Gå til innhold

Diverse nybegynnerspørsmål ang. ubuntu


atsjoo

Anbefalte innlegg

La inn ubuntu 6.10 nettopp, og har i den anledning noen spørsmål:

 

Hvordan logger jeg inn som root? Får beskjed om at jeg må gjøre dette for å installere ny grafikkdriver til skjermkortet mitt. Regner med det er feil driver som gjør at jeg ikke får valgt 1680x1050 i skrivebordsoppløsning (?)

 

Får jeg også sånne aerolignende effekter når jeg oppdaterer driveren, eller må jeg gjøre noe mer? Sikter til den Xgl-greia med gjennomsiktige vinduer og Cube.

 

Prøver også å ordne Wine, men jeg skjønner ikke fremgangsmåten som er beskrevet for nedlasting/installasjon på www.winehq.com.

 

Fram og tilbake-knappene på musa fungerer ikke. Hvordan fikse? :)

 

Noen som kan hjelpe?

 

Mvh.

Anders

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logg inn som midlertidig root: sudo , skriv sudo foran kommandoen

 

Du får valgt den oppløsningen du vil ved å legge til den oppløsningen i /etc/X11/xorg.conf.

 

Om du skal bruke xgl eller ikke avgjøres av hvilket skjermkort du har. De aller fleste nvidia kortene som støttes av de nyeste driverne (v.9625, 9629 osv) vil gi deg aiglx som gjør at du ikke trenger å stresse med xgl. Det du ellers trenger er Beryl. Se guiden i sticky eller gå til http://beryl-project.org for mer informasjon eller spør videre her.

 

for innstallering av wine:

 

 sudo apt-get install wine 

i terminal :D

Lenke til kommentar
Logg inn som midlertidig root: sudo , skriv sudo foran kommandoen

 

Du får valgt den oppløsningen du vil ved å legge til den oppløsningen i /etc/X11/xorg.conf.

 

Om du skal bruke xgl eller ikke avgjøres av hvilket skjermkort du har. De aller fleste nvidia kortene som støttes av de nyeste driverne (v.9625, 9629 osv) vil gi deg aiglx som gjør at du ikke trenger å stresse med xgl. Det du ellers trenger er Beryl. Se guiden i sticky eller gå til http://beryl-project.org for mer informasjon eller spør videre her.

 

for innstallering av wine:

 

 sudo apt-get install wine 

i terminal :D

7510263[/snapback]

 

Takk for svar :)

 

sudo sh <filnavn> gir meg feilmelding om at jeg kjører en x-server. Hva betyr dette, og hva gjør jeg?

 

Wine ble heller ikke funnet. Pakken er ikke tilgjengelig står det.

Lenke til kommentar

Tenker du kjører nvidia...Har laget en guide til hvordan man gjør det her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=633401

 

i hovedsak gjør du: (kan være lurt å printe dette ettersom du kommer til å gjøre dette uten GUI)

 

Det kan være lurt å printe ut til papir fra her og ned ettersom du ikke har tillgang til nettleser videre i guiden.

 

Du skal nå gå ut av x for å legge inn disse driverne, for de krever at x ikke kjøres når de skal innstalleres. Du går ut av x med å trykke:

 

CODE

ctrl+alt+F1

 

 

Du får nå en terminal-loggin uten grafisk grensesnitt. Logg inn. Stop gdm:

 

CODE

sudo /etc/init.d/gdm stop

 

 

Gå dit du har lasta ned betadriveren:

 

eks:

CODE

cd /home/username/Desktop/

 

 

Og åpne den med:

 

CODE

sudo sh ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-9625-pkg1.run

 

 

Når du har kjørt den og innstallert de nye driverne så kjører du:

 

CODE

sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common

 

 

I slutten i fila der det står: DISABLED_MODULES="" sett nv inn i gåseøynene slik DISABLED_MODULES="nv" ctrl-x for å avslutte editoren.

 

Restart:

 

CODE

sudo shutdown -r now

 

MERK: NVIDIA-Linux-x86-1.0-9625-pkg1.run byttes ut med detn driverversonen du har lastet ned.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Det med "no precompiled kernel interface was found" er vanlig, det får jeg også, men det funker til tross for det. Den andre feilen fikser du med "sudo apt-get install libc", men du må nok legge til noen pakkebrønner først.

 

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Fjern # først i alle linjene som begynner med det. De som begynner med ## lar du være som de er. Deretter kjører du

sudo apt-get update && sudo apt-get install libc

. Deretter kan du prøve på nytt med nVidia installeren. Ignorer feilmeldinger du får om kernel interface, og du kan si nei til å nvidia-xconfig skal konfigurere xorg.conf for deg. bare rediger den filen etterpå, og erstatt "nv" med "nvidia".

Lenke til kommentar
Det med "no precompiled kernel interface was found" er vanlig, det får jeg også, men det funker til tross for det. Den andre feilen fikser du med "sudo apt-get install libc", men du må nok legge til noen pakkebrønner først.

 

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Fjern # først i alle linjene som begynner med det. De som begynner med ## lar du være som de er. Deretter kjører du

sudo apt-get update && sudo apt-get install libc

. Deretter kan du prøve på nytt med nVidia installeren. Ignorer feilmeldinger du får om kernel interface, og du kan si nei til å nvidia-xconfig skal konfigurere xorg.conf for deg. bare rediger den filen etterpå, og erstatt "nv" med "nvidia".

7510438[/snapback]

 

Får dette i terminal når jeg skriver sudo apt-get install libc;

 

Reading package lists... Done

Building dependency tree

Reading state information... Done

Package libc is not available, but is referred to by another package.

This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or

is only available from another source

E: Package libc has no installation candidate

 

Samt "no libc header files found" under driverinstallasjonen.

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...