Gå til innhold

trenger en rask raid guide til abit HK !


SAMU3L

Anbefalte innlegg

heisann

imårra skal jeg og hente 2x 180gig WD 8mbcache i posten :smile:

Jeg har ett abit kr7a-raid hovedkort.

Det jeg skal gjøre imårra er og sette de i raid0. Så skal jeg sende alt fra 30giggen min til de som backup. 30giggen skal være master med OS.

Det jeg trenger og vite er:

hva skal jumperne stå som på 180giggene når jeg skal raide de i 0 ?

 

åssn mekker jeg raid0, via raid bios i oppstart eller i windows ?(må jeg formatere de først?)

 

etter jeg har fått alt "backa upp" på 180giggene, så skal jeg formatere 30giggen og installere win2k på nytt. åssn får jeg "frem" raid diskene da? bare og installere raid driverne, så er alt som det skal være?

 

håper på non bra svar ! trenger det asap

takk for hjelpa folkens !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge diskene skal stå som mastere med hver sin kabel på hver sin Raid- kontakt.

Når du installerer W2k, så spørres det etter raiddrivere automatisk når du trykker F6 under oppstarten.

Å vedlikeholde raidet ditt må du gjøre fra Windows, men vanligvis så følger det med et program for dette hvis du har et Raid hovedkort - og det har du jo.

Diskene må formatteres som vanlig.

Lenke til kommentar

Du må først lage et raid array, Det gjør du med å lese hva som står på skjermen din under oppstart av pc'en din(Kommer ann på hvilken raid kontoller du har promise/Highpoint)Du har abit og de pleier å bruke Highpoint. ctrl+h da er du i raid oppsettet. Etter at du har laget et raid array så må du formatere diskene som du gjør normalt, 2x180=360GIB i raid 0. BTW har du ikke bruker manualen til hovedkortet ditt, Det står bra forklart der hvordan du skal sette opp et raid array.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...