Gå til innhold

Innendørs "festfotografering" - tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at fest stort sett foregår på kvelden og folk gjerne rører en del på seg så er nok blitz et must. Men det hjelper jo selvfølgelig veldig å ha en ekstern en som man kan bounce via taket for å få litt mykere lys.

 

Men til festbruk ville jeg nok tatt et kompaktkamera uansett - det er ingen som vurderer denne typen bilder veldig kritisk, det viktigste er jo å ha det moro, og det er jo gøy å ha det dokumentert i tillegg. Om et bilde av denne typen har perfekt komposisjon, eksponering, dybdeskarphet o.l. er jo ikke det viktigste.

Lenke til kommentar

Kommer jo sikkert litt ann på hva slags fest det er også. Er det et pent selskap kan man jo bruke speilrefleks, men er det drekke-fest er det nok best med et kompaktkamera.

 

Til selskap funker

50mm f/1.4 eller 85mm f/1.4.

 

Har du ikke lyst til å legge så mye penger i det kan du kjøpe med f/1.8. De versjonene er billigere men er da litt dårligere bygd.

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig ikke snakk om at jeg skal drasse med meg tre objektiver og speilrefleks på en fest jeg selv skal ha det gøy på, men mer om jeg skal "komme innom" på en fest og da ta med meg kamera for å kanskje fange noen stilige minner. Det er mye mas å ta med ekstern blits.

 

Har faktisk kjøpt et 50mm f/1.8 til kameraet mitt. Gleder meg til å prøve ut dette. :)

Lenke til kommentar

Blitz har en tendens til å ødelegge stemningen en ønsker på fest bilder, men med et vanlig kit objektiv så har en ikke så mye valg egentlig. Selv bruker jeg SB800 en del til slike bilder, men stiller blitzen på slow sync og kameraet manuelt på f.eks blender f2.8 og lukkertid 1/15sek eller lengre. Gjerne opp mot en 1/2 sek.

Lenke til kommentar

Til innendørs festfotografering ville jeg også tatt med meg et objektiv med mye større vidvinkel for litt mer oversiktsbilder. 50 eller 85 mm som er foreslått her tidligere er flotte objektiver, da man sammen med høy ISO til nød kan unngå bruk av ekstern blits, men med mindre man er i spektrum, er det vanskelig å få noe annet enn portrettbilder innendørs med disse.

Lenke til kommentar
Til innendørs festfotografering ville jeg også tatt med meg et objektiv med mye større vidvinkel for litt mer oversiktsbilder. 50 eller 85 mm som er foreslått her tidligere er flotte objektiver, da man sammen med høy ISO til nød kan unngå bruk av ekstern blits, men med mindre man er i spektrum, er det vanskelig å få noe annet enn portrettbilder innendørs med disse.

7585978[/snapback]

Absolutt :) Først og fremst er jeg ute etter å fange litt ansiktsuttrykk fra fyllefantene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...