Gå til innhold

Gått over til Ubuntu, mangler noe småting


SMR

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har gått over til Ubuntu 6.10 og er relativt fornøyd, men jeg trenger

drivere til lydkortet og skjermkortet trur jeg, det er X-Fi Xtreme Music og POV GeForce 7800GTX, noen som kan hjelpe meg å finne det?

 

når disse driverne er skaffet håper jeg at avspilling av både film og musikk ikke skal være

noe problem...

 

Men åssen finner jeg de andre harddiskene som jeg har fra Windows?

 

Og åssen instalerer jeg Flash til Firefox ?

 

På forhånd takk for hjelpen og God Jul :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller så kan du lære deg å bruke Ubuntu.

 

Åpne programmet Synaptic. Der kan du søke etter og installere programvare. Lett som bare det.

7558178[/snapback]

Det greiste er vel at ting bare funker? Og installere programmer og oppdatere er lekende lett, men å vite hva alt heter og finne riktig fil av flere tilsynelatende filer i synaptic når man søker gjør ikke alt like lett alltid om man aldri har brukt et os før. kommer jo litt ann på hva han har lyst til å lære og hvor mye knoting han ønsker å gå igjennom for at alt skal funke.

 

Neste utgave av Ubuntu kan inneholde lukket-kildekode etter hva jeg har hørt og det er en nok en grunn til det...

Lenke til kommentar

Men AC97 er vel _litt_ bedre enn ingen lyd? ;-)

 

Det er kjedelig når hardwareprodusentene ikke lager drivere for Linux. Det er en (kjip) leksjon man som oftest bare lærer én gang: når man konverterer fra Windows til GNU/Linux. Deretter lærer man seg å kun kjøpe hardware som er laget av "snille" produsenter som også lager drivere (eller noen andre har laget (frie) drivere som fungerer) for Linux (eller hva nå ditt favoritt-OS er).

 

Siden norsk er et ønske, så finner man noen hjelpeguider på http://www.ubuntu.no/EdgyGuider (NB: en del av dem er for Kubuntu)

Lenke til kommentar
disken er sikkert mounta som read-only. sjekk /etc/fstab fila. Er det NTFS det er snakk om kan du installere ntfs-3g via apt.

7557480[/snapback]

 

 

kan du forklare det litt bedre åssen jeg sjekker det?

 

 

EDIT: har fått til mye her nå, men har ikke flash player innstalert og finner ikke de gamle filene mine (hele diskene) og jeg mangler codec til wmv...

Endret av SMR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...