Gå til innhold

Hvordan få: Dolby Digital Lyd ut på SPDIF (Optisk)


Anbefalte innlegg

Halloen

 

Jeg har et MSI K9N UltraAM2 Hovedkort med intergrert Lydkort.

 

Mitt HK har SPDIF utgang og jeg får bare Digital Stereo ut.

 

Jeg har kjøpt meg Creative HQ-2300D og koblet dekodern i SPDIF utgangen på HK.

 

Jeg får lyd. Men bare i stereo. (Det lyser på dekodern at det er Digital Stereo)

Jeg har koblet headsettet til PS2 og fått Dolby Digital til og lyse på dekodern, og da har jeg sorround.

 

Prøvd og spilt av DVD med InterVideo WinDVD 6, og får ikke den magiske Dolby Digital lyset på dekodern til og lyse.

 

Jeg har aktivert "6 Channel" på Realtek HD Audio Manager. Jeg tester lyden der, og jeg får ikke høre de bakerste høytalerne.

 

Hvordan få sorround på spill?

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du må sette WinDVD 6 til i spille av fra S/PDiff utgangen og ikke 6 Channel. 6 channel så spiller den av bare på de analoge utgangene

7476169[/snapback]

 

Jeg har satt den av til det, men funker sikkert ikke grunnet drivere.

 

Da jeg installerte WinDVD programmet nå nettopp så kunne ikke installern installere lyddrivere som følger med i programmet.

 

Dette er grunnet av at jeg har Windows x64. Driverne må være 64bits.

 

Men hvordan skal jeg få soround da? Når jeg spiller feks CSS?

Jeg aktiverer 5.1 på CSS, men da endrer ikke Dekodern til sorround.

Lenke til kommentar
Er vell slike at de fleste lydkort intigert ikke koder om til souround på digital utgang... syns jeg leste om dette her inne på diskusjon.no tidligere

7476354[/snapback]

 

Svarte. Så hva i faen var vitsen med SPDIF utgang da? Herregud. Idiotisk av MSI og ha det da på HovedKortet. Fyfaen.

 

Må vell kjøpe meg et lydkort. Herregud.

 

Kanskje jeg skal levere tilbake headsettet og Decodern. Herregud.

Jeg spiller jo lite på XBOX'en min, så jeg får faen ikke utnytta soround muligheten på dekokodern.

Lenke til kommentar

Vil da tro SPDIF-utgangen har mulighet for å overføre i flere kanaler? Fungerer i hvertfall perfekt hos meg, bruker coax til Z-5500, trengte ikke å installere drivere eller noe annet. Har hovedkort som i signatur, med Realtek ALC850 audio onboard. Har satt SPDIF-out i lydkortinnstillingene til "Output digital only" (likevel fungerer 6-channel input samtidig, brukes til spill som ikke koder DD/DTS, dvs de fleste).

 

I WinDVD 7 har jeg huket av for "Digital SPDIF ut til ekstern prosessor" samt "Aktiver 96/24 dekoding" Fungerer knall. Bruker VLC-player til HD video, fungerer perfekt der også.

Lenke til kommentar

spdif utgangen er der for at en ekstern dekoder skal gjøre all lydprosesseringa, spdif er et must for de med surround forsterker.

 

så om ikke den forsterkeren eller hva det er som fuilgte med hodetelefonene dine ikke har en dts eller dolby digital dekoder så er det ikke noe poeng i å koble digitalt. (mulig det er noe feil navn på ting her, men har ikke så mye peil på navnene, vet bare åssen det funker.) btw: du har sotti på at lydkortet bare skal bruke digital out? og ikke analog.

 

kort sagt. når du har koblet digitalt/optisk, så gjør ikke pc'n noe med lyden, det blir bare sendt videre til den eksterne forsterkeren som igjen danner 5 kanals lyden om den kan dette.

Endret av marius90
Lenke til kommentar
spdif utgangen er der for at en ekstern dekoder skal gjøre all lydprosesseringa, spdif er et must for de med surround forsterker.

 

så om ikke den forsterkeren eller hva det er som fuilgte med hodetelefonene dine ikke har en dts eller dolby digital dekoder så er det ikke noe poeng i å koble digitalt.  (mulig det er noe feil navn på ting her, men har ikke så mye peil på navnene, vet bare åssen det funker.) btw: du har sotti på at lydkortet bare skal bruke digital out? og ikke analog.

 

kort sagt. når du har koblet digitalt/optisk, så gjør ikke pc'n noe med lyden, det blir bare sendt videre til den eksterne forsterkeren som igjen danner 5 kanals lyden om den kan dette.

7484882[/snapback]

var noe slikt jeg egentlig mente...

Bruker pro logic 2 :)

Da får jeg fin lyd :)

Lenke til kommentar

Hehe, Dere må lese tankene mine så forstår dere.

 

Dekoder tar:

 

DTS, Dolby Digital og analog stereo (tror det bare er stereo mulighet på analog).

 

Dolby Digital lyser når dekodern får SORROUND fra PS2.

 

Denne dekodern er BEREGNET på sorround.

 

Når jeg kobler DEKODERN til PC SPDIF utgang så lyser det på DIGITAL-Stereo, jeg får ikke noe lys på Dolby Digital.

 

Jeg har selfølgelig x64 drivere. Det var sikkert noe tilleggsgerier fra WINDVD som ikke kunne installeres.

 

Stash om dekodern:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

- Analog/Digital Stereo Lyser når jeg kobler til PC.

- DTS lyser viss jeg kobler Koaks til Dekodern (men jeg har ikke testa den på DVD-en for og se om DTS virker)...

- Dolby Digital Lyser når jeg kobler til PS2. Og da slutter Digital Stereo lyset og lyse.

- Dolby Pro Logic 2 Lyser når jeg vill aktivere den viss jeg får inn bare stereo.

- Dolby HeadPhone lager rom-følelsen, det høres ut som høytalerne er ca 3-5 meter forran meg.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Bilde

 

Jeg prøvde og koble til via koaks. Da kom det bare Digital Stereo da også.

 

Hvordan aktivere sorround? Jeg har slått på 6Channel på lydkortet. Men det hjelper fint lite. Tar denne lydtesten, og får ikke lyd på de "bakerste" høyttalerne.

post-87826-1165941104_thumb.jpg

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

prøv og endre output samplingrate til 44,1khz og last ned ac3codec og bruk det filteret.

og spill en dvd film, bytter den ikke om til 5,1 da så vet jeg ikke.

 

for det er ikke pc'n som skal danne 5 kanals lyden, spdif utgangen sender ikke 5,1 det er det den eksterne dekoderen som må gjøre, ikke lydkortet, er det som er hele poenget med å koble digitalt.

 

du skal ikke sdtyre med 6channel speaker og alt det der, det er for analogt, på digitalt skal det ikke ha noe å si uansett hva du velger, for lydkortet sender bare lyden videre ubehandlet.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Jeg skal nedlaste ac3codec og prøve det.

 

Men jeg tror ikke lyden kommer ubehandlet ut. Fordi når jeg velger bare 2 kanaler. Så hører jeg testlyden som skal være bak meg. Har jeg der på 6channel så hører jeg ikke lyd når jeg tester bakover.

 

Jeg får følelse av at høytalerne er bak meg uansett om jeg bruker Decodern eller vanlig analog ut.

 

Jeg har også vanskeligheter med og velge hva jeg skal nedlaste:

http://www.bonweb.com/thesaurus/ac3codec

Lenke til kommentar

YES:.. YESS YESS. YEAH, YEAH. HO'S THE MAN? HO IS THE MAN?

 

Det virka som bare faen.... Men fikk ikke tak i ac3codec ... Men kanskje bare drite i det da.

 

Jeg spiller av samtidig en DVD med Inter WinDVD. Da går filmlyden ut på koaks/SPDIF, WMP leverer ut på de vanlige desktop høytalerne.

Endring av samplingrate gjorde ikke noe. Men codecern vill ikke ha mer enn 48 tusen samplingrates...

 

Skal se om CS:S vill gi meg sorround. Men jeg regner ikke med det-

 

Vill ac3codec gi meg soorund på spill da?

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

På "Sound Manager" på mitt onboard Realtek lydkort kan jeg velge "Dolby Digital 5.1" på listen over høyttaleroppsett.

 

Da sender den ut Dolby Digital signal fra samtlige Windows-programmer, og det fine blå "Multi Channel Decoding" lyset lyser så fint på min dekoder.

 

Får da også surround-lyd i spill som støtter surround.

I DVD-avspillingsprogram har jeg i tillegg selvsagt valgt å bruke SPDIF.

 

Har du mulighet til å prøve og endre til Dolby Digital 5.1, istedenfor 2CH eller 6CH?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Må huske at filmen også må støtte riktig lydformat... jeg får f.eks ikke dts til å funke på forsterkeren med optisk fra pc... sjønner ikke helt hvorfor...

Kunn pro logic 2... men vet ikke om det er best...

7550607[/snapback]

 

"Dolby Pro Logic 2" tyder på at du bare får stereo. Jeg får ikke det til og lyse på dekodern når "Dolby Digital" lyser når jeg ser DVD film på PC'n...

 

Tror Dolby Pro Logic bare gjør noe med lyden. Er ikke sikker, må lese om det på Dolby sine sider..

Lenke til kommentar

Fikk det til nå :)

Ser at forsterkeren reagerer når jeg trykker på dts og dolby digital 5.1 på filmer, når jeg prøvde power dvd!

Både windows media player og vlc media player greier ikke å sende dts eller dolby digital lyd til forsterkeren min... hmm... jeg som likte vlc... jaja.. den greide det på en måte.. viss den måten var å sende bakgrunns lyd til bare front høytalerne :p

 

Æsj... kommer opp slik styg besjed om å kjøpe full utfagaven av power dvd når jeg velger annet enn orginal :(

 

Noen som vet av ett bra dvd program som er gratis?

 

Og kansje noen kan hjelpe meg med dette også :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...