Gå til innhold

Artifacts i bios og bootscreen,defekt skjermkort?


Tobe__

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satt og ikke gjorde noe spesielt på PC'en da skjermen plutselig slo av seg selv. Powerlampa som vanligvis lyser grønt, lyste nå oransje. Jeg hørte på musikk, og den gikk fortsatt, så det virket som om maskinen gikk som vanlig, bare uten bilde. Jeg prøvde å slå av og på skjermen, men ingenting skjedde. Jeg slo av maskinen og ventet lenge med å slå den på, tenkte kanskje at det var et temperaturproblem.

 

Når jeg da slo den på, ble skjermen fyllt med masse merkelige tegn og tilfeldige tall og bokstaver. Bootingen fortsatte som vanlig. Da den kom til "Windows XP" skjermen, la jeg merke til at det var flere grønne striper som gikk loddrett over skjermen. Bootingen stoppet da her. Til vanlig skulle egentlig maskinen ha fortsatt å gå, lastet inn bakgrunn osv, men denne gangen stoppet det bare opp. Skjermen ble svart, samt den grønne powerlampa ble igjen oransje.

 

Jeg tenkte da at det kanskje var et driverproblem, og startet derfor maskinen i sikkerhetsmodus. Dette gikk fint, selv om det fortsatt var grønne streker og uforståelige tegn i starten. Jeg avinstallerte da driverne til skjermkortet og restartet maskinen, i håp om at det ordnet seg.

 

Nå bootet hvertfall maskinen helt, og jeg kom meg inn i Windows (fargene og tegnene var fortsatt i bootscreenen). Jeg lastet da ned de nyeste skjermdriverne og skulle installere de, og regnet med at ting ville ordne seg. Halvveis uti installasjonen restarter maskinen seg selv, og samme feilen oppstår på nytt.

 

Etter mye prøving med annen skjerm, andre kabler og generelt feilsøking gikk jeg lei, og bestemte meg derfor for å formatere maskinen. Jeg restartet maskinen og skulle inn i Bios. Jeg kom da inn, men også hele Bios skjermen var fyllt med tegn og tall og jeg kunne ikke finne noe som ga mening i hele kaoset. Dette har jeg aldri sett eller opplevd før!

 

Vil legge til at det ikke var noen form for artifacts eller feil i selve Windows, kun i Bios og bootscreen, noe jeg synes er veldig rart..

 

Har skjermkortet tatt kvelden? Det er et POV Geforce 6600 AGP, kjøpt til jula i 2004, så det begynner jo å bli litt gammelt. Har enda ikke testet med et annet skjermkort, siden jeg ikke har tilgang på et.

 

Hjelp mottas med takk! :)

 

Edit: Kortet har aldri vært overklokket eller tullet med på noen annen måte.

Endret av Tobe__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...