Gå til innhold

Koble til trådløst nettverk i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har et stort problem med å få til trådløst nettverk med dataen min.

 

Bruker distro Ubuntu Dapper drake

Trådløse kortet: Linksys WMP54GS Trådløst PCI kort 54Mbps, 802.11g, 802.11.b, Speedbooster

Annen maskinvare: I profilen

 

Jeg går inn på Network tools og skal velge det trådløse korte som aktivt, det ser ut som går på dataen, men ingenting lyser ved det kortet fysisk. Jeg ser også at det jobbe noe veldig når jeg går ut, og er deaktiviert når jeg kommer inn.

 

Så problemet er vel egentlig at nettverkskortet ikke blir aktivert. Så har noen tips? Firmware? Noen pakker jeg må installere?

 

I den frie cafeen har jeg snakket litt, og han snakket jeg med dabear, han ba meg legge ut en fil som kan kunne se på. De ligger her hvis det er noe hjelp.

 

Kan gjerne også forklare andre måter å komme på nett

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så er jeg bra sikker på at det kortet funker direkte uten noe mer om og men (mulig jeg surrer nå...), så ndiswrapper skal ikke være nødvendig

 

Vis det ikke er tilfellet så finnes det en pakke som heter ndisgtk som sikkert kan hjelpe.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
Det er nok lettere sagt en gjort er jeg redd.

Pakka kan lastes ned herfra:

http://packages.ubuntu.com/dapper/net/network-manager-gnome

Problemet er at alle de andre pakkene den krever også må være innstalert.

7435333[/snapback]

de pakkene som network-manager-gnome er avhengig av er avhengig av andre pakker osv... Kan bli en ganske lang liste etterhvert.

 

Det beste er å lage et lokalt pakkelager:

 

En oppskrift på det, finnes her:

ubuntuforums.org - Post #5

 

Det ser ut som han:

1. laster ned alle .deb filene han vil ha lokalt til en mappe.

2. lager en liste (i filen Packages) ved hjelp av dpkg-scanpackages.

Det kan du kun gjøre på et debian eller ubuntu basert system. Dvs at du må kopiere pakkene over lokalt til ubuntumaskinen din først.

3. Og gzipper listen etterpå (til Packages.gz).

 

Så brente han alle pakkene og den gzippede listen til en cd/dvd og la den til sources.list slik:

sudo apt-cdrom add

 

Da kunne han installere alle pakkene han trengte.

 

Edit:

Hmm.... ser at dette ikke er nødvendig lenger, siden vi har fått linker til dvd-isoer av universe og mulitverse på ubuntuguide.org : How_to_add_extra_DVD_repositories

 

Bare følg den oppskriften fra ubuntuguide.org og dropp det jeg sa over. ;) Så bruker du DVD-platene til å installere de pakkene du trenger.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...