Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD/reboot når Nvidia CPL åpnes i SLI modus


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et underlig problem.

 

System:

Epox EP-9NPA+ SLI

2 x 512 GEIL

2 x 512 Crucial

AMD 64 3200+

2 x GF 6600 GT

Bøtte med harddisker.

 

Etter reinstallasjon av Windows/grafikk drivere, så fungerer alt optimalt.

TVut fungerer som en kule, og ingen problemer. Når jeg aktiverer SLI via Nvidia Control Panel, fungerer det også som en kule, helt til jeg ønsker å gå tilbake til "Standard" enkel gpu/multiscreen oppsett.

 

Når jeg åpner Nvidia Control Panel, så enten bare booter maskinen, ellers blåskjermer den.

 

Når den BSOD'er så er det Nvidia drivere som tryner. Har forsøkt å oppgradere bios, fjerne samtlige Nvidia drivere (chipsett/grafikk), reinstallere hele windows med reformatering av disk, uten hell.

 

For at jeg skal få maskinen opp igjen i enkel GPU oppsett, må jeg manuelt avinstallere driverene, og i noen tilfeller benytte DriverCleaner Pro for å fjerne siste restene, før det følger 14 reboots for å få på plass igjen driverene.

 

Når de er på plass igjen, funker alt som en kule helt til SLI blir aktivert, og loopen er aktivert på nytt....

 

Noen ideer?

 

Edit:

 

Forsøkte å endre til "gammel" utgave av skjermegenskapene, slik det var før Nvidia Control Panel kom, og maskinen gikk rett i BSOD.

 

Det er nv4_mini.sys som forårsaker BSOD.

 

Mvh

Stoffen

Endret av Stoffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hum...

 

Kan du enten :

1. Ta et bilde av feilmeldingen ?

eller

2. Skrive den ned, og føre den opp igjen her i sin helhet. (HVERTFALL STOP koden, og alt av data der som er driver relatert).

 

Mvh,

Beej80

7461977[/snapback]

 

Her er stop feilmeldingen:

STOP: 0x0000008e ( 0xc0000005, 0xb93b3b3e, 0xa62f4684, 0x00000000)

nv4_mini.sys - Address b93b3b3e base at b932e000, datestamp 453bddb2

 

Setter pris på all hjelp :)

 

Det som er litt spesielt er at maskinen fungerer ypperlig i begge modusene. Kun når NVCPL åpnes det går åt skogen..

 

-Stoffen

Endret av Stoffen
Lenke til kommentar

Hei,

 

etter en liten tur på google, så fant jeg følgende side :

http://aumha.org/win5/kbestop.htm

 

Langt nede på den står dette :

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

(Click to consult the online MSDN article.)

A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compatibility issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade).

 

    * “STOP 0x0000008e” Error Message During Windows XP Setup {KB 315335} Win XP

    * Games: “Stop” Error Message That References Nv4_disp.dll {KB 325730} Flight Simulator, other games (wth Nvidia-based video adapter)

    * Your Computer Stops Responding When You Use the Highlighter Feature & the Font Color Feature {KB 829578} Win XP

 

Det er en link der som går til MS sine sider, men den artikkelen som låg der er ikke der lenger.

 

Hva denne hardware konflikten kan være er ikke helt lett å si.

Men vi får prøve det letteste først.

 

Har du den nyeste versjonen av firmwaren til BIOS'en din ?

Kan du sjekke dette ? Og hvis ikke flashe BIOS'en ?

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei,

 

etter en liten tur på google, så fant jeg følgende side :

http://aumha.org/win5/kbestop.htm

 

Langt nede på den står dette :

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

(Click to consult the online MSDN article.)

A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compatibility issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade).

 

    * “STOP 0x0000008e” Error Message During Windows XP Setup {KB 315335} Win XP

    * Games: “Stop” Error Message That References Nv4_disp.dll {KB 325730} Flight Simulator, other games (wth Nvidia-based video adapter)

    * Your Computer Stops Responding When You Use the Highlighter Feature & the Font Color Feature {KB 829578} Win XP

 

Det er en link der som går til MS sine sider, men den artikkelen som låg der er ikke der lenger.

 

Hva denne hardware konflikten kan være er ikke helt lett å si.

Men vi får prøve det letteste først.

 

Har du den nyeste versjonen av firmwaren til BIOS'en din ?

Kan du sjekke dette ? Og hvis ikke flashe BIOS'en ?

 

Mvh,

Beej80

7464169[/snapback]

 

 

Sitter å leser på den siden selv, og mygler over at microsoft ikke har artikkelen tilgjengelig.

 

Bios oppgraderte jeg i går til siste versjon. Før og etter ble bios resatt, og kjører nå i failsafe defaults, med noen endringer for å få alle diskene på stell etc.

 

Ingenting gjort med cpu, minne, fsb, pci-ex, eller HT innstillinger.

 

-Stoffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...