Gå til innhold

Kvalitetsforskjell mellom Hi 8 og DV


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg et DV videokamera, kanskje Panasonic.

Det jeg lurer litt på er om det er mye bedre kvalitet på bildet fra et digitalkamera kontra mitt gamle HI 8? Tenker spesielt angående overføring til pc og redigering.

 

Jeg har S-video inngang på pcen min, så jeg kan overføre fra mitt HI 8 kamera, men jeg synes kvaliteten er litt dårlig. Kommer kanskje litt an på enheten jeg har i maskinen. Jeg har noe som heter: ASUS TV7134 WDM Video Capture.

 

Håper jo det skal bli litt bedre kvalitet med et digitalkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve opptaksmediet DV er bedre enn Hi-8, men kvaliteten på optikk, signalbehandling, sensor og lignende på kameraet er minst like viktig. Et Hi-8 kamera kan gi latterlig bedre bildekvalitet enn et DV kamera, men det er ikke på grunn av opptaksmediet.

 

Når du overfører DV, så kan du bruke videoenheten (video capture) som du har i datamaskinen nå, men det anbefales ikke. Det er MYE bedre å skaffe seg en firewireinngang som koster et par hundrelapper (om du ikke har det fra før) og overføre med firewire. Da får du digital overføring uten signaltap, mens den analoge enheten du har nå, vil miste kvalitet underveis.

 

Anbefaler Panasonic sine GSxxx modeller som er regnet som de beste i sine respektive prisklasser.

Lenke til kommentar

Som Afseth sier. Kjøp/bruk firewire til overføring av DV til PC. Men vær forberedt på at ukomprimert fw-"film" er ca 180mb/min så du trenger "noe" hd-plass :cool:

Hvis du har DVD-brenner og et program som kan lage/redigere/brenne DVD film, ja så vil du få et meget bra resultat.

 

Jeg bruker Adobe Premiere Elements til å redigere/brenne DVD'er og får frem rene "spillefilmer" med meny, rulletekst og det hele. Veldig morsomt å gi mine nevøer og nieser lokale spillefilmer på DVD med seg selv som skuespillere.. :)

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...