Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig død pc


Anbefalte innlegg

Har sett at mange sliter med ”døde” maskiner om dagen, så gjør også jeg. Mitt problem er ikke helt likt noen andre jeg har funnet enda, så jeg tillater meg å starte en ny tråd:

 

Oppsettet mitt er som følger:

 

Abit AW8-MAX hovedkort Socket 775 I955X

Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort

OCZ DDR2 2048MB Dual Channel Gold

Intel 4 3.4ghz Prescott

ATI Radeon X800

 

Skjermkort og cpu er fra en tidligere pc, resten ble kjøpt nytt i februar i år. Maskinen har fungert knirkefritt inntil for tre dager siden:

 

1. Kom ikke på internet (som eneneste maskin i nettverket) selv om jeg var koblet til nettet.

2. I går kveld skrudde maskinen seg plutselig av. Den hadde stått på noen timer med musikk og slideshow på en tv. Jeg skrudde den på igjen og alt virket fint i ca en time før den skrudde seg av igjen.

 

Jeg antok at det var et varmeproblem av noe slag og brukte den ikke mer. Når jeg har forsøkt å skru den på i dag har jeg fått følgende problemer:

 

1: Maskinen skrur seg på og jeg kommer til ”windows-bildet” i oppstarten før den skrur seg av. Jeg må skru av psu og på igjen før jeg får startet med startknappen i front

2: Maskinen skrur seg på og gir beskjed om at systemdisk er borte

3: Har forsøkt å boote med XP-cd men stort sett får jeg ikke bootet fra cd. Maskinen ”overser” at jeg ønsker å boote fra cd og jeg opplever problem 1 eller 2.

4: Maskinen booter fra CD, men henger seg i prosessen hvor installasjonsprogrammet laster inn nødvendige filer.

 

Setter stor pris på å få noen tips før jeg begynner å feilsøke. Har en følelse av at dette vil ta fryktelig mye tid for meg å feilsøke meg frem til.

 

På forhånd takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper det er HDD som har defekter, prøv ifrakoble strøm og datakabel til disken og da se hvordan maskinen starter ?

7472405[/snapback]

 

 

Tok ut raptoren og da virket det som om det skulle gå bedre. XP setup kom så langt som at den undersøkte de tre resterende HDD - så kuttet plutselig strømmen.

 

Jeg syntes dette, og de tidligere beskrevne symptomer, kanskje tyder på at PSU er gåen?? Men jeg har virkelig lite greie på dette altså!

Lenke til kommentar

Ser ut til at problemet er løst.

 

Tok ut alle HD og innstallerte på en av "lagringsdiskene". Det kan se ut til at hvertfall Raptoren er død, muligens en av de andre lagringsdiskene også (men jeg velger foreløpig å ikke tro det, mest av økonomiske årsaker :) )

 

Har som nevnt fått lagt inn XP igjen og div drivere, skal snart få feilsøkt de andre diskene.

 

Jeg pratet med en kar som har god greie på dette, og han sa at hvis en harddisk begynner å bli dårlig kan "motoren" til disken plutselig kreve mer strøm for å klare å spinne, og da vil PSU ofte kutte pga økt motstand. Det forklarer jo i såfall symptomene maskinen hadde rett før den tok kvelden. Dette var nytt for meg!

 

Føles godt når ting virker igjen!!

 

Ole-Jacob

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...