Gå til innhold

Kabinett prosjekt: Blue Bawkz! aka. <Unknown>


Anbefalte innlegg

Prosjekt <Unknown>

EDIT: Navn skiftet til: Blue Bawkz

21.1.07

 

Bestemt meg for å prøve ut en Idè jeg har tenkt en del på i det siste til et kabinett. Ikke no stort prosjekt jeg har tenkt å bruke masse penger på, men om resultatet blir bra blir kansje videre modding gjort.

 

 

post-91730-1165527029_thumb.jpg

Tusen takk til Karlsen91 som lagde logo :D

 

Har tenkt til å bygge kabinettet i 6-10mm brede finèr-/hobby-plater.

Skal bruke noen metall rammer fra gamle kabinetter til HD, Cd-rom og HK.

Kabinettet skal males og evt. logo skal lakkes på.

Plexiglass er en mulighet, men det får komme senere.

 

Sketchup bildet av kabinettet:

post-91730-1165527255.jpg

Lenge: 40

Bredde: 40

Høyde: 30

 

 

Kom gjerne med forslag til hva jeg kan gjøre anderledes, eller bare en kommentar :)

Kommentar tråd HER!

Endret av Icyfice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update!

Her er en liten update av noe jeg har gjort mens jeg venter på finèr platene jeg skal bruke.

 

 

Som sagt skal jeg bruke noen metall rammer o.l fra et gammelt kabinett. Grunnen til dette er at jeg håper pc delene vil ligge roligere og trygger i kabinettet.

 

(Må på forrhånd beklage den dårlige bildekvaliteten. Digital kameraet er borte så har bare mobilen til hjelp) :hrm:

Bilde av kabinettet uten sideplater (opp ned :p):

post-91730-1165585100_thumb.jpg

(Platen i kabinettet er platen til hovedkortet)

 

Jeg skal bruke HK plata du kan se på bildet. Første skritt var å få den ut, noe som var letter sagt enn gjort. Den var festet med popp-nagler (eller hva det nå heter) i alle kanter, noe som var litt tricky å få opp.

Etter en stund med grubling, endte det med en liten slegge og et hogg-jern beregnet på treverk :whistle:

 

vell vell, jeg fikk til slutt hamret av naglene, og var egentlig veldig forberedt på å ta ut hele greia. MEN, plata lå mellom en litt for stor kant hvor CD-rom-/Hard disk-"rammer" var festet, og feste-kantene til sidedøren. Jeg fikk ikke plata ut på noen tenklig måte, så det endte med tang og raping/bøying av festet til sidedøra.

Plata kom til slutt ut uten for store skader.

 

Et bilde av kabinettet og HK plata etter operasjonen:

post-91730-1165585828_thumb.jpg post-91730-1165586391_thumb.jpg

 

Neste skritt var å får ut ramma til HK kontakter og PCI/AGP kort. Den ene siden var litt bøyd etter strevet på å få ut plata til hovedkortet, men jeg klarte å rette opp det verste:

post-91730-1165586636_thumb.jpg

Vurderer å lakke i en anne farge, ettersom kabinettet skal males.

 

Nå gjenstod det bare holdere til CD-rom og Hard Disk. Ulikt hovedkort plata kom disse ut fort og greit, uten problemer:

post-91730-1165586840_thumb.jpg

 

I front dekselet på kabinettet var det selfølgelig LED's og og brytere, samt ledninger til HK. Tok alt som var der, samt en frontkontakt med 2xUSB og mic/lyd utgang. Skal skifte ut start/reset knappene med noe litt mer fancy, men det får komme senere.

 

På fronkontakten var det bare ledning på USB kontaktene, så det mangler ledninger til mic/lyd utgangen. Noen som vet hva en slik ledning heter, eller hvor en kan få tak i det?

Kontakten hadde 9 pins. De stod ca. slik:

: : : . :

(får ikke et klart bilde med mobil kamera ;) )

 

 

Platene kommer i kveld, så får se om jeg muligens for skjært til noe av det. Muligens en liten update senere i kveld.

Kommentar tråd HER!

Lenke til kommentar

Mini UPDATE

 

Jeg har endelig fått tak i platene jeg skal bruke. Skal bruke 6mm og 9mm brede plater. Front-, bak-, bunn- og topp platene skal være 9mm brede. Altså vil side platene være 6 mm brede.

 

Skal lage spor i front og bak plate. Sporene skal freses ut ca 1cm inne på plata, og vil være 6mm brede så sideplatene passer. De skal limes og spikres fast i sporene. Bunn platen skal festes med lister innenfor front/bak- og sideplatene.

(sorry hvis jeg forklarte litt dårlig)

 

Når det gjelder åpne/lukke dør på kabinettet vurderer jeg å feste henglser på toppplaten. Hva tror dere om det? Er det en mulighet?

kommer litt ann på hvor lett det blir å bygge fra oven men... får jo et bedre syn på hvordan ting blir når "kassa" er satt sammen.

 

Så all-in-all er planene klare når det gjelder "kassa". Skal prøve å få skjært ut platene og satt de sammen i løpet av de nermeste dagene.

 

Kommentar tråd HER!

Lenke til kommentar

UPDATE!

Lenge siden siste update nå... Har jobbet mye med prosjektet mitt de siste dagene, så er vel på tide med en litt mer omfattende update. Synes jeg endelig har kommet godt igang med byggingen.

 

Jeg har siden sist:

- skjært ut en ramme fra det gamle kabinettet til strømforsyning.

- skjært til finèr-platene

- freset inn spor, og satt de sammen til "kassa" på kabinettet.

- beskjært plata til hovedkortet betydelig og satt på lister på undersiden.

- skjært ut hull på bakplata til hovedkort ramme og strømforsyning ramme, og skjært ut hull til CD-rom på front plata.

 

(Tenkte jeg skulle legge ut en del bilder nå, men kvaliteten er hinsides dårlig! har bare mobil så...) :hrm:

 

Som sagt har jeg skjært til en "ramme" jeg skal feste strømforsyningen i. Den er fra det gamle kabinettet. Etter noen rpm's med dremelen og et par slag på naglene med hogjernet fikk jeg den løs. :!: :dremel:

Ramma til strømforsyningen:

post-91730-1166131995_thumb.jpg

Bildet er tatt like etter jeg kuttet den av, så den er skjev. Jobbet en god del mer med den etterpå. Den skal lakkes i samme farge som kabinettet.

 

 

Jeg brukte mesteparten av mandagen og tirsdagen på å skjære og sette sammen finèr-platene. Jeg glemte å ta bilder under byggingen men... :whistle:

(se forrige "mini update" for mer informasjon om platene)

Boksen satt sammen:

post-91730-1166132012_thumb.jpg

Alt sitter løst, slik at jeg lett kan ta de fra hverandre. Skal jo skjære hull og male hele greia senere. I topp-plata har jeg satt lister i kantene slik at lokket passer perfekt. Har tenkt å hengsle den og bruke den som dør til kabinettet.

 

 

Har jobbet mye med platen til hovedkortet. Som du ser på bildet under er den altfor stor.:

post-91730-1166132036_thumb.jpg

 

Jeg har kuttet av en god del. Istedet for dremel brukte jeg en nibbler. (Det var tross alt 30-35cmx2 ++ metall å kutte.) Grovarbeidet gikk fort med nibbleren, og dremmelen tok det siste som var igjen.

Plata etter beskjøring:

post-91730-1166132108_thumb.jpg

Den er ca. like stor som hovedkortet. (bildet er tatt i samme stilling/vinkel som bildet over)

 

Undersiden av plata:

post-91730-1166132133_thumb.jpg

 

 

Har også skjært ut hull i bakplata, til div. rammer:

post-91730-1166132200_thumb.jpg

Mangler en del pussing så rammene skal passe perfekt. Mangler bare et hull til 120mm vifta som skal sitter der.

I front plata har jeg skjært ut hull til CD-rom, og mangler et hull til en 80mm vifte.

 

Et bilde av hvordan ting blir innvendig:

post-91730-1166132167_thumb.jpg

Blir vel en del forandringer der...

 

 

Planene fremover blir nok å skjære/pusse ferdig front- og bak-plate, før jeg lager et lite front-panel hvor jeg skal feste LED's og brytere. Skal forhåpentligvis til byen snart, så skal på Biltema eller Clas Olsen og kjøpe noen artige brytere til frontpanelet :!:

 

SPØRSMÅL!

- Noen som vet hvordan jeg kan lage noen helt enkle viftegriller? trenger en 120mm og en 80m

- Hva tror dere om farge på kabinettet?

Skal male hele kabinettet i en farge (med evt. logo) og lakke metall rammene som synes på utsiden i samme farge som kabinettet.

MENINGER?! :hmm:

 

BTW! har du et forslag til navn på kobinettet så kom med det! :!:

 

På forhånd takk! :)

 

vell vell, det var det for denne gang. Kommer vel en ny update når jeg er ferdig med å skjære til platene

 

Kommentar tråd finner du HER!

Endret av Icyfice
Lenke til kommentar

Mini-Update!

Jaja, nok en "Mini-Update" :!: I dag dro jeg innom biltema før julehandelen for å kjøpe no stuff til kabinettet. For det meste saker og ting jeg skal bruke på front panelet.

 

Som vanlig er bildene utrolig dårlige. Prøvde å legge noen hvite ark under, men hadde ingen lamper så vel, funka dårlig :!:

 

Jeg har kjøpte:

-Lakk og maling

-Brytere

-LED's/kontrollamper

-El-tape :D

post-91730-1166313702_thumb.jpg

Lite bilder over samtlige varer :w00t:

 

Lakk og Maling

Jeg kjøpte hobbylakk på Biltema og 0.5 Jotun tre-maling av samme farge hos farvehandelen. Fargen er mørkeblå, og heter så mye som Blue ral 5010. Siden ingen forslag til farge på kabinettet fant veien inn i kommentartråden min gikk jeg for den. Tenkte lenge på svart, men svarte kabinett er etter min mening litt oppbrukt alikevel. :tease:

post-91730-1166313778_thumb.jpg

 

Lite bilde av fargen:

post-91730-1166310894_thumb.jpg

 

Brytere:

Jeg tenkte lenge på å bruke vippeknapper over det hele, men siden de står veldig utover tenkte jeg noen litt kortere brytere ville bli bedre.

post-91730-1166313740_thumb.jpg

Den røde knappen i midten og vippeknappen til venstre var de eneste knappene som ga ett og ett "støt". (For og starte en PC skal det jo kun gis ett støt, ellers slår den seg jo av ;) ) Alle de andre knappene var ON/OFF, så de var ikke aktuelle som start/reset knapper. Vippeknappen skal være start knapp, og skal forkortes veldig. Den røde knappen skal være reset knapp.

Bryteren til høyre har jeg 4 stykker av. De skal jeg bruke på viftene og til et neon-lys. Mest for showoff antagelig men :tease:

 

 

LED's/kontrollamper

Som sagt tidligere tok jeg LED's, ledninger og brytere fra det gamle kabinettet. Jeg hadde jo tenkt å bruke LEDene fra det gamle kabinettet, men så så jeg noen LED's på biltema med en liten plastik kant runt. De vil bli mye letter og feste. Jeg kjøpte en rød til Power, og en grønn til HDD.

post-91730-1166313570_thumb.jpg

 

 

Skal koble alle bryterne og LED'ene på kontaktene fra det gamle kabinettet.

Og til slutt men ikke minst:

post-91730-1166313764_thumb.jpg

TAPE! :w00t:

 

Skal gjøre meg ferdig med platene til kabinettet i morge, og kansje lakke litt. Vi får se. =)

Det var alt for denne gang.

Prekast! :ph34r:

Kommentarpost finner du HER!

Endret av Icyfice
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

UPDATE

Nytt navn på kabinettet!: Blue Bawkz

Vell, har ikke jobbet på kabinettet siden juletider. Tok en pause like før juleferien, og har ikke helt klart å begynne ordentlig igjen etter det...

 

Har jobbet litt innimellom, så her kommer det jeg har gjort siden sist. Skal prøve å gjøre meg ferdig så fort som mulig, men er ikke sikker når jeg får meg selv til å gjøre det ;) SKAL bli ferdig til slutt, forhåpentligvis før TG07.

 

Har skjært til en liten plate jeg skal feste knapper/LED's i. Borret/skjærte ut hull til knappene:

post-91730-1169844806_thumb.jpg

 

 

Bilde av plata med knapper/LED's:

post-91730-1169844816_thumb.jpg

 

 

Baksiden av plata:

post-91730-1169844839_thumb.jpg

 

 

Bilde av plata festa på PC'en:

post-91730-1169846762_thumb.jpg

Kobla til Power ON/OFF og Reset knapp + LED's. Alt funka bra, men den ene LED'en lyste dårlig, så den skal byttes ut.

 

 

 

Skjærte ut hull i frontplata til plata med knapper/LED's:

post-91730-1169846782_thumb.jpg

 

 

 

Bilde av frontplata med kontakt/LED plata:

post-91730-1169846795_thumb.jpg

 

 

Har skjært ut hull til vifte på bakplata, og pusset de andre hullene.

post-91730-1169846830_thumb.jpg

 

 

 

Skal bruke netting som viftegrill. Skal lakke den blå, og stifte/lime den på fra innsiden av kabinettet.

post-91730-1169846848_thumb.jpg

(kansje litt vanskelig å se p.g.a det dårlige kamerae :hrm:)

 

Det var alt for denne gang. Får håpe jeg får gjort mer i nermeste fremtid, men jeg får ta det som det kommer :)

 

Kommentar tråd HER!

Endret av Icyfice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...