Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

cd-rom funket ikke, nå funker ingenting.


Anbefalte innlegg

hei.

jeg hadde ett problem med cd-rommen etter at jeg kjøpte nytt hovedkort, cpu, skjermkort og minne. problemet var at cd-rom'en ikke funket, jeg fant den ikke i bios, windows osv, men det var strøm til den, pga jeg kunne åpne og lukke den. også tenkte jeg at det kunne være problem med jumperne, så jeg tok ut jumperen på hardisken, men ombestemte meg og satt den inn på samme plass som den sto. og da når jeg prøvde å slå på maskinen gikk den ikke på en gang, kommer ikke til loadingen av windows. og i bios vises hverken harddisk eller cd-rom.

vell og merke komm jeg ikke i windows og alt funket som det skulle, bortsett fra cd-rom'en før jeg gjorde det med jumperen.

 

jeg leste også at det kunne være at cd-rom'en ikke fikk nokk strøm, så jeg koblet ut diskettstasjonen og ett pci kort. uten at dette var til noe hjelp.

 

og cd-rom'en funket før dette.

 

og jeg får heller ikke åpnet cd-rom'en lengere, virker som den ikke har strøm!?

 

derfor lurer jeg på om hva som kunne være grunnen til at cd-rom'en ikke funket før dette? og hva som kan være grunnen til at ingenting funker nå? og hva som må gjøres for å få dette til å funke?

det er en samsung cd-rom forresten.

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hvordan er systemet koblet opp? har du satt inn jumperen riktig vei? Har du ledningen på cd-romen riktig vei? Samme på harddisk?

7548279[/snapback]

 

satt jumperen riktig vei? du mener på riktig sted håper jeg. For en jumper er det samme hvilken vei du setter så sant den er på riktig sted...

 

men til trådstarter har jeg ingen forslag, men sjekk jumpere og slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ok. hvordan finner jeg ut hva som er riktig angående jumperne?

7557555[/snapback]

 

det må du se på selve cd-romen. Den skal nok stå på det som heter slave og harddisken skal stå på master. Det viktigste er at de ikke står på det samme! eventuelt kan du prøve deg frem med det som heter CS. (cable select)

det skal stå på cd-romen hvor jumperen plasseres. du kan også prøve å koble fra cd-romen og sette harddisken som master (hvis den ikke allerede står som det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
og, jeg hadde hardisken som master, og cd-rom som slave, men har prøvd begge.. men kommer ikke inn i windows, og forresten, nå får jeg liv i cd-rommen, altså kan åpne den osv.. men kommer ikke inn i windows/hdd..

7557596[/snapback]

 

du har prøvd CS på begge?

Lenke til kommentar

Hei,

 

lurer på om jeg har forstått hva du sier nå. Kan du bekrefte/avkrefte følgende :

 

1. CD-ROM'en din virker tilsynelatende nå ?

2. Problemet nå er at du ikke kommer inn i Windows ? (Windows begynner å laste men henger seg)

3. Du har byttet så og si alt av hardware i maskinen, hovedkort og hele pakken, men ikke installert windows på nytt, siden du hadde det gamle hovedkortet i ?

 

Dersom alt over stemmer, så kan jeg fortelle deg dette :

 

Windows liker IKKE at man bytter hovedkortet, da det er svært mange drivere som ikke vil virke, windows laster feil drivere, og problemene ser ikke ut til å ta noen ende.

 

Det er derfor normal prosedyre for de fleste å reinstallere windows når man bytter hovedkort. Det går an å klare seg uten, men da må man rense windows for drivere, helst før man bytter hovedkort.

 

Hvis det ikke er dette som er problemet nå, så fpr du bare unskylde meg ;)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

etter litt mere prøving idag får jeg ta en liten oppsummering:

 

nå finner bios både cd-rom og harddisk. og jeg har sottet inn xp cd og får staret den og jeg har reparert xp. uten noe hell.

det som skjer er at når jeg slår på pcen, og da under oppstarten, før loading av xp, henger den seg, og sier noe slikt som "disk boot failury. sett inn systemetteellerannet (husker ikke) og trykk en tast". når jeg da setter inn xp cd og trykker en tast får jeg beskjed om at floppy er feil med. og at jeg skal trykke en tast for "boot from any/other partion" eller noe i den duren.

 

det skjer ingen ting om jeg gjør det.

 

bare om jeg booter direkte fra xp cd'en.

 

hva kan problemet nå være iom at bios finner cd-rom og harddisk. hvor harddisk er master og cd-rom er slave..?

 

kan det være at jeg faktisk må formatere, eller kan det være jumperne, er litt usikker om jumperne gjør at det skal "fungere i det hele tatt" eller om det er med på å "få xp i gang etc". om dere forstår meg riktig.

 

noen som har noen tips eller hjelp etter den nye infoen?

 

EDIT: og ja jeg har enda ikke formatert siden jeg byttet ut "hele" pcen. men tingen er jo at jeg komm inn i windows osv først, men cd-romen funket ikke, så når jeg prøvde å fikse den skjedde det med at jeg ikke komm inn i windows, og resten kan dere vell ?! :)

Endret av awlex
Lenke til kommentar

får komme med en liten update.

jeg prøvde å formatere, det som skjedde var; jeg satt i xp cd og staret, alt jeg ekstremt tregt før det komm igang. så merket jeg at det var dukket opp en partisjon som jeg ikke vet hvor kommer fra, jeg har bare en harddisk og ikke delt opp i flere partisjoner. så valgte jeg C:, som var den største av diskene. så formaterte den og installerte xp på den, men jeg komm aldrig til installasjonen, den ble formatert og "installert med bios layout", men det bilde der man velger data maskin navn og slikt komm jeg aldrig til, det som skjedde var at pcen rebootet etter den "installasjonen" også skjedde det ikke mer, han spurte bare om jeg ville boote fra cd og jeg komm i samme vindu, hvor jeg fikk velge om jeg ville reparere xp, formatere osv. jeg har prøvd alt; slettet den "mystiske" partisjonen, formatert den, etter formatering tatt ut xp cd, da får jeg opp samme meldig: disk boot failury, insert system disk.

 

hva kan feilen være ?? er det jumperne, og i så fall, kan noen forklare meg hvordan dem skal stå? jeg trodde at hvis jumperne sto feil, så ville man ikke se harddisk som master og cd rom som slave i bios. :S

 

håper noen kan hjelpe meg eller gi meg noen tips. takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...