Gå til innhold

Ltr.pr minutt gjennom et vannkjølingssystem


Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd tidligere i kveld, hadde jeg til hensikt å teste effekten av en sterkt redusert vanngjennomstrømning i et normalt vannkjølingssystem.

Dette har jeg nå gjennomført. Tidligere i år har det ofte vært snakk om pumpekapasiteter i våre vannkjølingsoppsett, men debatten omkring dette har etterhvert stilnet av.

De fleste har vel etterhvert blitt klar over at behovet for pumper i 3000litersklassen er "overkill", i et normalt vannkjølingsoppsett?

 

Men dette tiltross; Likefullt kan det kanskje være greit for noen å fokusere litt på dette allikevel?

 

Og derfor har jeg (nok en gang) gjort en test omkring dette, ved å legge inn en 3mm restriktor i kjølekretsen, noe som dramatisk vil redusere vannstrømmen i systemet.

Hva dette i praksis utgjør i ltr/min, har jeg ikke tall på i kveld, men det sier seg selv at vannmengden blir _betydelig_ redusert.

De faktiske tallene kan jeg gjerne legge frem siden, om disse skulle være av interesse.

 

Men hva skjer med CPU-temperaturen? for det er nettopp denne man svært ofte fokuserer på, naturlig nok.

Og dette er hva jeg kom frem til:

Etter at restriktoren ble montert, fikk maskinen idle i ca 30minutter. Romlufttemperatur var 19,9grader.

CPU-temp i PCAlert4 viste da 33grader.

Etter 20minutter med "Burn-in´s" i Sisoft S, var CPU-temp steget til 36grader, etter å ha stabilisert seg på denne temperaturen etter 9minutter!

 

Forsøket viser jo bare at de som evnt er engstelige for at pumpa på 600ltr/time ikke holder mål, bare kan ta det med ro, stort sett.

 

Men la det allikevel være nevnt: Har man et _særlig_ "trangt" system, med en "low-flow" radiator / vannblokk(er), kan man i verste fall havne i en situasjon hvor pumpebehovet muligens vil bli for lite.

Erfaringsmessig sett, har de fleste imidlertid lite å frykte, i et normalt vannkjølingsoppsett.

 

Bare nevnt som et lite bidrag i vår vannkjølte verden! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette står jo i stil med det forrige forsøket ditt.

 

Når det gjelder flowrate gjorde jeg ett lite forsøk i sommer ( ligger i denne tråden ) .

 

Kort oppsummering av den er vel at det var mine 3/8" slanger som stod for det største strømningstapet.

 

Når det gjelder effekten av strømningshastiget kontra kjøling, går det mest på hvordan vannet oppfører seg gjennom blokk og radiator. Så lenge man klarer å opprettholde en noenlunde turbulent strømning i disse vil det ikke gi særlige utslag. Men dersom man faller ned på laminær strømning vil kjølekapasiteten falle betraktelig.

 

Noen små ord om saken. Føler egentlig at vi stadig vekk begynner å diskuter bagatellmessige teorier som har små utslag i hvordan våre kjølekretser fungerer.

 

De viktigste parametrene for systemene våre er kjøleblokk og radiatorstørrelse. Hvorpå den siste gir mest utslag. Jo større jo bedre, dette vil gi kjølevannstemp så nær romtemp som mulig og dermed så lav cpu -temp (eller hva man måtte ønske å kjøle) som mulig.

Lenke til kommentar

Lensepumper er NoGo... De er ikke konstruert for kontinuerlig bruk og vil fort ta kvelden.

 

Men som skrue har vist, trenger men ikke de store mengdene for å oppnå det resultatet men er ute etter..

 

Ei knøttlita akvariumspumpe er mer enn nok. Selv om du hæler på mange blokker og stor radiator.

 

Så lenge det er ett lukka system vil det alltid gå en flow, uansett... Det vil aldri skje att ikke det går en viss mengde vann gjennom systemet.

 

Fordi:

Strømningsmotstanden er proposjonal med strømningsmengden. Dvs at jo større flow dess større blir motstanden. Jo lavere flow jo lavere blir motstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...