Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN kort (PCMCIA) for linux og XP


Anbefalte innlegg

Jeg har en HP Pavilion dv6000 hvor jeg har XP og ubuntu installert.

Det som er problemet her er at det innebygde wlan kortet ikke fungerer i ubuntu. Ndviswrapper er også prøvd for å emulere windows driveren, men her møter jeg veggen, som så mange andre med det kortet tydligvis.

Så jeg tenkte da å anskaffe meg en wlan kort for min bærbare som både støttes i linux og windows. Gjerne en "mest-for-pengene" variant, god rekkevidde m.m

 

Jeg er villig til å gi max 800,-

Noen som har noen tips eller erfaringer ? =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orinoco kan forøvrig være mye rart, hvis det da ikke er snakk om Orinoco Silver/Gold som begge er ganske gamle kort men godt støttet. Disse selges ikke lenger, men å få tak i et brukt går helt sikkert bra bare du er fornøyd med 802.11b Etter at de ble kjøpt opp (solgt?) finner du stort sett Proxim Orinoco kort. Hvis det er et a/b/g kort, da er det gjerne Atheros-chipset og det er godt valg for både XP og Linux.

 

Min generelle anbefaling er å finne seg noe med Atheros. Stort sett vil dette være a/b/g kort, så du må regne å betale litt ekstra. Vet at både Netgear og 3com har noen modeller i norske nettbutikker. Er du ikke så nøye på rekkevidde kan du satse på ralink. Dette brukes i massevis av billige kort.

 

http://users.linpro.no/janl/hardware/wifi.html

 

Og.. holdt på å glemme det helt, men har du forsøkt native driver for Broadcom i Linux?

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx

 

Det kan absolutt være verdt et forsøk.

 

Edit: forglemmelse

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Er selvfølgelig noe man glemmer å nevne når man lager en tråd..

Beklager dette. Uansett så har jeg tenkt litt på nettopp dette med rekkevidde, hvis jeg må belage meg på å åpne lommeboken litt ekstra så går det. Jeg tenker som så at når jeg først kjøper et kort så er det vel like greit å ta en med god rekkevidde. Jeg skal sjekke ut produktene du nevner, og ikke minst sjekke ut native driver for broadcom. Driverene jeg testet startet vel med noe sånt som bcm5xxx tenker jeg så dette skal jeg se nærmere på =)

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Det er et Broadcom 802.11b/g Wlan kort som er innebygd.

7526830[/snapback]

Jeg bruker dette med windows-drivere (ndiswrapper). Linux-driveren er ubrukelig. Windows-driveren har et sikkerhetshull, men det er relativt liten sjanse for at noen vil hacke den på Linux. Jeg får ca. 1,7MByte (14Mbit) mot et Linksys AP, det er ikke så bra, men det holder for meg.

 

Dette er på en HP dv5011ea maskin. Jeg bruker driveren som ligger på C:\SWSETUP (elns, husker ikke helt navnet på mappen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...