Gå til innhold

hjelp til teleobjektiv til canon.


Anbefalte innlegg

Og da var tida inne for litt julehandel, nærmare bestemmt eitt nytt objektiv til meg sjølv.

har lenge savna en del høgre brennvidde enn det eg har no, (400d+ kit.)

 

derfor spørjar eg her på forumet om noken kan hjelpe meg litt med dette her.

 

her er dei eg kan tenke meg:

 

1: canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

 

2: sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro (er klar over at dette ikkje er ekte makro)

 

3: Canon EF 100-300 f/4,5-5,6 USM (såg dette først tidligere i dag, fannt ingen tester men kansje nokon av dykk veit noko?)

 

4: canon EF 70-200mm f/4L USM (det er vel dette som frister mest. Men er bare student og det blir vel kansje i meste laget)

 

eller så er eg åpen for andre forslag,

 

Tusen takk og God Jul hilsen meg.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av disse er det ett som skiller seg s o l e k l a r t ut foran de andre. 70-200/4L.

Av de andre er det ett fett. Kanskje de to USM variantene pga fokusen. Men uansett. Har du mulighet, kjøp eller spar til L-objektivet. Det vil du ikke angre ett sekund på. Brukt ligger de på 4500-4700,-.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Av disse er det ett som skiller seg  s o l e k l a r t  ut foran de andre. 70-200/4L.

Av de andre er det ett fett. Kanskje de to USM variantene pga fokusen. Men uansett. Har du muligjeh, kjøp eller spar til L-objektivet. Det vil du ikke angre ett sekund på. Brukt ligger de på 4500-4700,-.

7551137[/snapback]

 

takker for svar, var vel egentlig det eg forventa å få høre....blir vel 70-200/4L eg går for, ut over nyåret en gang...

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Den er super, men jeg vil fastholde at 200 mm ikke er nok hvis det er vilde dyr og fugle du vil tage billeder af (ellers se bort fra ovenstående)

 

et af nedenstående steder burde du kunne finde anmeldelser af det hele:

http://www.photodo.com/

http://www.photodo.com/

http://www.popphoto.com/

http://www.fredmiranda.com/reviews/

7551211[/snapback]

 

veit du om eit alternativ med større brennvidde til ca. samme pris?

Lenke til kommentar

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er også et alternativ å vurdere, særlig hvis du skyter endel uten stativ.

 

Jeg har akkurat fått det selv og har ikke brukt det nok til å si så mye fornuftig om kvaliteten på optikken, men bildestabiliseringen fungerer imponerende. Det er en snau tusenlapp billigere enn 70-200mm f/4L, du får 100mm ekstra brennvidde, og det får god omtale i alle tester jeg har lest.

Lenke til kommentar

Er det som alround eller har du et specifikt måle med andvendelsen ? (fly, fugle, sport eller naboens kone ?)

 

jeg har ikke umiddelbart noget bedre end den nævnte fra canon med IS...

 

lad høre om andvendelsen, så bliver det nemmere (70-200 f4 går for 3500 brugt i dk, så det var måske noget)

Lenke til kommentar
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er også et alternativ å vurdere, særlig hvis du skyter endel uten stativ.

 

Jeg har akkurat fått det selv og har ikke brukt det nok til å si så mye fornuftig om kvaliteten på optikken, men bildestabiliseringen fungerer imponerende. Det er en snau tusenlapp billigere enn 70-200mm f/4L, du får 100mm ekstra brennvidde, og det får god omtale i alle tester jeg har lest.

7552575[/snapback]

 

ser greitt ut, men synest ikkje at IS er verdt dei 3000 ekstra ifra den uten IS.

Lenke til kommentar

Sjansen er kanskje stor for at du vil ha zoom, men i tilfelle du ikke lar deg skremme av fastoptikkens begrensning med hensyn til fleksibiliteten, er 200 f/2.8L som du får anbefalt lenger oppe et usedvanlig godt valg til en hyggelig pris. Om du finner det brukt, bør prisen ligge på rundt 4500,-. Neupreis 6500,-. Optisk er det minst like godt som kanonen 70-200/2.8L som koster 10k (og 17k i IS utgave). Det veier bare halvparten og det roper heller ikke på oppmerksomhet med sin sorte farge. Parrer du den med en 1.4 konverter har du en ypperlig 280mm f/4.0.

 

Denne siden er fin for omtaler/sammenligning av objektiv

http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ens-Review.aspx

Lenke til kommentar
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er også et alternativ å vurdere, særlig hvis du skyter endel uten stativ.

 

Jeg har akkurat fått det selv og har ikke brukt det nok til å si så mye fornuftig om kvaliteten på optikken, men bildestabiliseringen fungerer imponerende. Det er en snau tusenlapp billigere enn 70-200mm f/4L, du får 100mm ekstra brennvidde, og det får god omtale i alle tester jeg har lest.

7552575[/snapback]

 

ser greitt ut, men synest ikkje at IS er verdt dei 3000 ekstra ifra den uten IS.

7553034[/snapback]

 

Det er mer enn IS som skiller EF 75-300mm f/4-5.6 III USM og EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Det er bedre optikk i IS-varianten.

Lenke til kommentar

takker for svar alle saman :thumbup:

 

trur ej går for 70-300 IS USM, men det var bare en ting eg lurte på; skal kjøpe solblender i samme slengen, og lurte på om det går ann med en anna en den ''dorullen'' som er anbefalt av canon?

 

 

detter er det som er anbefalt:

CAET65B.JPG

 

og eg vil gjerne ha et slikt: (eller liknande, det ser jo so uendelig mykje proffare ut :w00t:)

26061650.JPG

 

kordan veit eg kva som passer? går det på filterdiameter? eller kan eg kun bruke den som er spesial-laga?

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
takker for svar alle saman :thumbup:

 

trur ej går for 70-300 IS USM, men det var bare en ting eg lurte på; skal kjøpe solblender i samme slengen, og lurte på om det går ann med en anna en den ''dorullen'' som er anbefalt av canon? 

 

Fronten på dette objektivet roterer ved fokusering og zooming, så du bør ha en sånn dorull-sak.

Lenke til kommentar
dessuten er det solblendere til en vidvinkel og en tele..

den nederste er til 24mm 1.4L

7582047[/snapback]

 

bilde var berre for å vise sann ca kordan eg ville ha den...var berre et av dei første eg fann på google...

 

dessuten har eg fått svar på det eg ville, takker for svar,

ingen vits i å svare mer på denne, har bestillt både objektiv og solblender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...