Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Start problemer, "reading error av disc C:"


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har fått noen små problemer med maskinen min nylig, når jeg slår den på sitter den fast på windows loadingen. Jeg har nå fått den på med sikkermodus og scannet den med et anti-virus program og fikk denne beskjeden når det kom til C:

Partition table (MBR) Reading error

Boot sector of disc C: Reading error

 

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette, men har fått høre jeg bør vurdere en formatering. Jeg ville derimot høre med noen her som kansje hadde noe kunnskap om nøyaktig hva som kan være galt, så jeg kansje for en gang skyld lærer^^.

Så hvis noen kunne kommet med noe hjelp, link til en nettside med info, hva som helst, ville jeg vært svært takknemlig :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm....kan det være samme som jeg har slitt med.

Hvor mange disker har du?

 

Jeg mistenker et virus eller noe lignende.

 

PS...om du har det samme som meg så er ikke filene skadet, bare den delen av disken som forteller windows hvordan disken er partisjonert etc.

 

PPS. hos meg gjorde chkdsk vondt værre...mye værre.

(misstenker et virus som infiserer chkdsk. og får det til å slette MBR)

 

Du kan prøve å gjennopprette partisjonene/disken med et av følgende programmer...

active@ partition recovery

partition magic

get data back

evt. andre tilsvarende

 

Jeg "mistet" plutselig en partisjon på hovedmaskinen min. Etter diverse forsøk med chkdsk etc. gav jeg opp, reinstallerte windows xp og formaterte partisjonen.

Da jeg logget på serveren min så jeg til min store skrekk at den hadde "feil" på alle harddiskene, og en melding om at e: er korrupt/unreadable...

Startmenyen har bare døde linker, og taskmanager nekter å starte.

Scannet med NOD32 og fant ingen virus.

 

Selv hadde jeg ikke så viktige programmer på den første partisjonen så jeg lot være å kjøpe lisens til active@ partition recovery som er det som virker mest lovende. Demoversjonen tillater bare å se filene, ikke gjennoppretting. I stedet reformaterte jeg. men nå som jeg har "mistet" alle diskene på serveren begynner jeg å bli nervøs...750 GB med stuff som er "vekke"...:cry:

 

Grunnen til at jeg missteker virus er at jeg har fått harddiskfeil på to maskiner omtrent samtidig. På serveren er det alle diskene, og det skjer bare ikke at 3 stk. 3-6mnd gamle disker tar kvelden samtidig. På hovedmaskinen booter jeg fra harddisk identifier 2, mens disk med identifier 0 var den som ble korrumpert...I 99% av tilfellene ville dette vært C:... Det leder meg til å tror det er et virus...

Det må i så fall være et nytt virus siden AV prog ikke finner det, men det rare er at det er dødt på nettet om dette...

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar
Hmm....kan det være samme som jeg har slitt med.

Hvor mange disker har du?

 

Jeg mistenker et virus eller noe lignende.

 

PS...om du har det samme som meg så er ikke filene skadet, bare den delen av disken som forteller windows hvordan disken er partisjonert etc.

 

PPS. hos meg gjorde chkdsk vondt værre...mye værre. 

(misstenker et virus som infiserer chkdsk. og får det til å slette MBR)

 

Du kan prøve å gjennopprette partisjonene/disken med et av følgende programmer...

active@ partition recovery

partition magic

get data back

evt. andre tilsvarende

 

Jeg "mistet" plutselig en partisjon på hovedmaskinen min.  Etter diverse forsøk med chkdsk etc. gav jeg opp, reinstallerte windows xp og formaterte partisjonen.

Da jeg logget på serveren min så jeg til min store skrekk at den hadde "feil" på alle harddiskene, og en melding om at e: er korrupt/unreadable...

Startmenyen har bare døde linker, og taskmanager nekter å starte.

Scannet med NOD32 og fant ingen virus.

 

Selv hadde jeg ikke så viktige programmer på den første partisjonen så jeg lot være å kjøpe lisens til active@ partition recovery som er det som virker mest lovende. Demoversjonen tillater bare å se filene, ikke gjennoppretting. I stedet reformaterte jeg. men nå som jeg har "mistet" alle diskene på serveren begynner jeg å bli nervøs...750 GB med stuff som er "vekke"...:cry:

 

Grunnen til at jeg missteker virus er at jeg har fått harddiskfeil på to maskiner omtrent samtidig. På serveren er det alle diskene, og det skjer bare ikke at 3 stk. 3-6mnd gamle disker tar kvelden samtidig. På hovedmaskinen booter jeg fra harddisk identifier 2, mens disk med identifier 0 var den som ble korrumpert...I 99% av tilfellene ville dette vært C:... Det leder meg til å tror det er et virus...

Det må i så fall være et nytt virus siden AV prog ikke finner det, men det rare er at det er dødt på nettet om dette...

7585769[/snapback]

 

Først: takk for det lange svaret;)

 

Det var veldig rart. Jeg har bare en disk på pc'n her, tror du det da bare hjelper og formatere, slik som du gjorde med hovedmaskinen din? har ingen servere og slikt jeg er koblet til, bare denne maskinen. Skal ta en titt på de programmene du skrev ned.

Men ja, det var veldig rart at det er så lite informasjon å få om dette på nettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...