Gå til innhold

Canon S45 førsteinntrykk!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå har jeg endelig fått Canon S45!

 

Må si jeg ble litt overrasket over dets størrelse, det er jo ikke større enn at det går i lomma da, men det er større enn jeg trodde... og det veier en hel del!

 

Selve kamerahuset virker enkelt nok, ikke spesielt imponert over dekselet som skyves foran linsa når kameraet er avslått, dette virker litt svakt.

 

Selve kameraet ligger godt i hånden (mye pga. vekten og størrelsen), lcd displayet er stort og har god oppløsning, zoomen er lett å komme til, og det hele ser og føles riktig så tiltalende.

 

Instruksjonsboka er på dansk, men det er jo ingen sak og det er jo ikke så mye som kreves for å kjøre kameraet i gang.

 

Jeg bestilte et CF kort på 256 Mb med kameraet, og det angrer jeg ikke på. 4 Mpix bilder tar mer plass enn 2 Mpix...

 

Har hovedsakelig testet auto innstillinger, og bildene blir svært gode! Lite billedstøy, og rikitig eksponering både inne og ute. Panoramafunksjonen (den som gjør det mulig å ta bilder etter hverandre mens forrige fortsatt vises på siden av bildet du komponerer) er kjekk, men resultatet blir ikke all verden, kanskje er det jeg som gjør feil...?

 

Testet også det medfølgende PhotoStich programmet, og heller ikke det ble noen videre suksess. Må nok øve meg litt tror jeg.

 

Makroegenskapene imponerte ikke, nærmeste avstand med tele innstilling er 10 cm, du får jo tak i kameraer som klarer seg på 3 cm.... men det beyr lite for meg.

 

Jeg ønsket meg hovedsakelig et kamera å putte i lommen, som jeg lett kan ta med meg uansett hvor jeg måtte dra uten å føle det som et ork å ta med kameraet, og som gir gode bilder som kan forstørres opp til a3 uten å forringe kvaliteten merkbart. Det har jeg fått i dette kameraet så lant, får håpe det forsetter å imponere meg!!

 

Videofunksjonen er grei nok, hadde ingen forhåpninger, filmen gir lyd også, og kameraet kan ta opp inntil 3 minutter i en og samme film (avhenger vel litt av CF kortets størrelse også vil jeg tro). Filmen lagres i AVI format og kan kjøres fra mediaplayer i windows. Oppløsning er på 320*240 med 15 fps. Dette kunne jo med fordel blitt doblet, men dette er jo ikke noe filmkamera, så jeg ser ikke på dette som annet enn en morsom liten ting å leke seg litt med..

 

Ettersom jeg som amatør utvikler meg, er det en rekke muligheter til å sette ting som blenderåpning og lukkertid manuelt (tror jeg iallfall), i tillegg til hvitbalanse og det andre "vanlige"..

 

 

Er det andre som har erfaringer med kameraet, tips til hvordan panoramabildene skal bli bedre etc. så fortell!!

 

mvh

 

Jonia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har selv bestilt S45 fra MPX. Har ikke fått det ennå fordi de ikke har Compact Flash kortet på lager, og det ser ut til at ankomstdatoen for kortet stadig blir forskjøvet. Vurderer å annulere handelen og bestille fra andre dersom det drøyer mer nå. Hvor fikk du ditt fra?

 

Har forresten bestemt meg for S45 nøyaktig av samme grunn som du.

 

Hugo Matre

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg kjøpte kameraet gjennom Telehuset Alnabru i Oslo.

 

Ellers kan jeg bekrefte nå at det er mulig å stille blenderåpning og lukkertid selv ved å velge M på "velgerhjulet" på kameraet. Da er alle innstillinger manuelle, hvis du ønsker at blenderåpningen skal være bestemt av kameraet, men ønsker å stille inn egen lukkertid, velger du "Tv", og motsatt "Av". Her kan du altså stille blenderåpningen selv, mens kameraet tar seg av lukkertid.

 

Det finnes en drøss andre innstillinger også, har ikke satt meg inn i dem enda.

 

Prøvde kameraet i mørket i går kveld. Kameraet overrasket meg med god bildekvalitet også her. Sammenlignet et Canon Pro 70 kamera med ekstern blitz med Canon S45. Og ved å kjøre opp blitzstyrken litt ekstra, ble faktisk S45 hakket bedre enn Pro 70 med ekstern blitz!! Det er jo ikke så værst. Dessuten ble fargegjengivelsen varmere og mer riktig i forhold til Pro 70. Nå skal det jo sies at Pro 70 er et gammelt kamera (2 Mpix) og ikke skal forventes å hamle opp med S45, men ekstern blitz hjelper jo ganske mye da!

 

Tok et landskapsbilde over byen på kvelden også, benyttet nightshot modusen. Dette krever at kameraet holdes helt stille, hvilket jeg ikke klarte.. resultatet var et ubrukelig bilde fullstendig uten skarphet. Jeg prøvde på nytt med å støtte kameraet på et fast underlag. Resultatet ble det beste jeg har sett av nattebilder. Har prøvd det samme med et APS kamera jeg har liggende, og fikk svart resultat kun med antydninger til lys fra husene... Dette var overraskende da jeg trodde digitalkameraer ville gi mye støy i bildet ved lite lys.... Det skal dog sies at det i praksis er umulig å holde kameraet stille nok til å få et godt resultat, det er derfor nødvendig med noe å støtte det mot.

 

Prøvde å ta personbilder inne ved dårlig belysning på auto innstillinger, dette ble svært varierende kvalitetsmessig.. merker at blitzen er innebygget her og ikke ekstern som på pro 70....

 

Videofunksjonen fungerer ikke i det hele tatt ved dårlig belysning!! Ble elendig! Men igjen, hva kan man forvente...?

 

P.S: Batterilevetiden er jo et kapittel for seg hva angår digitalkameraer, og Canon er intet unntak er jeg redd.. etter noen timers lek med kameraet (hadde ladet batteriet opp fullstendig først) med lcd displayet på, var batteriet flatt.... sånn er det bare.. Tok høyde for dette og bestilte meg et ekstra batteri. Da skulle kapasiteten rekke for en uke i syden også...

 

På mitt CF kort (256 Mb) kan jeg lagre ca. 250 bilder (høyeste oppløsning (2200*1800 sånn cirka...)før kortet er fullt, med redusert kvalitet (1600*1200) kan jeg lagre 500-600 bilder, på laveste oppløsning (640*480) kan jeg lagre over 1300 bilder, men denne oppløsningen er i minste laget....

 

Vel, det var det jeg hadde så langt. Kommer tilbake med mer etterhvert.

 

Skal legge en kort beskrivelse i produktguiden også.

 

mvh

 

Jonia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...