Gå til innhold

Opplevelser rundt eksterne harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg de gjør seg helt glimrende som arbeids- og lagringsdisker.

 

Bruker hele tiden eksterne disker for å transportere filer på jobben og til og fra kunder, for ikke å snakke om de optisk linkede rack-systemene vi bruker som arbeidsdisker.

 

Men her regner jeg med det er snakk om disker til personlig bruk, så her er mine erfaringer:

 

Har per i dag 3 eksterne disker:

 

Arkivdisk, samt arbeidsdisk for lettere oppgaver som programering.

(Lacie USB2 250GB (Seagate))

FAT32-formatert for å kunne frakte filer også mellom andre operativsystemer. Bruker den til lagring av alle mulige programmer osv, samt stillbilder og lett arbeid. Veldig grei å ha med om jeg feks er og fikser enn pc borte et eller annet sted. Har også komprimerte filmer liggende på denne.

Syncer også mp3-mappa mi (som ligger på en intern disk), mot denne i ny og ned, samt at jeg tar backup fra andre disker.

Det mest irriterende med denne er overføringshastigheten (målt til 12MBps, kan også ha noe med usb-huben jeg må koble den gjennom for å få nok strøm), samt at den går rimelig treigt mot Apple G4, da de kun har low-speed usb, og disken ikke har firewire. Ellers Plug'n'play.

 

Arbeidsdisk for lyd og video

(WD MyBook 500GB 1394a/1394b/USB HiSpeed)

FIIIIN Disk. Da jeg først innstallerte denne hadde jeg mye problemer med å få den til å funke på nytt 1394b-kort, men tredjeparts drivere (for 1394-kortet) fiksa den biffen. Målt til 55 MBps snitt, noe som holder langt multimultimultitrack lydarbeide, samt mer enn nok til DV-PAL Video (holder forsåvidt til 4:2:2 også).

Det som egentlig er mest dust med denne er at den ikke er plug'n'play med native Windows 1394-drivere. Gjør meg riktignok ingenting, da den stort sett bare står på samme pcen hele tiden.

NTFS for ytelse, samt muligheten til store enkeltfiler.

 

FLAC-disk

(WD MyBook 250GB 1394a/1394b/USB HiSpeed)

Ble så fornøyd med den første MyBooken at jeg trengte en unnskyldning for å kjøpe en til. Har lekt litt med tanken på å rippe cd-samlinga til ukomprimert (eller i det minste lossless), og denne funker perfekt til det målet.

Hastigheten gjør at ripping går finn i 30-50x hastighet, samt at det går fort nok og aksesse filene på diskene (Er jo riktignok indeksert NTFS uansett da...).

Relativt kjapp (Snitt 50MBps) slik at jeg lett kan overføre filer om jeg vil bytte disk. Trenger i utgangspunktet ikke noe særlig hastighet på denne disken. Den vil i teorien heller aldri bli fragmentert, da jeg ikke har planer om noengang å slette filer på den.

NTFS for ytelse.

 

Personlig liker jeg eksterne disker for den enkle muligheten til å kunne koble de rett opp på en annen pc, samt at de ikke fyller opp inni pcen, og like greit kan brukes mot bærbare.

Mine eksterne disker er også mye mer stillegående enn mine interne, til tross for at Lacie-disken har gått i bakken mang en gang. (Hadde et fint fall på isen i fjor, da jeg var overbevist om at den skulle takke for seg). Kan riktignok hende den utrolig kjipe ytelsen har en sammenheng med dette.

 

De største minusene er prisen (ca 50% dyrere enn tilsvarende S-ATA-disker), samt at man i utgangspunktet trenger en stikkkontakt til hver.

Kommer ikke til å kjøpe flere rene usb-disker, da ytelsen fort blir dårligere (iallefall sammenlignet med FW-800), samt at komplekse usb-oppsett (mange enheter) fort kan gjøre pcen ustabil. USB begrenser seg jo også i forhold til at det ikke kan linkes fra enhet til enhet.

 

Tror disken kan gjøre seg flott til ditt bruk (om du er ca "normal" i vanene).

 

Slenger til slutt med noen ytelsestester av diskene

post-649-1167352977_thumb.png

post-649-1167352992_thumb.png

post-649-1167353072_thumb.png

Lenke til kommentar

Supert inlegg, hjalp meg masse =)

 

Men det var da dette med overøfringshastighet jeg lurte litt på, på den jeg har bestilt står det dette.

 

Dataoverføringshastighet 480 Mbps

 

Dette kan vel ikke stemme ? Det betyr at det ikke vil ta mere en 2 sec å flytte en film fra den interne disken til den eksterne lissom, eller misforstår jeg helt her ? 0o

Lenke til kommentar

For det første må du huske på at det er snakk om MegaBITS (liten b). 480 Mbps er teoretisk grense på USB Highspeed, og tilsvarer 480/8=60MByte (stor B) per sekund.

 

Dette er teoretisk grense, og antagelig vis vil du åpnå kanskje opp mot 80% av dette.

480/8*0,8=48 Mbps.

 

Skrive- og lesehastighet på disken er egentlig en viktigere faktor, men her tror jeg (basert på min erfaring med MyBook) at usb-tilkoblingen vil bli flaskehalsen, dog med liten margin. Husk at den andre enden av kjeden (den interne disken) også vil ha begrensinger, og potensielt sett kunne bli flaskehalsen.

I midt oppsett er MyBook-diskene de klart raskeste. Eneste "vanlige" S-ATA disken jeg har sett bedre fart på er Seagate Barracuda 10.

 

Med 45 MBps vil det altså (i teorien) ta 20 sek å flytte en 900 MB fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...