Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet CPU kjøler, vil ikke boote!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har støtt på et merkelig problem jeg aldri har opplevd før...

Investerte i et C2D oppsett for et par uker siden (se signatur), og bestemte meg tidlig for å hive ut den orginale CPU kjøleren! :p

Bestillte TT Big Typhoon VX 120 (har god erfaring med den), og monterte den i helga. Etter å ha lest en del tråder ang. tempereatur og C2D, fjernet jeg den ramma som ligger over prosessoren. (Dette har i grunn ikke noe med problemet mitt å gjøre). Kjørte på med ny AS 5 goop, og monterte kjøleren uten større problemer.

Så startet problemene...Da jeg skrudde på PC`en, kom jeg ikke særlig langt. Alt av vifter starter, HK starter og HD/DVD starter. Boot stoppet på noe som heter "Complete µGuru initial processAWARD BIOS take over booting job" iflg manualen. Ingenting skjedde, den bare låste seg der. Prøvde å resette BIOS uten at det hjalp. Prøvde å discharge BIOS (som det står i manualen), ved å ta ut batteriet og ATX kontaktene mens jeg flyttet på CMOS jumperen. Etter dette, får jeg en anne feil ved boot: "Check CPU core voltage". Jeg skjønner som sagt ingenting, siden alt fungerte med orginalkjøleren! :no:

 

Håper noen har vært borti noe lignende, og kan komme med noen kloke svar!

Skal prøve å koble opp alle komponentene på nytt i ettermiddag.

 

PS: Systemet var ikke oveklokket før bytte av kjøler. Har også siste BIOS.

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var borti noe lignende for et par år siden, strømmen kuttet ut like etter oppstart etter at jeg hadde skiftet kjøler. Forsøk å resette bios flere ganger, det var det som hjalp meg. Plutselig var maskinen tilbake til livet igjen... Merkelig problem...

Tipper jeg har resetta BIOS 10-20 ganger, både med jumper og batteri uten at dette har hjulpet... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg var borti noe lignende for et par år siden, strømmen kuttet ut like etter oppstart etter at jeg hadde skiftet kjøler. Forsøk å resette bios flere ganger, det var det som hjalp meg. Plutselig var maskinen tilbake til livet igjen... Merkelig problem...

Tipper jeg har resetta BIOS 10-20 ganger, både med jumper og batteri uten at dette har hjulpet... :thumbdown:

7419581[/snapback]

 

Har du prøvd å ta ut kjøler å sette den inn på nytt? Kan være kjøleren ikke holder CPU helt på plass?

 

-B-

Lenke til kommentar

Tok ut alle komponentene, og monterte ramma til CPU`en. Satt så i sammen PC`en igjen og VIPS så fungerte alt! :!:

Utrolig merkelig egentlig... :hmm:

Det må ha vært noe med prosessoren...kanskje den ikke fikk riktig kontakt med pinnene på sokkelen eller noe.

Big Typhoon kjøleren fungerer uansett utmerket!

Ligger nå på 32 grader idle og med dobbel Prime 95 ligger jeg på 51 grader med viften på minimum! Er fornøyd med dette. Tviler på at jeg ville tjent noe særlig på å ta av ramma likavel.. :p

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Utrolig merkelig egentlig... :hmm:

Det må ha vært noe med prosessoren...kanskje den ikke fikk riktig kontakt med pinnene på sokkelen eller noe.

7423271[/snapback]

 

Egentligt ikke ....!

Du tok jo av CPU-rammen før du monterte CPU og kjøler :blush:

CPU-rammen sørger jo netop for at CPU'en sitter godt og solidt på plass i soklen.

 

Kimmer

Lenke til kommentar
Egentligt ikke ....!

Du tok jo av CPU-rammen før du monterte CPU og kjøler 

CPU-rammen sørger jo netop for at CPU'en sitter godt og solidt på plass i soklen.

 

Jo, men kjøleren tar over funksjonen til den ramma når du fester den. Den presser jo nettopp prosessoren ned mot sokkelen! Men prosessoren har mest sannsynlig vridd seg en millimeter eller to, slik at den ikke fikk riktig kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...