angry_norwegian Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jeg er på jakt etter en filserver som er meget skalerbar, siden vi per i dag trenger max 1TB i raid0, men dette vil på sikt øke betraktelig. Pga. utgiftsføring og mva-regnskap osv. er det ønskelig å kjøpe nytt. Jeg har satt opp dette forslaget til en filserver/nas. Kabinettet kan romme opptil 30 harddisker, og vil holde i all overskuelig fremtid. Foreløpig har jeg satt opp 5 disker, altså 1 TB i raid1, og en reservedisk. Det tenkte oppsettet kjøres med en billig skjermkort på PCI, mens raidkontrolleren støtter PCIx4, så den setter jeg i en tilsvarene port mtp. overføringshastighet. Vil dette ha noe å si, eller holder det med raidkontrollere som kjører på vanlig PCI eller PCIx? Hva er ditt synspunkt på dette oppsettet? Endret 11. desember 2006 av o-haavard
S.M. Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Hei, trodde raid0 på så mange disker uten backup var en fy-ting.P stemmer det ikke at hvis en disk ryker ,ryker all data. Bruker hardware raid 5 på jobb. med backup. Kjapt og sikkert..
VikinGz Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Hei, trodde raid0 på så mange disker uten backup var en fy-ting.Pstemmer det ikke at hvis en disk ryker ,ryker all data. Bruker hardware raid 5 på jobb. med backup. Kjapt og sikkert.. 7445318[/snapback] Vertfall på maxtor disker...
S.M. Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Hei, trodde raid0 på så mange disker uten backup var en fy-ting.Pstemmer det ikke at hvis en disk ryker ,ryker all data. Bruker hardware raid 5 på jobb. med backup. Kjapt og sikkert.. 7445318[/snapback] Vertfall på maxtor disker... 7445326[/snapback] hehe stemme det. kjøpte meg en 300 gb maxtor sata. Røyk etter noen uker, med 250 gb backup./bilder, diverse
Crewer Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Hei, Kan dette være noe for deg? http://www.nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=15253 http://www.nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=13133 http://www.nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=13137
angry_norwegian Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 Hei, trodde raid0 på så mange disker uten backup var en fy-ting.Pstemmer det ikke at hvis en disk ryker ,ryker all data. Bruker hardware raid 5 på jobb. med backup. Kjapt og sikkert.. 7445318[/snapback] Argh, jeg mente selvfølgelig raid1.
stigfjel Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Noen tanker om hva slags OS du skal kjøre på denne serveren?
angry_norwegian Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Egentlig ikke, anything goes. Teknikeren vår er kompetent på både Windows og Linux, så en av de blir det nok...
stigfjel Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Egentlig ikke, anything goes. Teknikeren vår er kompetent på både Windows og Linux, så en av de blir det nok... 7601185[/snapback] Hvis deres tekniker både er kompetent på Linux og Windows er det ingen grunn til å velge Windows som filserver. Bedriften jeg jobber i skal nå gå til innkjøp av en filserver, og operativsystemet som skal brukes er Solaris. Det er fordi Solaris har funksjonalitet som ikke finnes noe annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå