Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser ved 4 SATA enheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei.. Det kommer til å bli litt tekst for å forklare dette problemet skikkelig, men jeg håper noen gidder å lese. -Å har noen gode forslag!

Jeg har en pc med relativt mange harddisker. Mange av disse er IDE disker som jeg har tatt vare på fra tidligere pc'er og jeg har derfor en ekstra IDE (pata) kontroller i en pci slot. Av nyere disker har jeg til nå hatt 3 sata disker, 1*250GB (system) og 2*320GB om det skulle være interesant. Dette har kjørt helt fint inntill jeg nå rett før jul kjøpte en 500GB sata i tillegg. Alle diskene er forøvrig WD. Hovedkortet er et ASUS A8N-SLI Premium og jeg har en PSU som gir 620W.

Problemet kom når jeg satt inn den nye harddisken min. Da fryser pcen i splash screenen i det jeg skrur på pcen. (Der du kan trykke "del" for å komme inn i bios setup) Jeg kan trykke "del" så teksten nede forandrer seg til "entering setup", men bildet er fortsatt fryst, og maskinen ser ikke ut til å laste bios i det hele tatt.

-Jeg tenkte først det kunne være noe galt med Sata port 4 og flyttet derfor den nye disken til Sata raid 1. Maskinen fryser også da på samme sted.

-Når jeg satt i den nye disken så tok jeg ut en gammel disk, så strømforbruket skal være sånn ca. det samme. Jeg har alikevel prøvd å koble ut samtlige disker som er koblet til den ekstra IDE kontrolleren for å "spare strøm", men pcen fryser alikevel på samme sted.

-Så satt jeg den tilbake til Sata port 4, og dro ut disken i Sata port 3, da booter pcen opp og kjører helt fint igjen! -med alle andre disker koblet til.

Dette får meg til å konkludere med at alle porter og kabler fungerer som normalt, og det er nok strøm. Alle diskene fungerer også fint. Altså skjer det noe dritt når jeg har 4 sata enheter koblet til samtidig.

Asus er helt fantastisk elendige på support i europa, og jeg endte derfor med en 40 minutter lang samtale til statene, hvor jeg etterhvert fikk prate med en "level 2 teknikker" (eller noe sånt) som løste saken sin enkelt med å si at hovedkortet var fint, og at det måtte være noe feil med ennten kabler eller strømforsyning... noe jeg mener må være bullshit i og med at jeg har testet så mange variabler og problemet kun oppstår når 4 sata enheter er tilkoblet.

Er det noen som har vært borti liknende problemer, eller bare har peil nok til å komme med noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet at noen hovedkort sliter med så mange tilkoblinger,kan du oppdatere bios? det har løst problemet for en del.leste litt fort men det er tidlig på morgenen

Skrevet

I dag oppdaget jeg en case som resulterer i samme problem.

For en liten stund siden kjøpte jeg meg også en ekstern harddisk. I dag når jeg startet pcen var denne koblet til, også da fryser pcen nok en gang på samme sted!

-Hvis jeg tar den ut, startert pcen helt fint. Jeg kan også koble den til nå som pcen allerede har startet uten problemer i det hele tatt.

Skrevet
I dag oppdaget jeg en case som resulterer i samme problem.

For en liten stund siden kjøpte jeg meg også en ekstern harddisk. I dag når jeg startet pcen var denne koblet til, også da fryser pcen nok en gang på samme sted!

-Hvis jeg tar den ut, startert pcen helt fint. Jeg kan også koble den til nå som pcen allerede har startet uten problemer i det hele tatt.

7598152[/snapback]

Da har du antaglig identifisert årsaken. Hvilken strømforsyning har du? Harddisker (og annet innkoblet utstyr) trenger mer strøm ved oppstart, dermed kan det bli for lite når alle harddiskene er inne samtidig. Kan du via BIOS sette delay på start av enkelte harddisker?

Skrevet
Da har du antaglig identifisert årsaken. Hvilken strømforsyning har du? Harddisker (og annet innkoblet utstyr) trenger mer strøm ved oppstart, dermed kan det bli for lite når alle harddiskene er inne samtidig. Kan du via BIOS sette delay på start av enkelte harddisker?

7598189[/snapback]

Som sagt tidligere så har jeg prøvd å frigjøre alle diskene jeg har koblet til den eksrta IDE kontrolleren min.. det er 3 stykker, uten at det hjalp.

Dessuten så kjører jo den eksterne disken på egen strømforsyning, så jeg kan ikke tenke meg at dette er problemet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...