Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*løst* Trøbbel med Realtek AC97


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg studerer utenbys, og skulle ta med pcen hjem til juleferien. For å slippe å drasse på så mye, tok jeg kun med hovedkort, skjermkort, cpu, ram og harddisk, og stappet dette inn i et gammelt kabinett hjemme.

 

Dette fungerer helt fint, bortsett fra at jeg ikke tok med lydkortet, og dermed må satse på den innebygde realtek AC97-kontrolleren. Jeg har aldri brukt den før, men fant drivere på både hjemmesiden til realtek og hovedkortprodusenten. Driverinstallasjon gikk fint, og ting ser ut til å fungere (ie. ingen feilmeldinger), det bare kommer ingen lyd i høyttalerene. Nei, mute er ikke på.

 

Har sjekket i BIOS, der står valget om audio mellom "auto" og "disabled", satt til auto.

 

Eneste synlige problemet i windows er at programmet som skal sjekke hvilken jack jeg bruker tror at høyttalerene er et "line-in device", men det overkjøres manuelt. Det kan kanskje likevel tenkes å skape problemer, har noen vært borti lignende?

 

Jeg har en annen teori også: Jeg bruker vanligvis digital lydkabel, det kan være at instillingene (for SBLive-kortet) er satt til "digital output only", og at dette henger med selv om jeg nå bruker en annen lydkontroller med forskjellige drivere. Realtek-kontrolleren har ingen avansert-knapp jeg kan trykke på for å sjekke dette, så det må eventuelt kunne fikses i regedit for at jeg skal kunne endre det. Noen som har peiling på hvor i registeret det eventuelt ligger?

 

Det ble egentlig et ganske langt og kronglete innlegg, satser på at noen med peiling gidder/greier å lese hele suppa!

 

Hovedkortet er forresten et Gigabyte 8IPE1000-G, lydkortet jeg vanligvis bruker er et eldgammelt SBLive. Regner med at resten er temmelig irrelevant.

 

*OPPDATERING*

Ting tyder på at universalkontakten merket lineout ikke fungerte. Byttet kontakt, nå har jeg lyd.

Endret av Paragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...