Gå til innhold

innendørsbilder FinePix F30 vs S9600 vs S6500fd


Anbefalte innlegg

Har kikket en del på disse tre. Er det stor forskjell i kvaliteten på bildene ved bruk av auto? Har vel mest sett for meg ett av de to sitste pga vidvinkelen kombinert med bra zoom. Så for meg at de også var bedre generelt ( siden de er en del større med mer plass til optikk) og at dette kunne ytterlig forbedres ved manuelle innstillinger der hvor det kreves. Stemmer dette? Hvor bra er de i "auto-mode", sammenlignet med andre i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte masse tid på å velge kamera, og endte til slutt opp med S6500FD. Nå hadde jeg ikke med F30 i mine vurderinger, siden jeg var ute etter et kamera med god optikk.

 

Jeg er veldig fornøyd med kameraet, men bruker aldri AUTO-programmet. Jeg er veldig kresen på bildestøy så jeg foretrekker lav ISO. På auto kan kameraet plutselig bruke ISO1600 uten at jeg har kontroll, og da blir det for mye støy for min smak. Nå skal det nevnes at S6500FD er klassens absulutt beste på lite bildestøy da..

 

Jeg kjører på P-programmet som gir meg mulighet til å manuelt stille ISO, så kan jeg velge om kaeraet skal gjøre resten av "innstillingsjobben" eller om jeg vil fikle på ting. Kalles vel "programmerbar automatikk" i manualen.

 

Jeg kunne sagt mye bra om dette kameraet, men jeg er amatør og overlater det til proffene. Les DIWA-testen på digit.no http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=10...compare_to=&p=1

 

Det er en test på akam.no, men den er ikke så dyptgående og profesjonell som på digit (sorry akam...)

 

 

 

Jeg har ikke testet S9600, men det er stort sett samme kameraet med litt mer megapixler og litt mere innstillinger og features. Kan nevne noe som S9600 har som ikke S6500FD har

-Vippebar 1.8" skjerm (S6500FD har 2,5" fast skjerm)

-Blitz-sko

-9MP bildebrikke

-Flere innstillinger på bildeparametere i f-menyen

-Mulighet for Compact-flash (tror jeg) og SD-kort

-Bedre oppløsning på skjermen i EVF søkeren (litt usikker om dette stemmer...)

-Funksjonshjul (brukes for lettere å justere ting som lukkertid, blender og sånn)

 

 

Optikken på begge kameraene er kliss lik, så jeg tror ikke man får bedre bilder på 9MP brikka enn på 6MP. 6MP brikka er forresten den samme som sitter i F30, og er svært anerkjent for lav støy og ellers høy kalitet.

 

 

Min amatør-konklusjon:

S6500FD - Veldig mye kamera for pengene! Du må over 10 000 kr i speilrefleks utstyr for å slå dette kameraet (muligens litt subjektiv der :))

 

S9600 - 500 kr dyrere enn S6500FD men bittelitt mer proff. synes du punktene over er verd 500 kr så ta dette.. (men jeg har altså ikke testet det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...