Gå til innhold

Kritikk på design - rullan.net


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har begynt så smått med å lage websider igjen, og tenkte denne gang at jeg skulle lære meg skikkelig css og slikt. Men for å ha noe å kode, laget jeg et utkast til en side. Har egentlig ikke bruk for siden, men det er greit å lage noe samtidig som jeg lærer meg å kode.

 

I tillegg til å lære å kode, er jeg også interessert i å forbedredre designevnene mine, så det er det dere skal få kommentere i denne omgang.

 

Hentet litt inspirasjon fra en bakgrunn jeg hadde. Prøvde å få det til å se litt vinter-aktig ut.

 

Er usikker på logoen, om den skal få lov til å bli værende, og pixelfonten under har jeg kanskje tenkt å bytte ut med noe bedre. Har prøvd å holde det enklest mulig, både med tanke på koding og fordi jeg liker det slik.

Siden skal midstilles med 100% høyde og grå bakgrunn. Vet at "fjellene" er litt hakkete, det skal også fikses.

 

Vad tycks? Alt av kommentarer og konstruktiv kritikk ønskes velkommen.

 

- gordito

 

Edit: Link er også lurt å ha med. Kommer om to strakser ;)

 

EditII: Dumme webhotellet mitt mener jeg har brukt opp all plassen. Alternativ link til jeg får ordnet det finner dere:

 

Her

post-15150-1166108556_thumb.jpg

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit design.

 

Banneret tar alt for stor plass, jeg ville nok ikke brukt så mye plass til å vise noe uten interesse.

 

Valg av språk er veldig anonymt. Om jeg hadde kommet på denne siden og den hadde vært på spansk, hadde jeg forsvunnet før jeg hadde sett at det er et norsk språkvalg.

 

Grått på hvitt, lite kontraster og tungt å lese.

 

Fiksert brdde midt på skjermen, liker ikke dette, uten å kunne forklare dette nærmere.

 

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for gode tilbakemeldinger.

 

Angående kontrastene er jeg enig, mulig jeg går for mørkere grå.

Språkvelgeren er der mest for å se om jeg greier å kode den, synes dessuten den er tydelig nok i forhold til resten av elementene på siden.

Headeren er kanskje litt stor, men vil ikke lage den så mye mindre. Tenkte kanskje å flytte menyen opp der som språkvelgeren er, men vet ikke om det kan bli vanskelig å "finne" den der.

 

Har du noe annet forslag enn fast bredde på midten?

Endret av gordito
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Skal prøve å kutte headeren litt.

 

Menyen har også potensiale.

7500987[/snapback]

 

Dvs.? Potensiale som i å lage en bedre/stiligere meny? Eller potensiale som i at menyen blir bra når den er kodet?

 

 

Ellers har jeg en del halvferdige forslag til siden i samme stil som denne, trenger bare litt finpuss.

Men først må jeg komme meg helskinnet gjennom eksamensperioden, så det kan ta litt tid mellom oppdateringene her ;)

 

- gordito

Lenke til kommentar

Stilrent og pent dette :)

 

+ Pen fade på sidene

+ Tøff header

+ Enkelt, men stilig ikon i oppe til venstre.

 

- Kan se pixlene i headeren, tenker på "fjellet" til høyre.

- Pixlete tekst, hva med Cleartype/AA?

- Kanskje litt for svak farge på teksten.

 

Bra design som har mye potensiale, stå på =)

Lenke til kommentar

Pluss

+ Pene behagelige farger

+ Pent whitespace

 

 

Minus/Forslag

- Kan fort se ut som et standart WP theme

- Ville gjort header litt lavere, kan fint kutte 10-14px der

- Kansje gjort header litt mer spennende?

- Bruke orange fra header andre steder?

- Marginene på menyen er ikke helt like oppe og nede

- Litt vel mye whitespace mellom innhold og meny

- Understreking på linker er alltid bra

- Litt mer kontrast på teksten, kan fort bli vanskelig å se

- ved hover på menyen ville jeg gjort teksten veldig mye mørkere, pen effekt.

 

Hadde ikke skadet med litt AA :) Men det kommer jo når du koder det.

 

--

Edit: før det blir bemerket, jeg har i god tradisjon ikke lest de andre kritikkene, så godt mulig jeg gjenntar ting.

Endret av orsus
Lenke til kommentar

- Kan se pixlene i headeren, tenker på "fjellet" til høyre.

- Pixlete tekst, hva med Cleartype/AA?

7502641[/snapback]

 

Det hakkete fjellet er jeg klar over, og det skal fikses.

Cleartype vil være på tekst for de som har det, tok av AA på alt av tekst på bildet for å vise tydligere hva som er tekst og hva som er bilde ;)

 

- Kan fort se ut som et standart WP theme

- Kansje gjort header litt mer spennende?

 

7503083[/snapback]

 

Har tenkt på å få noen flere detaljer som kan piffe opp header/siden. Men vil ikke ødelegge det enkle designet, så jeg driver å prøver meg fram litt.

 

- Bruke orange fra header andre steder?

 

7503083[/snapback]

 

Har prøvd med de prikkete linjene, meny-hover og linkene. Synes det egentlig passet best med alt blått. Men meny-hover og de prikkete linjene var ikke så ille. Kan slenge opp noen versjoner med forskjellige variasjoner av dette senere.

 

- ved hover på menyen ville jeg gjort teksten veldig mye mørkere, pen effekt.

 

7503083[/snapback]

 

Ingen dum ide, det skal prøves ;)

 

 

Takker så mye for alle tilbakemeldinger

 

- gordito

Lenke til kommentar

Enig med mye som er sagt her. Vill bare si før jeg kritiserer ting, at jeg likte utganspunktet veldig godt!

 

- Headeren er fin, men kansje i høyeste laget?

- Menyen er noe å satse på!

- Teksten blir litt for lys.

- Den gråfragen passer ikke helt med hvitt, men er litt usiker på hvilken farge du skal bruke for å opprettholde "vinter-følelsen".

- Til at dette er en personlig side(?), synes jeg at språkvalgene kommer godt nokk frem.

- Som sagt er headeren fin, men et lite forslag. Har du prøvd å legge på en svart 1px stor strek over det hvite opp mot himmelen. Kan kansje øke fjellopplevelsen. (Layer Styles --> Stroke i PS?)

 

Fin side, stå på!

Lenke til kommentar

Har gjort noen små oppdateringer nå:

- Gjorde headeren kortere,

- Laget ny sol og fjell i illustrator, slik at kurvene ble smoothe og fine

- La til en svaaak grå gradient på "skyggesiden" av fjellet

- Gjorde "himmelen" lysere, men tror jeg egentlig liker bedre den gamle fargen

- Fikset på tekstfarge og div. annen typografi

- La til noe dilldall, men vet ikke om jeg synes det ble litt mye rot

 

Med dilldall og orange snøflak:

25600.jpeg

Uten dilldall og snøflak

25601.jpeg

Uten dilldall med blått snøflak

25602.jpeg

 

Vad tycks? Bedre/dårligere?

 

Er ikke helt nøgd selv, vurderer en mer omfattende redesign med noen av de samme designelementene.

 

Takker for svar

 

- gordito

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Dropp snøflaket hvertfall.

Synes du skal beholde den originale mørke blå og fade ifra den, den lysere var ikke like pen.

Skal alle kunne logge inn eller bare deg? Hvis bare deg bør ikke login stå der.

Prøvd med organge dato? evt Header

7505780[/snapback]

 

Er helt enig med deg angående blåfargen, la ikke sikkelig merke til det før jeg sammelignet med den gamle. Det skal fikses kjapt.

Angående login; "Alle" kan logge inn, dvs. at jeg tviler på at siden skal bli brukt til noe spes uansett, men tenkte det kunne være fint å bruke dette til å friske opp i PHP/mySQL-"kunnskapene" mine ;)

Når du sier det, så har jeg ikke prøvd orange dato, men har prøvd alle andre alternativer. Likte da blå best. Skal prøve med en lys orange på datoen.

 

- gordito

 

 

Edit:

 

Nyeste, og for min del siste versjon av denne utformingen, så lenge dere ikke har voldsomme innvendinger ;)

post-15150-1166192146_thumb.jpg

Endret av gordito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...