Gå til innhold

Hvordan funker en komparator?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har helt glemt åssen den fungerer, trenger litt hjelp her :blush:  Prøvde å finne no om det på nettet, men fant det ikke.

 

Er det spenninga på - minus(eller pluss) spenninga på + som den sender ut? uggint..  :hrm:

 

Noen som kan gi meg en forklaring? :yes:

7529429[/snapback]

Det er ingen av delene. Den sammenligner spenningen på pluss-inngangen med spenningen på minus-inngangen. Dersom spenningen på pluss-inngangen er større enn på minus-inngangen, blir spenningen på utgangen lik Vs+ (positiv spenningstilførsel). Og motsatt, dersom spenningen på pluss-inngangen er mindre enn på minus-inngangen, blir spenningen på utgangen lik Vs- (negativ spenningstilførsel).

 

Du kan lese mer om det på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator

Lenke til kommentar

okai, den skjønte jeg :w00t: Men kunne du forklart hva komperatoren blir brukt til her?

 

Det er en kobling mellom utgangen og minus med en 120k motstand mellom. Det betyr jo at når komperatoren får spenning inn på pluss så sender den 12v ut og rett tilbake til minus. Da blir det jo likt, 12v på både pluss og minus. Sender den ut +12v eller -12v da?

 

Husker jeg hadde om det på skolen, men det er et vagt minne nå :ermm:

 

post-89658-1166482449_thumb.jpg

Endret av zyfah
Lenke til kommentar

hmm...

du vil vell ikke få samme spenning på de to inngangene her. Tilbakekoblingen er jo en spenningsdeler også (antar at det ikke går strøm inn i inngangene), så spenningen vil alltid bli mindre enn 12 volt?

 

btw: sikker på at det ikke er opamper? (Har på følelsen at det er komparatorer jeg også, men...)

 

må se litt mer på den og se om jeg ser hvordan den virker...

Lenke til kommentar
okai, den skjønte jeg :w00t: Men kunne du forklart hva komperatoren blir brukt til her?

 

Det er en kobling mellom utgangen og minus med en 120k motstand mellom. Det betyr jo at når komperatoren får spenning inn på pluss så sender den 12v ut og rett tilbake til minus. Da blir det jo likt, 12v på både pluss og minus. Sender den ut +12v eller -12v da?

7532217[/snapback]

 

Den 120k resistansen er der for å hindre at forsterkningen blir for høy.

 

Husker jeg ikke 110% feil iallefall... :hmm:

Lenke til kommentar
Den 120k resistansen er der for å hindre at forsterkningen blir for høy.
Den 120k motstanden, sammen med 15k motstanden gir forsterkningen lik 8 på den venstre opamp'n. Spenningsdifferansen mellom + og - blir således forsterket 8 ganger.

 

En komparatorkobling mangler 120k motstanden og man kan da si at tilbakemeldingsmotstand er uendelig noe som vil gi uendelig forsterkning, altså maks utgangsspenning i enten positiv eller negativ retning avhengig av inngangsverdiene og påtrykt spenning på opamp'n.

 

Forsterkerkoblingen til høyre har en forsterkning på 120k/1k=120.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...