Gå til innhold

Passer analoge objektiv på digitalt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du kan bruke gamle Canonobjektiver på din 400D. Du får lysmåling, men selvsagt ingen autofokus.

Du må bruke et adapter til dette. Adapteret er et 'overgangsadapter' fra FD til EF med en sk menisklinse.

Resultatet skal ikke være svært godt akkurat.

 

Jeg har 11 gamle manuelle objektiver fra 8mm til 300mm av typen M39 og M42, som jeg bruker på min Canon 20D. Full lysmåling.

 

På Nikon kan du ikke gjøre det samme pga den større avstanden fra bajonett til film/brikkeplan. (sk registeravstand)

Lenke til kommentar
Jeg har 11 gamle manuelle objektiver fra 8mm til 300mm av typen M39 og M42, som jeg bruker på min Canon 20D. Full lysmåling. Gamle Nikonobjektiver går også bra.

 

På Nikon kan du ikke gjøre det samme pga den større avstanden fra bajonett til film/brikkeplan.

7583085[/snapback]

 

Merkelig....har hørt det er det stikk motsatte....det du beskriver problemet til nikon var Canon sitt problem.

 

hmmmm??

 

Spent på hva andre vil si nå.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Skarsk beskriver bruk av M39 og M42 skrufatninger. Dette er gamle, gamle greier brukt på bla. Leica, Pentax og massevis av østeuropeisk/sovjetisk utstyr. Fordi Nikons F-fatning, som skarsk sier, har lang avstand mellom fatning og sensorplan, kan ikke andre merker tilpasses Nikon uten problemer, slik de kan på Canon. Du kan fint få en M42-adapter til Nikon, men du får da ikke fokusert på uendelig.

 

Canon kastet sin gamle FD-fatning på båten da de introduserte autofokus i 1986. Derfor må du ha et adapter for å tilpasse FD til EF-fatningen på EOS-husene. Imidlertid har Canon vært greie og sørget for at alle Canon-hus i det minste kan måle lys med alle mulige slags adaptere.

 

Imidlertid kan alle Nikon kameraer i prinsippet bruke alle objektiver med F-fatning som noen sinne er produsert. F-fatningen ble introdusert i 1959, så man har ganske mye å ta av (over 400 objektiver). Dessverre har imidlertid Nikon valgt å gjøre det slik at kameraer under D200 ikke kan måle lys med pre AI-P objektiver. AI-P ble introdusert i 1988. Det du imidlertid får med Nikon (som du vel ikke får på Canon) er fokusassistanse - dvs at du får fokusindikasjon i søkeren selv på en D40 om du bruker et eldgammelt objektiv fra 1960.

 

Så hvem er best? Pentax. I likhet med Nikon byttet ikke Pentax fatning ved overgangen til autofokus, slik at du kan bruke massevis av gamle objektiver med Pentax K-fatning, men til Pentax kan du i tillegg få adaptere til deres gamle M42 skrufatning og få lysmåling. Er du skikkelig ivrig, så får man vel til og med AF-adapter til gamle MF-objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...