Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til en stabil trådløs router?


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Jeg har ila. de to siste årene hatt:

 

- 3com trådløs router

- D-Link AirPlus

- Jensen Wireles Router

- Apple AirPort Extreme

- ...og nå bruker jeg en NetGear RangeMax

 

Felles for alle mine routere er at stabiliteten har variert fra nokså stabilt til helt fantastisk elendig. Problemet er som oftest at maskinene i hus ikke kommer på nett, eller at de ikke får tildelt IP-adresse.

 

Jeg har satt mine to maskiner (Mac og Dell-PC) til å motta faste IP-adresser med hensyn til port forwarding, men stabilitetsfeilene oppstår også på de maskiner som kun er satt til DHCP. "Maskinparken" hos meg består av 3 Macer, 3 stasjonære PCer, Xbox (både 0 grader og 360), 4 laptoper, PSP, tre mobiler (e-post lastes ned over WLAN), Nintendo Wii og bredbåndstelefoniboks. Det er altså en del trafikk på linjen min (20mbps fra NextGenTel).

 

Jeg er nokså sindig og behersket av meg, men om det er noe som irriterer meg grenseløst så er det ustabilt nett. Så nå spør jeg dere kjære eksperter, finnes det en trådløs router som er 100% stabil?

 

Pris er ingen hindring, så lenge jeg får en router som fungerer og som aldri må restartes. Er dette for mye å ønske seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hvis "money is no objects" så er kanskje Cisco noe å satse på?

7472211[/snapback]

Hvilken tenkte du på da? :)

 

Denne routeren dumpet opp i mailboksen min fra Komplett, ser det er en n-draft router - men er den bra? :)

7580213[/snapback]

 

Er vel strengt tatt en D-link det der, men den skal være bra, grei pris denne uken også gjør den til et bra valg.

 

Du får prøve den med f.eks. P2P og se hvordan den talkler angrep og mye trafikk på portene. Min D-link (gammel 604) tålte ikke varme, så luftig plassering var et must.

Lenke til kommentar

Hvis du har en PC liggende med 2 nettverkskort og over 100MB minne så kan du vurdere å bruke den som router. Det er nok sikrest å ha en som bare gjør routing, men jeg må inrømme at jeg kjører et par andre ting på min router-pc, feks nedlastninger :). Det er ikke så vanskelig å sette opp med et "router os", feks m0n0wall eller pfSense. Windows Server kan også brukes hvis du liker Windows forferdelig godt. (macene tyder på a det ikke er faktum;) Dette er ikke trådløst, som du sikkert skjønner, men de fleste trådløse aksesspunkt takler 4 klienter uten problemer, de behøver ikke gjøre/huske så mye som trådløse routere, så du kan plugge inn et sånt "etter" routeren.

 

Er det mer stabilt enn en hardware-router? I mange tilfeller ja -- den vil kunne håndtere mange tilkoblinger, den vil ha et stabilt OS, som nok er mye bedre til å håndtere feil som måtte oppstå. På den andre siden så må den kanskje oppdateres en del, selv bruker jeg Ubuntu Server, og den må jo oppdateres jevnlig, men de dedikerte router-distroene har mindre software, og nok også færre oppdateringer.

 

Jeg har dessverre ingen tall på hvor mye trafikk en PC med X prosessor klarer å rute, men jeg tror det lønner seg med en på over 200MHz, bare tatt rett ut av lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...