Gå til innhold

Hjelp! 16ohm til 8 ohm på fire høyttalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper det er OK at jeg poster dette her... Har en 4x12" høyttalerkasse hvor jeg skal sette inn 4 stk. 12" elementer som hver er på 16ohm. Er det noen måte å kople disse sammen slik at kassen kan fores med lyd fra forsterker med 8 ohms utgang?

 

På forhånd takk.

7506117[/snapback]

 

Hei.

 

Om du kopler to og to i serie - og paralellkopler disse vil du få 16ohm impedans.

Dette klarer forsterkeren din uten problemer.

 

Om du paralellkopler alle elementene vil du få 4ohm impedans, de aller fleste forsterkere klarer dette.

 

Ingen måte å kople dette slik at du får 8 ohm impedans og der alle elementene blir belastet like mye uten å bruke en audiotrafo med omsetningsforhold 1:2.

 

Good Luck

 

Good Luck

Lenke til kommentar
Hei.

 

Om du kopler to og to i serie - og paralellkopler disse vil du få 16ohm impedans.

Dette klarer forsterkeren din uten problemer.

 

Om du paralellkopler alle elementene vil du få 4ohm impedans, de aller fleste forsterkere klarer dette.

 

Ingen måte å kople dette slik at du får 8 ohm impedans og der alle elementene blir belastet like mye uten å bruke en audiotrafo med omsetningsforhold 1:2.

 

Good Luck

 

Good Luck

7506163[/snapback]

 

Takk for svar. Problemet mitt er at jeg har tenkt å belaste forsterkeren med et kabinett til som er 8 ohm, og jeg tror at forsterkeren ikke blir noe glad hvis jeg kopler til et 16 ohm og et 8 ohms kabinett. Det blir vel samme problemet hvis jeg skulle endre 8ohms kabinettet til å bli 16 ohms? Jeg er litt dum på dette området, så jeg håper det er OK at jeg spør :-)

Lenke til kommentar

EDIT: Leste ikke skikkelig, og bommet grovt på svaret.

 

Parallell:

1/R = 1/R1 + 1/R2

R = 1/(1/16 + 1/16)

R = 1/(1/8)

R = 8

Gir 8 ohm hvis du parallellkobler to høyttalere.

 

Du kan ikke få det til å gå opp med 4 x 16 ohms høyttalere.

Alternativt kan du parallellkoble alle og få en impedans på 4 ohm, men det blir ikke passende det heller.

 

Det eneste du må passe på er å ikke blande sammen terminalene så det blir kluss med + og - på høyttalerene. Da kan de bevege seg mot hverandre og da mister du det meste du har av bass.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
Jeg tror ragistan bommet litt på svaret sitt.

To høyttalere i serie gir 8+8, 16 ohm. Kobler du de andre også o serie og så kobler de to rekkene i parallell blir den totale impedansen 8 ohm, som du ønsker.

 

    /---(o)----(o)----\

--<                        >----

    \---(o)----(o)----/

7506294[/snapback]

 

Jeg har fire 16ohms elementer som jeg helst skulle hatt til 8 ohm tilsammen.

 

Evt. om det går å få fire 8ohms elementer til å bli enten 4 eller 16 ohm?

Lenke til kommentar

TrondShowDown: Som det bar blitt nevnt flere ganger tidligere i posten: Det går Ikke å få 8 ohm fra 4 16ohms elementer som skal kobles sammen på en forterkerutgang. (som ragstian sier er det mulig hvis man bruker en transformator. Da kan du få akuratt den impedansen du ønsker, men disse er store og tunge..les DYRE..) Eneste muligheter er 4, 16 eller 64 ohm. Kan du derimot dele de på 2 forsterkerutganger får du selvfølgelig 2 stk på 8 ohm hver.

 

Det finnes minimalt med forsterkere som ikke klarer laster som er større enn det som står skrevet på. (kanskje kun noen klasse D forsterkere). Det en må forsikre seg mot er at man ikke kobler på høytalere med for lav impedans. Gjør man det vil forsterkeren bli veldig varm og i værste fall gå i stykker.

 

Det eneste som er negativ med å koble på 16ohm mot 8 ohm på forsterkeren er at effekten halveres. Forsterkeren vil derimot stortrives, selv ved full guffe over lenger tid.

 

Hva slags elementer er det du egnetlig har? 16ohm er ikke så vanlig. PA?

 

 

space

Lenke til kommentar
TrondShowDown: Som det bar blitt nevnt flere ganger tidligere i posten: Det går Ikke å få 8 ohm fra 4 16ohms elementer som skal kobles sammen på en forterkerutgang. (som ragstian sier er det mulig hvis man bruker en transformator. Da kan du få akuratt den impedansen du ønsker, men disse er store og tunge..les DYRE..) Eneste muligheter er 4, 16 eller 64 ohm. Kan du derimot dele de på 2 forsterkerutganger får du selvfølgelig 2 stk på 8 ohm hver.

 

Det finnes minimalt med forsterkere som ikke klarer laster som er større enn det som står skrevet på. (kanskje kun noen klasse D forsterkere). Det en må forsikre seg mot er at man ikke kobler på høytalere med for lav impedans. Gjør man det vil forsterkeren bli veldig varm og i værste fall gå i stykker.

 

Det eneste som er negativ med å koble på 16ohm mot 8 ohm på forsterkeren er at effekten halveres. Forsterkeren vil derimot stortrives, selv ved full guffe over lenger tid.

 

Hva slags elementer er det du egnetlig har? 16ohm er ikke så vanlig. PA?

 

 

space

7507723[/snapback]

 

Det er Celestion Vintage 30 elementer som skal inn i et høyttalerkabinett for gitar.

 

Mitt problem som beskrevet tidligere er at det er to kasser som jeg ønsker at min forsterker skal drive: et 4x12 kabinett med da 16ohm og et 4x12 med 8ohm. Jeg vil tro at det ikke er spes. smart å belaste forsterkeren med ulike impedanser på to forskjellige kasser? Den har utganger for 4, 8, 16, 2x8 og 2x16 ohm, 180watt rør-forsterker med KT88 i trinnet.

 

Neggu ikke lett, dette...

Lenke til kommentar

vell, siden du har rør forsterker med utgang på 16 ohm må det da la seg gjøre. koble to og to høytalere i parallell, og disse parene i serie. 16 ohm i parallell med 16 ohm gir 8 ohm. to 8 ohms i serie gir deg 16 igjen. koble dette på den ene 16 ohms utgangen på forsterkeren.

 

Siden det er rør forsterker er det viktig at impedansen på utgangen er den samme som høytalerne, ellers for du ikke ut all effekten. Utgangene på en rørforsterker har trafoer, så trur ikke det skal være noe prolem å bruke forskjellige høytalere på de forskjellige utgangen, forutsatt at de ikke er koblet sammen på noen måte. (om det vil høres bra ut er jo noe annet da)

 

For deg har det ikke noe å si hvilken av utgange på forsterkeren du bruker bare den passer mot høytalerne.

 

(men er 180W nok for 4 elementer på 12"?, syntes det er litt (veldig) lite, har selv 150W på en 12", og det er litt i minste laget)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Den har utganger for 4, 8, 16, 2x8 og 2x16 ohm

Du har egene utganger for 2x16, og 2x8 Ohm?

Da tror jeg det skal gå ann å koble den ene 16Ohms kassen på 16Ohms uttaket, og 8Ohms kassen på 8Ohms uttaket.

Ulempen er at 8Ohms kassen muligens spiller høyere.

 

Det går og an å kople 16 og 8 Ohms kassene i paralell, og få 5.33Ohm tilsammen, da tror jeg det skal gå fint å koble de til 4 Ohms uttaket.

 

men er 180W nok for 4 elementer på 12"?, syntes det er litt (veldig) lite, har selv 150W på en 12", og det er litt i minste laget

Nå snakker vi om gitarforsterker og høytalere her, da er 180W nok i massevis.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...