Gå til innhold

Djuice Cash - "gratis" MMS og WAP?


Anbefalte innlegg

Byttet fra Djuice kontant til Djuice Cash før jul (fikk reklamemeldingen ja - er forresten ikke reklame via SMS ulovlig?). Når overføringen var utført (tok et par dager - selv med hjelp fra en Expert-ansatt), fikk jeg denne meldingen fra 09000 (jeg siterer ordrett):

Hei! Mobilabn din er endret til djuice cash. FRI bruk av MMS, WAP og TV2 MobilTV (i Norge) er inkludert den første måneden. Les mer på djuice.no. Mvh djuice

Her popper det opp to spørsmål:

1. Hva betyr "er inkludert den første måneden"? At tilbudet gjelder til 31. desember?

2. Mener de "FRI" = gratis, eller har de vært skikkelig slue her? Hva betyr det at det ellers ikke er "fri" bruk?

Jeg regnet selvfølgelig med meldingen betydde at jeg kunne sende gratis MMS og surfe gratis ut måneden, men nei. Etter noe MMS-sending og WAP-surfing har jeg mistet cirka femti kr.

 

Kan dere hjelpe meg å tolke dette? Kan det være en feil, eller har jeg bare blitt lurt av slue selgere?

Og forresten: surfer man automatisk på WAP når man surfer fra mobilen? Eller er WAP et slags bestemt nettverk?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hva betyr "er inkludert den første måneden"? At tilbudet gjelder til 31. desember?

2. Mener de "FRI" = gratis, eller har de vært skikkelig slue her? Hva betyr det at det ellers ikke er "fri" bruk?

Jeg regnet selvfølgelig med meldingen betydde at jeg kunne sende gratis MMS og surfe gratis ut måneden, men nei. Etter noe MMS-sending og WAP-surfing har jeg mistet cirka femti kr.

 

Kan dere hjelpe meg å tolke dette? Kan det være en feil, eller har jeg bare blitt lurt av slue selgere?

Og forresten: surfer man automatisk på WAP når man surfer fra mobilen? Eller er WAP et slags bestemt nettverk?

 

Takk for svar!

7574430[/snapback]

MMS og WAP er gratis de første 30 dagene..

 

Hva som er WAP er vanskelig å si. På Telenors hjemmeside står det jo at all bruk fra mobilen er WAP, mens det å surfe på internett på en PC via mobilen er mobilt internet. Internettbruk og surfing av WAP-hjemmesider er med andre ord to forskjellige ting. Hva som er hva er mange jeg har snakket med i Telenor usikre på selv. Det vil si at all internettbruk er gratis hva som er gratis er vanskelig å si. Hadde du hatt et fakturaabbonement kunne du sett hva slags trafikk som er belastet.

 

Om mobilen bruker WAP-nettverket eller annet nettverk er vanskelig å si. wap.telenormobi.no og andre sider som starter med wap. er jeg hvertfall 100% sikker på at er gratis, litt usikker på om bildeopplastning til blogger.com med K800i/K610i er gratis og har hørt rykter om at Opera Mini-bruk heller ikke er gratis.

 

Håper det hjalp.. ;)

Lenke til kommentar

Har vært kontantkortbruker i flere år og vært en ivrig wapper (da telenor kun tar max en tier i døgnet for dette - her gjelder det forøvrig fra 00.00-23.59)

Så kom dagen jeg fant ut jeg hadde lyst på ny telefon og endte opp med et Fri120 abonnement og en N70.

 

Med nytt abonnement følger jo også 30 dagers fri bruk av wap'en og jeg wappet glad og uviten rundt på de samme plassene som vanlig uten å vite hva slags luring det var som lå i buskaset.

 

Etter mindre enn to uker var jeg innom mine sider for å sjekke saldoen og holdt på å ramle sammen av beløpet. Bare på Wap/Internett linjen sto det i overkant av 600,- Ikke nok med det - men når jeg lukket nettleseren fortsatte pakkene å utveksles. Ved henvendelse til Telenor ble jeg forklart at alt som begynner med www. blir lest som internett. Dette fant jeg merkelig ettersom jeg med min forrige telefon fritt kunne benytte meg av både www og wap om en annen uten at det kostet meg mer enn en tier. Dessuten var nettet raskere med den (forøvrig en 6230 for de som måtte undres) gamle.

Kuttet ut alle sider som startet på www, men allikevel endte den såkalte gratis måneden opp på 870,- i wap/internett forbruk. Nå har jeg puttet kontantkortet i N70 (ettersom den ikke kan stoles på en plass hva pakkedata angår) og lever iallefall tryggere med tanke på lommeboken.

 

I henhold til Operas minibrowser så kan jeg ikke annet enn å skryte den opp i skyene. MEN det koster penger å bruke den dersom du ikke passer på. Hvilken telefon du bruker har jo også en finger med i spillet.Vil anbefale brukere å wappe så langt det går og heller ha Opera som en alternativ løsning for de områder hvor wappen ikke strekker til. En enkel kostnadsbegrensning vil være å gå inn på Operaens innstillinger og justere ned bildekvaliteten.

 

Til slutt så kan jeg legge med en liten morsomhet hva gjelder problematikken WAP mot internett:

 

188.833 KB med WAP kostet meg 10,- under et døgn

39.086 KB med en N70'en kostet 109,48 - det også på et døgn selv om Telenor sier at det ikke skal koste mer enn 50,- døgnet.

 

GODT NYTTÅR!

:w00t:

Lenke til kommentar
Har vært kontantkortbruker i flere år og vært en ivrig wapper (da telenor kun tar max en tier i døgnet for dette - her gjelder det forøvrig fra 00.00-23.59)

Så kom dagen jeg fant ut jeg hadde lyst på ny telefon og endte opp med et Fri120 abonnement og en N70.

 

Med nytt abonnement følger jo også 30 dagers fri bruk av wap'en og jeg wappet glad og uviten rundt på de samme plassene som vanlig uten å vite hva slags luring det var som lå i buskaset.

 

Etter mindre enn to uker var jeg innom mine sider for å sjekke saldoen og holdt på å ramle sammen av beløpet.  Bare på Wap/Internett linjen sto det i overkant av 600,-  Ikke nok med det - men når jeg lukket nettleseren fortsatte pakkene å utveksles.  Ved henvendelse til Telenor ble jeg forklart at alt som begynner med www. blir lest som internett.  Dette fant jeg merkelig ettersom jeg med min forrige telefon fritt kunne benytte meg av både www og wap om en annen uten at det kostet meg mer enn en tier.  Dessuten var nettet raskere med den (forøvrig en 6230 for de som måtte undres) gamle.

Kuttet ut alle sider som startet på www, men allikevel endte den såkalte gratis måneden opp på 870,- i wap/internett forbruk. Nå har jeg puttet kontantkortet i N70 (ettersom den ikke kan stoles på en plass hva pakkedata angår) og lever iallefall tryggere med tanke på lommeboken.

 

I henhold til Operas minibrowser så kan jeg ikke annet enn å skryte den opp i skyene.  MEN det koster penger å bruke den dersom du ikke passer på.  Hvilken telefon du bruker har jo også en finger med i spillet.Vil anbefale brukere å wappe så langt det går og heller ha Opera som en alternativ løsning for de områder hvor wappen ikke strekker til.  En enkel kostnadsbegrensning vil være å gå inn på Operaens innstillinger og justere ned bildekvaliteten.

 

Til slutt så kan jeg legge med en liten morsomhet hva gjelder problematikken WAP mot internett:

 

188.833 KB med WAP kostet meg 10,- under et døgn

  39.086 KB med en N70'en kostet 109,48 - det også på et døgn selv om Telenor sier at det ikke skal koste mer enn 50,- døgnet.

 

GODT NYTTÅR!

:w00t:

7606974[/snapback]

 

Har du snakket med kundeservice angående dette? Er dataene lastet i Norge? skulle vært artig å hørt svaret til Telenor. Send mail, så du har svaret skriftlig :)

Lenke til kommentar

188.833 KB med WAP kostet meg 10,- under et døgn

  39.086 KB med en N70'en kostet 109,48 - det også på et døgn selv om Telenor sier at det ikke skal koste mer enn 50,- døgnet.

 

7606974[/snapback]

 

Det koster ikke mer enn 50,- døgnet. Men døgnet går fra 0000 - 2359 ;)

 

Så hvis du sitter fra 2100-2100 så telles det som to "døgn" :)

Lenke til kommentar

188.833 KB med WAP kostet meg 10,- under et døgn

  39.086 KB med en N70'en kostet 109,48 - det også på et døgn selv om Telenor sier at det ikke skal koste mer enn 50,- døgnet.

 

7606974[/snapback]

 

Det koster ikke mer enn 50,- døgnet. Men døgnet går fra 0000 - 2359 ;)

 

Så hvis du sitter fra 2100-2100 så telles det som to "døgn" :)

7619213[/snapback]

 

Øh... uansett hvordan du vrir den, så blir 109,48 mer enn 50,- døgnet. Med mindre han klarte å sitte tre døgn på 24 timer, noe jeg finner veldig usannsynlig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...