Gå til innhold

Ekstrautstyr til Panasonic NV-GS300?


Anbefalte innlegg

Hei!

Får mitt Panasonic NV-GS300 om eit par dagar, og lurte på kva ekstrautstyr

som er bra til dette kameraet. Til dømes kva for stativ og mikrofon (det er mikrofoninngang?) eg burde velgje. Vil ikkje betale tusenvis av kroner for å få det aller beste, men eg vil ha noko som er bra for hobbyfilming. :)

 

På førehand, takk for alle innspel! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Får mitt Panasonic NV-GS300 om eit par dagar, og lurte på kva ekstrautstyr

som er bra til dette kameraet. Til dømes kva for stativ og mikrofon (det er mikrofoninngang?) eg burde velgje. Vil ikkje betale tusenvis av kroner for å få det aller beste, men eg vil ha noko som er bra for hobbyfilming.  :)

 

På førehand, takk for alle innspel!  :)

7471114[/snapback]

Hei. Det første du burde tenke på er ekstra batteri. Kjedelig å gå tom for strøm. Går også an å bygge seg en skikkelig batteripakke selv. Må da ha den i lomma med kabel opp til kamera. Jeg lagde meg en på 7500mAh som funker kjempebra. Så burde du tenke optikk. Skal du filme mye i små rom som stue ol, bør du skaffe en vidviknkelkonverter. Får en 0,5x til ca kr 500,- inklusiv frakt på pixmania.com. Har selv også en 2x Hama telekonverter, men denne blir skjelden brukt. Samme pris som vidvinkelkonverteren. Du har 37mm gjenger på kameraet ditt.

Stativ har jeg aldri angret på at jeg har kjøpt. Kjøpte et Velbon 540 på mpx.no, men angrer litt på at jeg ikke kjøpte et 686 eller hva det het, grunnet dempet hode for jevnere bevegelser. Skal du filme i en folkemasse kommer du høyt over uten ansrengelser ved å plassere stativbeina i beltelinningen og vri kamerasøkeren slik at du har full kontroll.

De fleste på forumet her anbefaler RØDE Videomic som har en veiledende pris på 1250,-. Kan også bestilles av din lokale musikkinstrumentforhandler. Mikrofonen overstyrer en god del og bør dempes med for eksempel en skjøtekabel med volumekontroll. Denne kan du for eksempel få på Clas Ohlson for under kr.100,-.

Kommer ikke på noe mer i farten. Lykke til med nytt kamera. Har et slikt selv.

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar

Finner ikkje den vidvinkelkonverteren du snakker om 2Olav, kunne eg fått ein link?

 

Fant eit Velbon CX-686, viss det er det stativet du meiner. Såg veldig bra ut,

men eg har lyst til å høyre nokre fleire forslag før eg bestemmer meg. :)

 

Håper på endå fleire meiningar! :cool:

Lenke til kommentar

Har startet en tråd til forveksling lik hva denne har utviklet seg til, så siden det er litt dårlig respons på min tråd kan jeg vel kanskje skyte inne et par spørsmål her.

 

Ser det har kommet mange ulike forslag i omtrent samme prisklasse. For oss som er nye på dette området, vil det naturligvis være helt bingo hvilken av de valget faller på. Så derfor, noen her som har erfaringer med noen av de nevnte modellene? Argumenter for/imot å velge Kenko eller HAMA?

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange opplysninger og forslag! :thumbup:

Er også veldig ny på videokamera, og det hadde vore veldig kjekt med nokre anbefalingar Kenko v.s Hama eller andre alternativ.

 

Lurte også på, kor

stor forandring ein merker med ein 0,5x vidvinkelkonverter? Blir det et heilt forandra bilete, eller er 0,5x ein relativ liten vidvinkelkonverter? Hadde ikkje tenkt

meg noko dyrare prisklasse, men eg berre lurte på om det er blir stor forskjell. :)

 

Telelinse høyrdes og veldig kjekt ut. :D

 

Håper på masse formeiningar om kva eg og Simon bør velgje. ;)

(også om stativer) :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for mange opplysninger og forslag!  :thumbup:

Er også veldig ny på videokamera, og det hadde vore veldig kjekt med nokre anbefalingar Kenko v.s Hama eller andre alternativ.

 

Lurte også på, kor

stor forandring ein merker med ein 0,5x vidvinkelkonverter? Blir det et heilt forandra bilete, eller er 0,5x ein relativ liten vidvinkelkonverter? Hadde ikkje tenkt

meg noko dyrare prisklasse, men eg berre lurte på om det er blir stor forskjell.  :)

 

7487744[/snapback]

 

Jeg har et Nv GS500 og lurer også på vidvinkelkonverter, og håper på svar på ovennevnte spørsmål fra Digima...

Konvertere som passer på GS 300 passer vel også på mitt?

 

Ellers ser jeg at der diskuteres stativ her. Jeg må inrømme et jeg spekuleler på en monopod jeg da.

En får da fin og stødig filming på en monopod også.

Jeg ser for meg at et stativ passer best for stillbildefotografering, og den funksjonen er ikke noe å skryte av på kameraet mitt iallefall..

Lenke til kommentar

Jeg har et Nv GS500 og lurer også på vidvinkelkonverter, og håper på svar på ovennevnte spørsmål fra Digima...

Konvertere som passer på GS 300 passer vel også på mitt?

 

Ellers ser jeg at der diskuteres stativ her. Jeg må inrømme et jeg spekuleler på en monopod jeg da.

 

 

En får da fin og stødig filming på en monopod også.

Jeg ser for meg at et stativ passer best for stillbildefotografering, og den funksjonen er ikke noe å skryte av på kameraet mitt iallefall..

7543284[/snapback]

[/quot

Hei. Overnevnte utstyr passer dessverre ikke kameraet ditt da du har 43mm filterdiameter. På NV-GS300 er det 37mm. Anbefaler deg derfor å starte en helt ny tråd. Kan ikke huske å ha sett tilbehør med denne filterdiameteren, men det fins garantert. :)

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar
Hvordan er det å dra med seg GS 300 på reise utenlands, ikke bestandig det er like ok å drasse på et stativ, fungerer kameraet ok uten stativ? Eventuelt finnes det stativer spesielt egnet for reise?

7545085[/snapback]

GS 300 fungerer vel så bra som andre kameraer på reise. Du må ikke ha stativ. Det er bare kjekt å ha hvis du skal filme noe mer enn 5 min. så du ikke får krampe i armen. Du kan også komme høyere opp med stativ og du får holdt kameraet rolig og med mer behagelig stilling for deg selv. De stativene som er nevnt her er helt greie å ta med seg på reise. Følger med bag også. Eller du kan ta med en monopod (Enkel teleskopstang til å feste kameraet på). Så er det batterier og lading av disse som bør planlegges. God tur. :)

Lenke til kommentar

GS 300 fungerer vel så bra som andre kameraer på reise. Du må ikke ha stativ. Det er bare kjekt å ha hvis du skal filme noe mer enn 5 min. så du ikke får krampe i armen. Du kan også komme høyere opp med stativ og du får holdt kameraet rolig og med mer behagelig stilling for deg selv. De stativene som er nevnt her er helt greie å ta med seg på reise. Følger med bag også. Eller du kan ta med en monopod (Enkel teleskopstang til å feste kameraet på). Så er det batterier og lading av disse som bør planlegges. God tur.  :)

7549626[/snapback]

Takk for det 2Olav! :)

Tanken er å bruke kameraet blant annet til filmsnutter fra Thailand, til en reiseguide som lanseres over nyttår, http://www.thailandguiden.no .

Lenke til kommentar

Hei. Det første du burde tenke på er ekstra batteri. Kjedelig å gå tom for strøm. Går også an å bygge seg en skikkelig batteripakke selv. Må da ha den i lomma med kabel opp til kamera. Jeg lagde meg en på 7500mAh som funker kjempebra.

7471960[/snapback]

 

Kan du forklare nærmere hvordan du gjorde dette?

Eller evt bilder....

 

Det høres spennende ut, selv om jeg neppe trenger SÅ mange mAh.

Lenke til kommentar

Hei. Det første du burde tenke på er ekstra batteri. Kjedelig å gå tom for strøm. Går også an å bygge seg en skikkelig batteripakke selv. Må da ha den i lomma med kabel opp til kamera. Jeg lagde meg en på 7500mAh som funker kjempebra.

7471960[/snapback]

 

Kan du forklare nærmere hvordan du gjorde dette?

Eller evt bilder....

 

Det høres spennende ut, selv om jeg neppe trenger SÅ mange mAh.

7555571[/snapback]

Jeg kom over en smart batterilader på biltema.no. Søk på artikkel 38-242. Den lader batteripakker, og den kan også kobles i 12-volts uttak i bil eller solcelle. Ikke sikkert du må ha denne. Kan sikkert også bruke laderen til kameraet ditt. Laderen har også en kontakt til å lade sånne batteripakker til radiostyrte biler. Denne kontakten har jeg holdt meg til da jeg bygde batteripakken da den ikke kan feilpolariseres. Fikk tak i sett med hann og hunnkontakter på en hobbyforretning der de selger elektroniske byggesett ol. Kjøpte så oppladbare AA-batterier. 3 x 6stk.(m.a.o. 7,2V) Filte litt i begge ender på batteriene og loddet 6 og 6 i serie. Kjøpte så en apparatboks som jeg tok batteripakken inni, og en batteriledning til denne. Boret så et hull i apparatboksen til ledninge, laget en knute på innsiden slik at loddingene inni ikke blir belastet. Loddet så på kontakt, klippet over kameraets direktestrømledning på midten, loddet på kontakter på disse. Kunne nå bruke alt om hverandre som før uten å ha ødelagt noe av orginalutstyret til kameraet.(Kun en kontaktskjøt). Håper duforsto noe av dette. Ikke så lett å forklare. :)

Lenke til kommentar
Jo, jeg forsto det der.

Knallpatent spør du meg! Bra!

 

Send inn bilder av hele batteriboksen hvis du har noen. Der hadde vært gøy å se hvordan hele sulamitten ser ut.

7562805[/snapback]

Tok et bile av herligheten. Har hatt utrolig god bruk for den. Slipper å være redd for å gå tom for strømpost-108536-1166963218_thumb.jpg Tok også med resten av kabelen som jeg klipte av, og som enkelt kan kobles sammen igjen. Dette kan nok gjøres på alle kameratyper kombinert med laderen fra Biltema. Denne som har en batterietterligning kan nok lades med orginalladeren.

Den får greit plass i framlomma eller innerlomma og føles ikke i veien.

Ca kostnad:

6 stk oppladbare AA-batterier ca 200,- x3i mitt tilfelle

2 stk sett med kontakter ca 40,-

1 stk apparatboks ca 50,-

1 stk spiralledning ca 70,-

 

Ellers minner på at det er ekstremt viktig å koble dette riktig, noe jeg ikke vil påta meg noe ansvar for. Alt dette er på egen risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...