Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp server til CS


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har tenkt å bygge en server av en gammel pc. Den har en AMD Athlon 2500+ og 1gig ram. Alle i CS klanen min skal spleise på en 36,7 gig 10 000 rpm harddisk, og linja pc'n står på er 6/6mbit fra Lyse. PC'n skal KUN brukes til å sette opp en CS server som vi skal bruke når vi spiller PCW i CS. PC'n står ikke på om natten, og den står heller ikke på når vi er på skolen.

 

Det vi da lurer på er;

Hva er det vi bør oppgradere? (Maks 2500,-).

Noen andre deler vi bør kjøpe? (evt vifter etc.)

Hvilket opperativsystem bør vi bruke?

Holder det med en 6/6mbit's fiber linje fra Lyse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og en kompis har tenkt å bygge en server av en gammel pc. Den har en AMD Athlon 2500+ og 1gig ram. Alle i CS klanen min skal spleise på en 36,7 gig 10 000 rpm harddisk, og linja pc'n står på er 6/6mbit fra Lyse. PC'n skal KUN brukes til å sette opp en CS server som vi skal bruke når vi spiller PCW i CS. PC'n står ikke på om natten, og den står heller ikke på når vi er på skolen.

 

Det vi da lurer på er;

Hva er det vi bør oppgradere? (Maks 2500,-).

Noen andre deler vi bør kjøpe? (evt vifter etc.)

Hvilket opperativsystem bør vi bruke?

Holder det med en 6/6mbit's fiber linje fra Lyse?

7456584[/snapback]

 

Har satt opp servere for lokalklanen min selv..

Hadde 2003 en stund, men nå går det i ubuntu som jeg tror vil være mere stabilt enn 2003 som var på bærtur hver 6. time.

Slik jeg tenker er det helt unødvendig med en 10000 rpm disk. Ville heller prioritert god RAM enn hd. Socket A du kjører? Jeg kjører samme socketA med 512MB, 2,1 Ghz med Ubuntu server. Oppsettet av 1.6 i ubuntu er lekende lett i forhold til det man skulle tro. Siste guiden jeg prøvde var en her..

Godt mulig det er bedre guider å ta ifra siden jeg er midt oppi det jeg også.

 

Å få til autoshutdown og auto alarm boot elns. må selvsagt hk støtte om dere trenger dette. Det er enklere om den er på døgnet rundt. SSH tilkobling er også greit for administrering :)

 

...men strengt tatt! Lær deg å søke på forumet etter slike tråder så du slipper å lage den samme hundrede tråden om oppsett av cs server. Følte meg passe dum som lot meg friste til å svarte også nå...

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Jeg og en kompis har tenkt å bygge en server av en gammel pc. Den har en AMD Athlon 2500+ og 1gig ram. Alle i CS klanen min skal spleise på en 36,7 gig 10 000 rpm harddisk, og linja pc'n står på er 6/6mbit fra Lyse. PC'n skal KUN brukes til å sette opp en CS server som vi skal bruke når vi spiller PCW i CS. PC'n står ikke på om natten, og den står heller ikke på når vi er på skolen.

 

Det vi da lurer på er;

Hva er det vi bør oppgradere? (Maks 2500,-).

Noen andre deler vi bør kjøpe? (evt vifter etc.)

Hvilket opperativsystem bør vi bruke?

Holder det med en 6/6mbit's fiber linje fra Lyse?

7456584[/snapback]

 

Tja, ser vel forsåvidt greit ut for en enkelt server ut i fra det du oppgir. Vet ikke helt med linja, men kan ikke tenke meg at en 6mbit blir makset av en CS-server. Spørs vel hvor mange som spiller samtidig. Men er ikke veldig kjent med CS(og spill generelt), så ikke ta det jeg sier for gitt. ;)

 

Ellers er gode vifter kjekt i servere. Det er viktig med god kjøling.

 

Operativsystem: Jeg anbefaler Fedora Core. Det brukes på begge datapartyarrangementene jeg er med på, dvs, til ting som CS-server. I grunn veldig greit for nybegynnere også, og gratis. http://fedora.redhat.com.

 

Ellers vet jeg ikke helt om noe spesielt du trenger å ha. Så lenge maskina funker og er stabil er det vel ikke egentlig noe annet du trenger.

 

En 6Mbit SHDSL kan jeg bare drømme om her jeg bor :p... Tror det duger for 10-14 stk kanskje. Min 0,5Mbit linje ut tok jo 6-7 stk med 20-25 ms når vi spillte hos en kamerat noen km unna :) Likevel varierte dette veldig.

7456885[/snapback]

 

Hehe, SHDSL 6mbit hadde sikkert vært digg, men er nok fiber-6mbit det er snakk om her. :)

 

Enig i at det bør holde.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar
Jeg og en kompis har tenkt å bygge en server av en gammel pc. Den har en AMD Athlon 2500+ og 1gig ram. Alle i CS klanen min skal spleise på en 36,7 gig 10 000 rpm harddisk, og linja pc'n står på er 6/6mbit fra Lyse. PC'n skal KUN brukes til å sette opp en CS server som vi skal bruke når vi spiller PCW i CS. PC'n står ikke på om natten, og den står heller ikke på når vi er på skolen.

 

Det vi da lurer på er;

Hva er det vi bør oppgradere? (Maks 2500,-).

Noen andre deler vi bør kjøpe? (evt vifter etc.)

Hvilket opperativsystem bør vi bruke?

Holder det med en 6/6mbit's fiber linje fra Lyse?

7456584[/snapback]

 

Tja, ser vel forsåvidt greit ut for en enkelt server ut i fra det du oppgir. Vet ikke helt med linja, men kan ikke tenke meg at en 6mbit blir makset av en CS-server. Spørs vel hvor mange som spiller samtidig. Men er ikke veldig kjent med CS(og spill generelt), så ikke ta det jeg sier for gitt. ;)

 

Ellers er gode vifter kjekt i servere. Det er viktig med god kjøling.

 

Operativsystem: Jeg anbefaler Fedora Core. Det brukes på begge datapartyarrangementene jeg er med på, dvs, til ting som CS-server. I grunn veldig greit for nybegynnere også, og gratis. http://fedora.redhat.com.

 

Ellers vet jeg ikke helt om noe spesielt du trenger å ha. Så lenge maskina funker og er stabil er det vel ikke egentlig noe annet du trenger.

 

En 6Mbit SHDSL kan jeg bare drømme om her jeg bor :p... Tror det duger for 10-14 stk kanskje. Min 0,5Mbit linje ut tok jo 6-7 stk med 20-25 ms når vi spillte hos en kamerat noen km unna :) Likevel varierte dette veldig.

7456885[/snapback]

 

Hehe, SHDSL 6mbit hadde sikkert vært digg, men er nok fiber-6mbit det er snakk om her. :)

 

Enig i at det bør holde.

7460083[/snapback]

 

 

Med tanke på inux OS er det vel forsåvidt det samme hvilket du bruker. Ubuntu er det enkleste, med GUI som du forstår fort, og enkel installasjon av diverse programvare. Om du har vært borti andre liunx distribusjoner så kan du selvsagt bruke disse. Hele installasjonen består av enkle terminal kommandoer, og en basic server er oppe og går greit, så noe GUI er egentlig ikke nødvendig, men for nybegynnere (som meg.. :p) går ting litt lettere enkelte steder. Etter installasjonen, og configs kan du likegodt uninstallere GUIet. Ubuntu server kommer uten GUI, men jeg installerte ved siden etterpå. Det som er viktig er drivere som skal kunne få fps'n din på et bra nivå og dermed god ping! Vær obs på dette ved uinstallasjonen av GUI som kanskje kan påvirke drivere. Og som tidligere nevnt: Du kan kontrollerer alt igjennom et terminal vindu via SSH til serveren - spesielt under installasjonen. Det første du gjør er å installere SSH etter serveren så du gjøre alt via en annen maskin... :)

 

6Mbit er 6Mbit uansett om det er elektronikk eller fiber som er koblet til serveren. Det blir ikke raskere av det. Om det nytter med med fiber hele veien til serveren tviler jeg på, med mindre det er et godt stykke med ethernet kabel du bruker... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...