genetex Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Heisann. Nå har det seg slik at jeg de 2 siste dagene har hatt på dataen 24 timer i døgnet. Det jeg lurer på er, trekker dette mye strøm? Og trekker maskinen mer strømm jo større oppgave den har å jobbe med? Og hvor mye tror dere en maskin trekker, med "normal" bruk, dvs. 24 timer i døgnet med spilling (60% av tiden) og resten av tiden mye chatting og lesing på forums? Da snakker vi om penger, men dere kan godt si Watt så kan jeg prøve rekne ut selv Har bare lyst til å si til pappa "javell jeg kan betale det det koster jeg, her har du 3kr pr dag"
the_zombie Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Spørs jo litt på komponenter (og strømpris), men 1-3 kr i døgnet tror jeg er riktig Endret 29. desember 2006 av the_zombie
fredblic Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 (endret) du kan jo begynne med å poste specs prøv også å se her: psu calculation Endret 29. desember 2006 av fredblic
genetex Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Har speccs noe å si da? Isåfall, jeg vet ikke hva slags strømforsyning jeg har.. Men maskinen er 3 år gammel, HP ferdig bygd maskin. 3 Ghz prossesor, radeon 9600, og 1024 ram. Men jeg nekter å tro dette har noe med saken å gjøre? Jaja, får håpe det var til hjelp uansett
imfrommanndame Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Specs har ALT å si. Det er de som trekker strømmen, ikke strømforsyningen. Den bare omformer strømen slik at den "passer" komponentene. Seher! PS. Skulle ønske en moderator kunne laget en liten sticky der han/hun la den linken! Der er så mange som spør om det!
fredblic Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Har speccs noe å si da? Isåfall, jeg vet ikke hva slags strømforsyning jeg har.. Men maskinen er 3 år gammel, HP ferdig bygd maskin. 3 Ghz prossesor, radeon 9600, og 1024 ram. Men jeg nekter å tro dette har noe med saken å gjøre? Jaja, får håpe det var til hjelp uansett 7602373[/snapback] vis specs ikke hadde noe å si på hvor mye strøm du bruker, hvorfor trenger man bedre og bedre strømforsyninger da? selfølgelig trekker jo en e6700 og et 8800gtx mere en en pentium 3 800mhz og et fx5200... (bare et ganske ekstremt eksempel) Endret 29. desember 2006 av fredblic
genetex Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Ja, men lat oss si vi har 2 datamaskiner, en highend, og en helt ok familie PC. Begge bruker vanlig windows xp. På begge 2 er det bare word som blir brukt. Vil high end maskinen trekke mer strøm?
imfrommanndame Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Ja, men lat oss si vi har 2 datamaskiner, en highend, og en helt ok familie PC. Begge bruker vanlig windows xp. På begge 2 er det bare word som blir brukt. Vil high end maskinen trekke mer strøm? 7602417[/snapback] JA! For delene trekker mer strøm!
nabbskall Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 (endret) Og trekker maskinen mer strømm jo større oppgave den har å jobbe med? 7602318[/snapback] selvfølgelig gjør den det. du kan også kjøpe en sånn "teller" som sier hvor mye watt og sånt som du bruker, har dem på clash ohlson til 150,- EDIT: rettet opp litt Endret 30. desember 2006 av Storleer
nabbskall Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 Har speccs noe å si da? Isåfall, jeg vet ikke hva slags strømforsyning jeg har.. Men maskinen er 3 år gammel, HP ferdig bygd maskin. 3 Ghz prossesor, radeon 9600, og 1024 ram. Men jeg nekter å tro dette har noe med saken å gjøre? Jaja, får håpe det var til hjelp uansett 7602373[/snapback] ville tro den har 300watt-350
Bluum Skrevet 1. januar 2007 Skrevet 1. januar 2007 (endret) Maskinen vil nok bruke rundt 7KW i døgnet, elelr 7KW timer så du ikke blir forvirret når du skal regne ut prisen. Det er med utganspunkt i 300W kontinuerlig strømforbruk. Kjøper du en sånn teller kan du ganske enkelt regne ut hvor mye du bruker i døgnet, sånn ca i hvertfall. Bare mål hvor mye strøm du bruker ved spilling, hvor mye strøm du bruker ved surfing osv. og hvor mye den bruker når den står på uten å bli brukt. Tenk deg omtrent hvor mange timer du spiller, hvor mange timer du bruker den til "surfing" og hvor mange timer den står ubrukt. Gang Watten du målte med antallet timer maskinen står sånn i døgnet og legg sammen. Del på 1000 for å finne Kilowatt og der har du resultatet En sånn måler er nok ganske unødvendig i bunn og grunn, med mindre du har spesiell interesse av den. EDIT: Det er lettere å åpne sidedøren og se hvor mange Watt strømforsyningen er spesifisert til. Hvis den f.eks er spesifisert til 300W, så kan du regne med at du bruker ca 250W ved spilling. Hvis ikke luften som kommer ut da er veldig varm, da er du nok oppimot 300W. Endret 1. januar 2007 av Bluum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå