Gå til innhold

par småproblemer med ubuntu


ZeS

Anbefalte innlegg

Heiho mine trofaste forumtrollere! i come in peace, take me to your leader.

 

Okei til poenget: har installert ubuntu på laptopen men har et par problemer:

1: for å få installert og kjørt spill, trenger jeg å få inn SDL_image.. jeg har lasta ned sdl_image men får den ikke frem i synaptic package manager.. samme med alt anna, får det ikke frem.. hvor må det legges?

 

2: har fått lasta ned og installa firefox 3.01, den funka fett en stund, men nå har jeg begynt å få problemer.. når jeg feks går inn på "hvordan lage et annerledes desktop" tråden her, skrur firefox seg bare av.. får ingen error eller noe, bare blir borte :S noen som vet hva som skjer?

samme har begynt å skje med GAIM også, logger inn, går 5sek ca, skrur seg av..

noe jeg kan skrive i terminal for å få frem en eller annen errorlog?

 

3: admin useren jeg lagde når jeg installa ubuntu kan ikke skrive til root.. lol? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ta en titt innom ubuntuguide.org - Der får du svar på hvordan du installerer forskjellige programmer m.m.

 

2. Har du installert FF 3.01 og får problemer sier du? Det er en alpha utgave. Alpha = trøbbel. Avinstaller og installer den som følger med ubuntu i synaptic igjen. Bruk dpkg eller dselect til å avinstallere, med mindre du kompilerte fra kilden, da må du vel skrive 'sudo make uninstall' fra katalogen med kilden ? Errorlogg: "dmesg". Bruker du alphautgave av gaim også?

 

3. Adminbruker da du installerte ubuntu? Det er iallefall ikke mange andre som får opprette det under installasjonen. Det er sannsynligvis en vanlig bruker med vanlige brukerrettigheter + sudo rettigheter. Skriv sudo + den kommandoen du vil kjøre som root og skriv inn passordet til brukeren din.

Lenke til kommentar
1. Ta en titt innom ubuntuguide.org - Der får du svar på hvordan du installerer forskjellige programmer m.m.

 

2. Har du installert FF 3.01 og får problemer sier du? Det er en alpha utgave. Alpha = trøbbel. Avinstaller og installer den som følger med ubuntu i synaptic igjen. Bruk dpkg eller dselect til å avinstallere, med mindre du kompilerte fra kilden, da må du vel skrive 'sudo make uninstall' fra katalogen med kilden ? Errorlogg: "dmesg". Bruker du alphautgave av gaim også?

 

3. Adminbruker da du installerte ubuntu? Det er iallefall ikke mange andre som får opprette det under installasjonen. Det er sannsynligvis en vanlig bruker med vanlige brukerrettigheter + sudo rettigheter. Skriv sudo + den kommandoen du vil kjøre som root og skriv inn passordet til brukeren din.

7508653[/snapback]

 

1: vet sånn ca +- åssen jeg installer, problemet med jeg har med SDL_image er at jeg ikke har rettigheter til å skrive til dit fila skal.........

 

2: ff 3,01 alpha ja, bruker samme på stasjonære pcn , og funker fint. funka også fint her på laptopen.. vet ikke hva som skjedde men det skjedde etter ca, 1 times bruk.. bruker GAIM versjonen som fulgte med ubuntu. ps! både ff og gaim funker fett nå etter reinstall, men likevel.. blir liksom litt dumt å måtte reinstalle hver gang jeg skal bruke det...

 

3: mulig jeg misforsto litt der da :p

 

edit: 1 "problem" til: FF leser av en eller annen grunn CSS dokument på samme måte som IE :S (om jeg går inn på hjemmesida mi er den helt føkka.. akkurat som i IE) noen som vet hva denne feilen kommer av? funker fett på alle andre maskiner jeg har testa på(med firefox)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

1. bruk sudo og den kommandoen du prøvde å bruke tidligere, så skal det nok gå.

 

sudo cp SDL_image [targetdir]

Eller hva du prøvde å gjøre. Bare et eksempel

 

Edit:

 

2. Reinstallerte du FF og Gaim + konfigurasjon eller ubuntu?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
1. bruk sudo og den kommandoen du prøvde å bruke tidligere, så skal det nok gå.

 

sudo cp SDL_image [targetdir]

Eller hva du prøvde å gjøre. Bare et eksempel

 

Edit:

 

2. Reinstallerte du FF og Gaim + konfigurasjon eller ubuntu?

7508737[/snapback]

1. prøvde den gode gamle windows metoden :p copy paste via. "explorer"(GUI) hva skal jeg skrive for å få SDL_image til den folderen den skal til for at den skal komme opp i synaptic?

 

2.bare ff og gaim + config

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

1. Synaptic henter sin info fra installerte .deb pakker og fra online pakkelagre.

 

# System -> Administration -> Synaptic Package Manager

# To enable the extra Universe and Multiverse repositories

 

  1. Settings -> Repositories

  2. In the Installation Media tab, click Add. There are three separate repositories; Dapper Drake, Security Updates and Updates. Select each repository and check Officially supported, Restricted copyright, Community maintained (Universe) and Non-free (Multiverse). Ensure you click OK between each repository to save your changes

  3. You should now see those three repositories under Channels. Make sure Officially supported, Restricted copyright, Community maintained (Universe) and Non-free (Multiverse) appears under each repository

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_apt-get_the_easy_way_.28Synaptic.29

 

Gjør det ovenstående, så skal du få muligheten til å installere sdl via synaptic. SDL_image er jeg ikke sikker på hva er for noe, men dersom du ikke finner den i synaptic etter å ha gjort det over og har den som en .deb fil kan du installere den via terminalen:

 

sudo dpkg -i sdl_image.deb

Lenke til kommentar

Den feilmeldingen der ser ut til å komme fordi du muligens kjører Synaptic eller et annet pakkehåndteringsprogram samtidig.

 

Dette skjer fordi når du starter f.eks Synaptic så lager det en låse-fil som skal signalisere overfor andre pakkehåndteringsprogrammer (i ditt tilfelle: dpkg) at noen er i ferd med å legge til/fjerne pakker. Hvis flere programmer prøver å gjøre endringer samtidig, kan pakkeoversikten for maskinen din bli inkonsistent og inneholde feil. Låsesystemet forhindrer dette fra å skje.

 

Det er bare å lukke f.eks Synaptic og så prøve dpkg på nytt.

 

Edit: Hvilke spill var det du prøvde å få til, siden du installerer sdl_image?

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Den feilmeldingen der ser ut til å komme fordi du muligens kjører Synaptic eller et annet pakkehåndteringsprogram samtidig.

 

Dette skjer fordi når du starter f.eks Synaptic så lager det en låse-fil som skal signalisere overfor andre pakkehåndteringsprogrammer (i ditt tilfelle: dpkg) at noen er i ferd med å legge til/fjerne pakker. Hvis flere programmer prøver å gjøre endringer samtidig, kan pakkeoversikten for maskinen din bli inkonsistent og inneholde feil. Låsesystemet forhindrer dette fra å skje.

 

Det er bare å lukke f.eks Synaptic og så prøve dpkg på nytt.

 

Edit: Hvilke spill var det du prøvde å få til, siden du installerer sdl_image?

7509672[/snapback]

neverball og supertux

Lenke til kommentar
    * First update the update manager:

 

sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade

 

    * Once it has been updated you can upgrade to a newer version of Ubuntu:

 

gksudo "update-manager -c -d"

Jeg tviler på at det er særlig mange andre som kjører warty eller husker det noe særlig her inne, så du kan jo prøve å oppgradere med metoden over. Er ikke sikker på at det fungerer med en så gammel utgave som warty da.

 

 

Hvis det ikke fungerer kan du prøve følgende framgangsmåte:

sudo aptitude clean
sudo aptitude update
sudo aptitude upgrade
sudo aptitude dist-upgrade

åpne /etc/apt/sources.list:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

og bytt ut alle stedene det står warty med edgy og kommenter ut eventuelle cd'er. Deretter lagrer du filen og kjører følgende kommandoer på nytt. Husk å la alle gå ferdig før du gjør noe annet:

sudo aptitude clean
sudo aptitude update 
sudo aptitude dist-upgrade

Lenke til kommentar
Kanskje han trives med warty?

7513008[/snapback]

 

var eneste ubuntu versjonen jeg hadde på cd :)

fikk den på TG :p

 

EDIT: updater til edgy nuh :) den første metoden du nevnte funka ikke HavarN. metode nr2 funker fett. ETA- ca 1 time. kommer update da :)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
Oi Oi, oppgradere systemet fra warty til edgy? Jeg vil tro dette kommer til å by på problemer i drøssevis.

 

Fortell gjerne her hvordan det går. Blir mektig imponert hvis dette går glatt  :)

7514782[/snapback]

bring it on! :p

om det skulle oppstå problemer kan du vedde på at jeg poster her :p

siden det er så mange linux kjennere her går det nok bra :):thumbup:

Lenke til kommentar

ok. har fått updata til edgy nå. men har et par problemer med å upgrade/installe ting med synaptic.

får denne erroren når jeg prøver å installe libcairo2:

Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.Unable to lock the download directory

forslag til åssen det fikses?

enda en error.

This installation run will require temporarily removing the essential package e2fsprogs due to a Conflicts/Pre-Depends loop. This is often bad, but if you really want to do it, activate the APT::Force-LoopBreak option.Internal Error, Could not early remove e2fsprogs

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

Har hørt at man noen ganger må kjøre

sudo aptitude dist-upgrade

en ekstra gang når man oppgraderer med den siste metoden fra min forrige post. Du kan kanskje prøve å kjøre det enda en gang, kanskje prøve alle de tre siste kommandoene fra forrige post en ekstra gang.

 

Ellers bruker man gjerne et kommandolinjeprogram som heter 'dselect' til å rette opp dependency og ande apt-problemer. 'man dselect'

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Har hørt at man noen ganger må kjøre
sudo aptitude dist-upgrade

en ekstra gang når man oppgraderer med den siste metoden fra min forrige post. Du kan kanskje prøve å kjøre det enda en gang, kanskje prøve alle de tre siste kommandoene fra forrige post en ekstra gang.

 

Ellers bruker man gjerne et kommandolinjeprogram som heter 'dselect' til å rette opp dependency og ande apt-problemer. 'man dselect'

7516948[/snapback]

driver og kjører det eeeeeen gang til nå,,, treigt internet suger :( 1time 20min ca å kjøre sudo aptitude dist-upgrade :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...