Gå til innhold

30D for avansert for en nybegynner ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av poenget er at jo større utskrift man tar jo lengre blir betraktningsavstanden, så hvis man lager et kjempe stort kopi. Gjør det ikke noe om det er litt grovkornet eller uskarpt når du betrakter bildet med nesa helt opp i motivet. Da ingen står med nesa helt opp i så store bilder. Kan samenlignes med oljemalerier de er ikke mer enn fargeklatter når man ser de på nært hold, men alikevel fine på avstand.

Lenke til kommentar
D200 har ingen 'grønn bølge' eller andre 'ferdigprogrammer' tilpasset spesielle fotosituasjoner slik de fleste (alle?) rimeligere digitale speilrefleks har. D200 har kun de 4 grunnleggende valgene: Ren manuell, lukkerprioritet, blenderprioritet og Program. Sistnevnte velger kombinasjoner av blender/lukker ut i fra tilgjengelig lys men tar ikke noe som helst hensyn til hva slags bilde du tar.

7452387[/snapback]

 

Gjør ikke program akkurat det samme grønn auto på et hvilket som helst annet dslr? Kjenner ikke d200 i det hele tatt, men høres ut som den har auto ut i fra dine beskrivelser:)

Lenke til kommentar
Gjør ikke program akkurat det samme grønn auto på et hvilket som helst annet dslr? Kjenner ikke d200 i det hele tatt, men høres ut som den har auto ut i fra dine beskrivelser:)

7461229[/snapback]

Grønn auto tar gjerne kontroll over flere innstillinger - som for eksempel automatisk blitz som det nevnes her og tar gjerne utgangspunkt i en konkret fokusmodus og lysmåling for eksempel.

 

Program påvirker som regel kun blender/lukker uten å overstyre andre innstillinger man har valgt. De fleste (alle?) DSLR med grønn auto har jo som regel Program i tillegg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jepp... Da er utstyret i hus. Nettopp hentet det. Har ikke engang pakket det opp enda.

 

and the winner is..............Canon EOS 30D Digital Speilrefleks, 8.2MP med EF-S 17-85mm

Canon Blitz Speedlite 430EX

 

.... men som den nybegynner jeg er glemte jeg selfølgelig å kjøpe minnekort :w00t:

 

 

Japan Foto.... Dere BØR være åpen i morra......!!!

 

Igjen takk for gode innspill :)

Endret av oslotiger
Lenke til kommentar

Grattis med et flott kamera.

Bare sånn for å gni det inn så skal jeg også fortelle at det ikke er noen vesentlig forskjell på å bruke 400D og 30D. Kan man bruke 400D har man ikke noe problem med å bruke 30D, men nok om det.

 

Jeg vil komme med noen anbefalinger. Det første er å ta seg tid til å lese bruksanvisningen. Nødvendigvis ikke fra perm til perm, men ta deg tid til å mer eller mindre lese de første 100sidene(jeg ser dem som de viktigste). Ha bruksanvisningen lett tilgjengelig den første tiden og slå opp i bruksanvisningen hvis det er noe du lurer på. Hvis bruksanvisningen ikke har svaret, er diffus eller ikke er oppklarende så må du ikke nøle med å bruke oss på forumet.

 

Neste jeg vil anbefale deg er å så fort som mulig gå vekk fra den grønne firkanten(full automatikk) og heller bruke P hvor man kan overstyre kameraets valg. Dette tror jeg kan/vil gi en raskere læringsprosess, det gir i det minste flere valgmuligheter og større innvirkning på eksponeringen. Neste steg bør være å lære litt om blenderen og dens innvirkning på fokusdybden sammen med brennvidden og fokusavstand. Har man litt forståelse for dette er man klar til å gå over til Av(blenderprioritet), som mange har nevnt tidligere er det kanskje den mest brukte modusen.

 

En annen viktig ting å lære seg er å kjenne lysmålingsautomatikken. Lysmålingsautomatikken i kameraet gjør en vurdering av lysforholdene og stiller lukkertid og blenderen deretter. Din oppgave blir/er å vurdere om kameraets valg er riktig eller om det er behov for å under- eller overeksponere ut fra kameraets valg. Dette er kanskje det vanskeligste, å kjenne igjen de forskjellige lysforholdene, vite hva som lurer kameraets automatikk og vite hvilke betraktninger automatikken gjør.

 

Sist og ikke minst er det viktigste er å komme deg ut å ta bilder, ha det gøy og lek deg, utford deg selv. Det å ha det gøy er det absolutt viktigste, man bør nødvendigvis ikke ta fotografisk perfekte bilder. Det å trives, ha det gøy og kjekt er grunnsteinen i enhver hobby, også foto.

 

Lykke til og ha det gøy

 

 

NB - Ikke glem å benytte deg av Canons cashback-kampanje.

 

Fotnote: Har selv 30D, leste de første 100sidene ganske grundig. Brukte bruksanvisninga flittig den første tiden. Har aldri brukt grønn firkant og kjører hovedsak i Av. Det er mitt første SLR, kun hatt et kompakt tidligere. Holder fremdeles på å lære meg om kameraets betraktniger rundt lysmåling, det vanskligste synes jeg.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg 30d for en måned siden eller mindre. Det er ikke vanskeligere å bruke enn feks 350d som jeg hadde i et år før det. Så slapp bare av, og hold deg til automatiske moduser i starten.

7476215[/snapback]

 

Ikke enig med pederk der.. Begynn å lek med manuelle innstillinger. Du har jo minnekort. Ikke film som skal fremkalles & betales. Ta haugevis med bilder og se hvordan eksponeringene og kameraet gir deg bildene. Dropp gjerne raw-opptak de første par dagene, (så sparer du tid og plass), så ser du hvordan bildene dine blir. Hvem bryr seg om du tar 500 bilder av fordekket på folkevogna til naboen? Se hvilket eller hvilke bilder som ser "riktig" ut. Les så EXIF'en til bildet, der står all info om bildet (høyreklikk ->egenskaper ->sammendrag (evt detaljert).

Er du "normalt oppegående" i engelsk, så er denne siden om eksponeringskontroll kjempebra:

Ultimate Exposure Calculator

 

Jeg kan nevne at av egen erfaring, så står min EOS 20D nå "bare" på 7-800 bilder (dette er bilder som er tatt utelukkende i raw-format), men med alle eksperimentbildene og utprøvingen av kameraet, så har jeg nok tatt (og slettet) 2500-3000 bilder..

 

Kos deg med kameraet, det er et aldelses kjempebra kamera..

 

MvH

Bikeridr.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg 30d for en måned siden eller mindre. Det er ikke vanskeligere å bruke enn feks 350d som jeg hadde i et år før det. Så slapp bare av, og hold deg til automatiske moduser i starten.

7476215[/snapback]

 

Ikke enig med pederk der.. Begynn å lek med manuelle innstillinger. Du har jo minnekort. Ikke film som skal fremkalles & betales. Ta haugevis med bilder og se hvordan eksponeringene og kameraet gir deg bildene. Dropp gjerne raw-opptak de første par dagene, (så sparer du tid og plass), så ser du hvordan bildene dine blir. Hvem bryr seg om du tar 500 bilder av fordekket på folkevogna til naboen? Se hvilket eller hvilke bilder som ser "riktig" ut. Les så EXIF'en til bildet, der står all info om bildet (høyreklikk ->egenskaper ->sammendrag (evt detaljert).

Er du "normalt oppegående" i engelsk, så er denne siden om eksponeringskontroll kjempebra:

Ultimate Exposure Calculator

 

Jeg kan nevne at av egen erfaring, så står min EOS 20D nå "bare" på 7-800 bilder (dette er bilder som er tatt utelukkende i raw-format), men med alle eksperimentbildene og utprøvingen av kameraet, så har jeg nok tatt (og slettet) 2500-3000 bilder..

 

Kos deg med kameraet, det er et aldelses kjempebra kamera..

 

MvH

Bikeridr.

7477460[/snapback]

 

Har selv haft et 30D i nogle måneder og er særdeles godt tilfreds. Jeg bruger mest P programmet men også flere af motivprogrammerne.

Især hvis motiverne skifter meget har jeg ingen skrupler med at bruge dem. selv om man kan fyre så mange billeder af det skal være, er det altså ret ærgerligt at gå glip af det rigtige, og risikoen for dette er mindre med motivprogrammerne med mindre du er enddog meget erfaren og kan overskue lige så mange ændringer i de forskellige parametre som kameraet kan. Canons motivprogrammer får gode ord med på vejen når de testes og deres erfaringer med netop denne kameraserie er jo altså meget omfattende.

Iøvrigt giver kameraet rig mulighed for at sætte egne præferencer sammen i dit eget motivprogram når du finder ud af hvad du fortrækker / har brug for. Men det er nok ikke lige det første man kaster sig ud i

Lenke til kommentar

Jeg kan se vi er nået til programmer m.m.

 

Hvis du kører "Auto" (grøn firkant) så vælger kameraet en gylden middelvej, men det kan ikke vide, om du vil have stor dybdeskarphed eller hurtig lukketid. Sæt i stedet vælger på blændeværdi (AV)

 

Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Blænden læse som en brøk, så derfor er f/2,8 større og tillader dobbelt så meget lys som f/5,6.

 

På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blænden bliver mindre, jo mere der zoomes. Deraf f/3,5-4,5 Vil man have fast blænde i hele zoomområdet f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8 så koster det væsentligt mere.

 

Groft sagt, så skal man have blænde f/1,8 til f/2,8 til billeder af indendørssport (uden blitz), til sportsbilleder i overskyet vejr f/4 og i solskin kan man sagtens klare sig med f/5,6.

 

De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 trin under største blænde. Blændetrinenener er f/1- f/1,4-f/2- f/2,8-f/4, f/5,6, f/8, f/11, f/16, f/22 osv. For hvert trins nedblænding (f.eks. fra f/2,8 til f/4) halveres lysåbningen og dermed skal lukkeren være åben længere, så lukketiden halveres (f.eks. 1/400 til 1/200).

 

Vælg blændeprioritet (AV), største blænde ( f.eks. f/2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, men at lukketiden bliver meget langsommere. Så har du en ide om hvordan blænden påvirker billedet.

 

Uden image stabiliser er en gylden regel, at din lukketid skal være mindst 1/ "Brændvidden". (f.eks. brændvidde 300 mm = mindst 1/300 i lukketid) gerne over 1½-2 x brændvidden.

 

Jeg plejer at tilstræbe over 1/500 i lukketid til ting i bevægelse (det er dyr generelt) til flyvende fugle gerne 1/800-1000. Jeg kører normalt blændeprioritet (AV) og tilpasser iso, så lukketiden passer til tommelfingerreglen. Når jeg skyder håndholdt, så vil jeg helst op i nærheden af 1/1500-2000.

 

Iso angiver lysfølsomsheden = fordobles iso (i AV) får du dobbelt så hurtig lukketid / alternativt kan væges et blændetrin mindre med samme lukketid.

 

Så jeg bruger ikke programmerne ... men har ikke læst nogen tykke bøger for at undgå det :thumbup:

Lenke til kommentar
Jepp... Da er utstyret i hus. Nettopp hentet det. Har ikke engang pakket det opp enda.

 

and the winner is..............Canon EOS 30D Digital Speilrefleks, 8.2MP med EF-S 17-85mm

Canon Blitz Speedlite 430EX

 

.... men som den nybegynner jeg er glemte jeg selfølgelig å kjøpe minnekort  :w00t:

 

 

Japan Foto.... Dere BØR være åpen i morra......!

 

Igjen takk for gode innspill  :)

7464001[/snapback]

 

Jeg går også å tenker på å kjøpe denne pakken, men vi har tilsvarende objektiv på jobb og der hakker zoomen litt når man beveger den sakte. Mulig det er en svakhet på dette objektivet da vi også har en EFS 17-55 som går helt glatt og fint.

 

Hvordan er objektivet ditt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...