Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ha Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner egentlig ikke helt hva du lurer på. Er det om du skal gå over til GNU/Linux eller er det et valg mellom Ubuntu og de andre noen hundre linuxdistroer?

Det er vel nettopp det fine ved det , at du har valget. Ingen har vel instruert deg til å velge Ubuntu, eller noen annen distro.

Lenke til kommentar

Du vil ha grunner til á bytte til Ubuntu.

Vel, hvorfor lastet du ned DVD'n? Mener ikke å være spydig eller no nå, jeg bare tenker at du sikkert har hatt en/flere grunn(er) siden du lastet ned DVD'n.

 

Jeg prøver å huske hvorfor jeg bytta til linux.

Mine grunner var:

- GRATIS, både os'et (ubuntu) og alle programmer som følger med og (de fleste) du kan installere etterpå er GRATIS. Og ikke type shareware_test_versjon_som_bare_krasjer, men gode, stabile programmer gratis.

- Ingen virus, spyware, etc. Joa, det finnes virus til linux baserte OS, med de er proof-of-consept virus som kun eksisterer i laben.

- Læring. Det er kult å lære nye ting, syns jeg ihvertfall. Jeg fant ut at å lære meg et annet os kanskje var fornuftig, lærerikt og arti, og det var det jaggu :)

 

Husk, et dual-boot oppsett gjør overgangen lettere.

Lenke til kommentar

Det beste argumentet uten sammenligning er GPL lisensen og at de aller fleste programmene som du har tilgjengelig i pakkesystemet har en GPL lignende lisens.

 

Om du ikke bytter til Ubuntu, så ihverfall ta en titt på denne tråden.

 

Brukervennlighet og slikt utgjør forskjellen mellom ulike linux distribusjoner, men ikke Windows - Linux. Der er det særlig lisensen som er forskjellen.

 

Edit: Og selvsagt alle de windows relaterte problemene du slipper med adware, spyware, virus, blåskjermer, driverinkompatibiliter, m.m.

 

Så er jo faktisk linux mer effektiv enn windows til å håndtere cpu og minneinstruksjoner. Bare se windows native superPI vs linux native superPI resultater. Ofte så mye som 20% forbedring på samme system :) - Så raskere maskin på samme hardware.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...