid deinterlacing blir vellykket og dessuten så er det tidskrevende.

 

Alt det jeg sier forutsetter selvfølgelig at det finnes dv kameraer som tar opp i progessiv format og at det ikke er så mye dyere enn overnevnte kamera.

7607627[/snapback]

 

 

 

Ut i fra spørsmålet så skjønte du vel at jeg ikke hadde så mye peiling på progressiv og sånne ting.....??

Lenke til kommentar

Det finst nokre få kamera som kan ta opp progressiv video, men dei tre eg kjem på no er alle semipro-kamera som koster mykje meir enn GS180. Det er Panasonic AG-DVX100, som koster rundt 30000kr nytt, Canon XL2, som koster 5-10000kr meir og Sony HVR-V1, som eg trur ligg i omlag same prisklasse.

 

Det er fleire, billegare kamera som har ein progressiv modus, men eg trur desse deinterlacer videoen i kamera.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Dette er like mye spørsmål som det er svar!!??  :dontgetit:

 

Ville det ikke være bedre å kjøpe et videokamera som er progessiv enn deinterlace videon fra kameraet? Så vidt meg bekjent så er det ikke alltid deinterlacing blir vellykket og dessuten så er det tidskrevende.

 

Alt det jeg sier forutsetter selvfølgelig at det finnes dv kameraer som tar opp i progessiv format og at det ikke er så mye dyere enn overnevnte kamera.

7607627[/snapback]

 

 

 

Ut i fra spørsmålet så skjønte du vel at jeg ikke hadde så mye peiling på progressiv og sånne ting.....??

7607900[/snapback]

 

 

Jo da... men det her var i etterpå klokskapensnavn :) Og meningen er heller ikke å være en gledes dreper angående julegaven din men det var et hypotetisk spørmål som andre enn meg som har peiling kunne kanskje svart på. Og helt til slutt... Du kan sikkert bytte gaven din hvis du finner ut at du ikke er helt fornøyd...

Lenke til kommentar
Finnes det noen bra program for å deinterlace video, da?

Evt. hvordan gjør jeg det?

Gløymde å svare på dette. Det er sikkert mogeleg å gjere det med Motion DV Studio, eller kva det heiter, som er med kamera. Eller so kan mange komprimeringsprogram for video gjere dette, men kva ein bør bruke avheng av kva codec ein vil komprimere med.
Og meningen er heller ikke å være en gledes dreper angående julegaven din men det var et hypotetisk spørmål som andre enn meg som har peiling kunne kanskje svart på.
Eg nemnte eit par.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...