Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC bruker 10-15 minutter på å boote!?


Anbefalte innlegg

Har opplevd at Microsoft har vært aktiv med software oppgraderingen de siste 8-10 dagene. Har hatt maskinen på automatisk nedlast og manuell installasjon, men hver natt i det siste har pc’en restartet, pga. oppdateringer. Det viste seg at pc’en av en eller annen grunn var satt opp med automatisk installasjon og ikke manuell slik som jeg trodde.

Men det var i grunnen ikke problemet. I går da jeg hadde satt pc’en tilbake til manuell installasjon og skulle restarte pc’en, stoppet den helt opp (trodde jeg)!

Jeg forsøkte med alle varianter av F8, men etter at Windows oppstartsbilde forsvant og gikk over i svart skjerm (som normalt bare varer i noen sekunder) gikk det hele 10-15 minutter før pc’en kom opp med påloggings bilde. Prøvde også å restore et par dager tilbake, med samme trege resultat.

Kjørte dskchk/r og defragmenterte disken og fikk tilslutt oppstartstiden ned til 5-7 minutter, men fremdeles ikke like rask til å boote som tidligere.

Må også si at når maskinen er oppe og går, føles den ganske normal, iallfall ikke utpreget treg

 

Kjører XP Home 2,54MHz – 1Gb RAM og 99Gb ledig på C-disk.

Kjører også realtime virus og spyware program og håper og tror at det verken er virus eller annet som forårsaker dette.

Bruker også Diskkeeper og økte MTF area til anbefalt størrelse (økte litt)

 

Noen som har noen gode ideer om hva som gjør at pc’en bruker alt fra 5 til 15 minutter for å starte opp?

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Bruk eliminasjonsmetoden til å finne ut hva det IKKE er. Start med å hente ned UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com), boot fra den og kjør diagnostikk på RAM, CPU, hovedkort. På den måten kan du eventuelt fastslå om det er noe galt med hardware.

 

Sjekk også om IDE-kontrollerne dine står til PIO-modus i Windows. Det kan forårsake treg disk-tilgang.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Vanskelig å si. Bruk eliminasjonsmetoden til å finne ut hva det IKKE er. Start med å hente ned UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com), boot fra den og kjør diagnostikk på RAM, CPU, hovedkort. På den måten kan du eventuelt fastslå om det er noe galt med hardware.

 

Sjekk også om IDE-kontrollerne dine står til PIO-modus i Windows. Det kan forårsake treg disk-tilgang.

7540789[/snapback]

 

 

Alle IDE står i DMA.

Forsøkte UltimateBootCd og det gikk for så vidt greit, men sliter litt med å forstå de forskjellige testene.

RAM testen gikk rimelig greit, men CPU-testen startet opp og begynte å kjøre en test, men det stod skrevet at testen vill ta 7 dager??, så jeg stoppet den etter 5-10 min.

Ellers fant jeg vel ikke helt hovedkort testen!!

 

Maskinen er nå blitt så rar, at den i dag brukte opp mot 2-timer for å starte opp. Men er den først oppe virker den helt normal!!??

Kan også nevne at jeg forsøkte å boote mot en Knoppix cd (som tok 3 minutter på min bærbare), men samme resultat. Begynner oppstartsekvens på cd'en, men så stopper det bare opp. Hadde ikke tålmodighet til å vente i 2 timer på denne, men hadde antakelig kommet opp med Knoppix'en også tilslutt!!

 

Pvest

 

Siste: Fant ut av problemet. Viste seg å være F-disken min som antakelig holder på å avgå!

Endret av pvest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...